Budućnost Facebooka u pet točaka

Voljeli ga ili ne, jedno je sigurno: Facebook je postao neizostavan dio svakodnevnog života i tako će ostati još dugo. Najveću društvenu mrežu na svijetu karakteriziraju konstantne promjene i uvođenje novih usluga, što s jedne strane mnoge iritira, a s druge osigurava konstantnu pozornost i angažman korisnika. Pritom se postavlja logično pitanje: što će se zbivati dalje?

Kompanija Marka Zuckerberga u posljednje je vrijeme napravila niz poteza i predstavila nekoliko ključnih planova, pa je relativno jasno u kojem smjeru ide najpopularnija društvena mreža. Izdvajamo pet stvari koje su trenutačno u fokusu Facebooka, a otkrivaju kako će vjerojatno izgledati njegova bliža, ali i dalja budućnost.

Više mobilnih aplikacija

Sjećate li se vremena kada ste Facebook uglavnom koristili na osobnim računalima? Stvari danas izgledaju sasvim drukčije i Zuckerbergova se kompanija, u skladu s tehnološkim i društvenim trendovima, usmjerila prema mobilnim korisnicima. Facebook je tako u kratkom roku lansirao nekoliko mobilnih aplikacija za iOS i/ili Android, koje možda nisu uvijek nailazile na masovan odaziv ciljanih korisnika, ali su pretežno dobivale vrlo dobre recenzije. Ne tako davno koristili smo isključivo matičnu Facebookovu aplikaciju i Messenger, a danas već postoje Paper, Slingshot, Mentions, Rooms, Groups i Stickered for Messenger. Zanimljivo je kako većina novih aplikacija ima nišni karakter pa je tako, primjerice, Paper namijenjen “ovisnicima” o vijestima, a Mentions slavnim osobama na Facebooku, dok je Slingshot svojevrsni klon Snapchata koji ponajprije cilja na mlađu populaciju. Pritom je znakovito da je svih šest navedenih aplikacija lansirano upravo u 2014. godini, odnosno u kratkim vremenskim odmacima. Po svemu sudeći, broj aplikacija iz Facebookove radionice bit će sve veći, a moguća je i pojava novih integriranih usluga u domeni mobilnog plaćanja.

Jačanje servisa za dopisivanje

Prije više od dvije godine svi smo se čudili kada je Facebook kupio Instagram za milijardu dolara. Međutim, to je bila prava sitnica u usporedbi s lanjskom akvizicijom WhatsAppa, popularnog servisa za dopisivanje, koja je bila ”teška” čak 19 milijarda dolara. Nakon objave sporazuma, u tehnološkim krugovima zavladali su šok i nevjerica, ali čini se kako Zuckerberg ima dobar nos za šoping. WhatsApp danas već ima više od 600 milijuna aktivnih korisnika mjesečno, a ta brojka nezaustavljivo raste. Istodobno, Facebookova ”kućna” aplikacija za poruke, Messenger, nedavno je premašila pola milijarde korisnika. Drugim riječima, Facebook ima čvrstu dominaciju u segmentu servisa za dopisivanje i na tom području mogu se očekivati konstantna poboljšanja, nove značajke i ažuriranja. Zuckerberg je na nedavnom predstavljanju kompanijine strategije otkrio kako planiraju da svaki od njihovih ključnih servisa, uključujući WhatsApp i Messenger, narednih godina dosegne po milijardu aktivnih korisnika. Nakon toga bi trebala uslijediti njihova ozbiljna monetizacija.

Nove oglašivačke platforme

Kao što svi znaju, Facebook ”živi” od oglašavanja, a brojke su vrlo impresivne. U trećem tromjesečju 2014. kompanija je ostvarila ukupne prihode od 3,20 milijarda dolara, od čega na biznis s oglašavanjem otpada 2,96 milijarda dolara. Oglašivački prihodi pritom su skočili čak 64 posto na godišnjoj razini, a istodobno je udio prihoda od mobilnog oglašavanja premašio 60 posto. Logično, Facebook će nastaviti s uvođenjem novih inovativnih rješenja koja će oglašivačima i agencijama omogućavati naprednije targetiranje internetskih korisnika te poboljšano upravljanje mrežnim kampanjama, sa sve većim naglaskom na mobilni segment. U skladu s time tvrtka je nedavno predstavila novu oglašivačku mrežu Atlas, koja među ostalim omogućuje praćenje korisničkog ponašanja na raznim računalnim uređajima, a koju su stručnjaci odmah nazvali ozbiljnom prijetnjom Googleu i njegovim marketinškim platformama. Očekujte i nove kontroverze oko zaštite privatnosti internetskih korisnika, ali u slučaju Facebooka to više nije ništa novo.

Globalne inicijative

Facebook je u samo nekoliko godina promijenio svijet, ali Zuckerbergovi planovi još su ambiciozniji. Naime, 30-godišnji milijarder u posljednje se vrijeme ozbiljno posvetio radu na globalnoj humanitarnoj inicijativi Internet.org, kojoj je cilj dovesti internet u siromašne i zabačene dijelove planeta. Zuckerbergovi partneri na neprofitnom projektu velike su tehnološke tvrtke, kao što su Ericsson i Samsung, a globalno povezivanje svakog kutka svijeta planirano je uz pomoć dronova i satelita. Sve to možda zvuči utopijski i teško izvedivo, ali nešto slično pokušava napraviti i konkurentski Google uz pomoć stratosferskih balona, pa se čini da cijela ideja ima realno uporište. Premda Zuckerberg redovito naglašava altruističke ciljeve inicijative, iza svega se vjerojatno krije jedna razrađena i potencijalno isplativa strategija. Više korisnika interneta znači i više korisnika Facebooka, zar ne?

Virtualna stvarnost

Virtualna stvarnost danas više nije samo tema SF knjiga i filmova već nešto o čemu svakodnevno čitamo na portalima, ponajviše zahvaljujući mladoj tvrtki Oculus Rift koja je uspjela napraviti velik tehnološki korak na tom području. Njihova kaciga za prividnu stvarnost, Oculus Rift, zapela je za oko Zuckerbergu, koji je ponovno odriješio vreću i u ožujku prošle godine poduzeo svoju drugu akviziciju po veličini. Facebook je na preuzimanje Oculusa potrošio 2 milijarde dolara, što je malo u usporedbi s cijenom WhatsAppa, ali posljedice tog poteza mogle bi biti mnogo dalekosežnije. Zuckerberg u Oculusu vidi potencijal za stvaranje sljedeće velike računalne platforme, kao i nove načine korisničke interakcije, što bi ponajprije moglo promijeniti industriju videoigara. U konačnici možda i nije nemoguće da standardne Facebookove usluge jednoga dana osvanu u trećoj dimenziji, premda su takva nagađanja još uvijek u domeni futurologije. U međuvremenu programeri diljem svijeta razvijaju aplikacije i igre za Oculus Rift, i po prvi put se čini kako virtualna stvarnost uistinu ima komercijalni potencijal. Budućnost će biti vrlo zanimljiva i možda stigne prije nego što očekujemo.

cta-planb-3


Propustili ste