StumbleUpon – društvena mreža za kvalitetno gubljenje vremena
- 7. veljače 2014.
- #društvene mreže — #Stumble upon
Dosadno vam je na poslu? Mamurni piljite u računalo željni kvalitetnog internetskog sadržaja, a nesposobni ste artikulirati svoje prohtjeve? Tražite literaturu za diplomski ili seminar, a iscrpili ste sve postojeće knjige iz fakultetske knjižnice? U sva tri slučaja, StumbleUpon predstavlja pravo i jedino rješenje za vas!
Piše
Mia Mitrović
StumbleUpon je nešto kao Hrelić među društvenim mrežama: ovdje zaista možete pronaći svašta, od videa Brucea Leeja kako igra ping-pong nunčakama do predavanja i stručne literature iz svih grana znanosti.
StumbleUpon je softver koji ima mnogo uloga. Istodobno, on je internetska tražilica, plug in i bookmark-servis, a zbog svojih interaktivnih karakteristika najviše je nalik društvenoj mreži. Pokrenut je 2001. u Kanadi kao postdiplomski projekt Garretta Campa, Geoffa Smitha, Justina LaFrancea i Erica Boyda. Zbog svoje nevjerojatne učinkovitosti u pecanju korisnih, čudnih i zabavnih sadržaja iz nepreglednih internetskih voda ubrzo je postigao veliku popularnost i komercijalni uspjeh. To je privuklo Brada O’Neilla, investitora iz Silikonske doline, pa se kompanija preselila u San Francisco gdje i danas uspješno posluje unatoč povremenim turbulencijama.
Kako se stumbla?
Kako mu samo ime kaže, na servisu StumbleUpon korisnik će doslovno spontano nabasati na sadržaj koji ga zanima. Stumble koristi filtere koji kombiniraju ljudsko mišljenje sa strojnim učenjem prema osobnim sklonostima i tako stvara online zajednice surfera istomišljenika. Kada se prijavite (možete i putem Facebooka), bit će vam ponuđena lista s više od 500 različitih tema i interesa (npr. antropologija, vjenčanja, džez-glazba, pletenje, psihologija, kazalište, borilačke vještine, drvodjelstvo…). Jednostavno odaberite ona područja koja vas zanimaju, pritisnite tipku stumble i uživajte u internetskim sadržajima koji će se nasumično prikazivati na zaslonu vašeg računala.
Sadržaji se mogu pojaviti u obliku fotografije, videolinka, internetske grafike, oglasa, internetske stranice ili objave na blogu, a klikom na palac gore ili palac dolje, koji se nalaze pokraj crvene tipke stumble, generirate sljedeći sadržaj. Oni sadržaji koje označite palcem gore spremat će se na vašu početnu stranicu, a potom ih možete dijeliti i na ostalim društvenim mrežama. Također, možete se povezati s online prijateljima i stumble istomišljenicima, pa će vam se i njihovi sadržaji generirati na zaslonu.
Evo što smo na Stumbleu pronašli danas, u samo nekoliko minuta stumblanja:
- E-knjige i tutoriali na našem jeziku by m4rk0
- 50 drinking games guaranteed to get you hammered
- Infographic: Guide to seasonal fruits & vegetables
Kao što možete vidjeti iz priloženih linkova, Stumble je potpuno nepredvidiv i kaotičan, pomalo montipajtonovski, a to mu je najveća prednost. No ima i neke mane. Uz sve korisne stvari, na Stumbleu se nalazi dosta zabavnog i beskorisnog smeća na koje možete potrošiti sate i sate svog života. Tu spadaju bezbrojne fotogalerije slatkih kućnih ljubimaca, besmislene igre i animacije u Flashu i priglupi, ali zabavni crtaći programi. No toga se lako riješiti, potrebno je malo volje i klik na tipku palac dolje.
Stumble danas
U posljednjih nekoliko godina Stumble se susretao s mnogim teškoćama. Nevolje su počele kada ga je 2007. kupio eBay za 75 milijuna dolara. No eBay nije uspio unaprijediti poslovanje servisa pa su ga dvije godine poslije vlasnici otkupili. Te 2009. Stumble je imao veći promet nego ostale društvene mreže, uključujući Facebook, YouTube, Twitter, Reddit i Pinterest. No danas, pet godina poslije, Stumble se suočava s ozbiljnim problemima zbog konkurentskih mreža kojih je iz godine u godinu sve više.
Situaciju su pokušali popraviti 2012. redizajnom servisa, koji je naišao na negodovanje pasioniranih stumblera. Kritizirali su njegov novi izgled, kao i novi logo. Situacija se donekle smirila puštanjem u promet aplikacije za IOS i Android. Premda na starijim mobitelima aplikacija povremeno zapinje i ne prikazuje sadržaje tako jasno kao na zaslonu računala, procjenjuje se da 25% korisnika stumbla sa svojih mobilnih uređaja.
Godinu dana nakon uvođenja promjena, u travnju 2013., Stumble je dosegnuo 25 milijuna korisnika, što je više nego trostruko ako se usporedi s periodom kada je bio u vlasništvu eBaya, pa tako stumbleri pritisnu crveni gumb gotovo milijardu i pol puta mjesečno. Ipak, unatoč dobrim statistikama, generalni promet opada. Pinterest, Tumblr i BuzzFeed trenutačno mu predstavljaju najveću konkurenciju.
No neki analitičari Stumbleu predviđaju svijetlu budućnost. Naime, čini se da je Stumble uspio riješiti problem tromosti oglašavanja na internetu, kojim su podjednako nezadovoljni i korisnici i oglašivači. Svekolikoj internetskoj javnosti prisjeli su banneri i levitirajuće promidžbene poruke koje svojim dosadnim sadržajima okupiraju zaslone računala. Prosječan korisnik isključit će većinu internetskih oglasa, odnosno pritisnuti x, čim mu se ukaže prilika. Ako stumblate, imate 5% šanse da ćete naletjeti na oglas, ali on će biti u obliku viralnoga videa, zanimljivoga teksta ili korisnih informacija. Stumble danas ima više od 100 tisuća oglašivača, uključujući Red Bull, Levi’s, Elle, Harper’s Bazaar…
Jedan od najzadovoljnijih klijenata je Comedy Central koji Stumbleu plaća i po 75 tisuća dolara za kampanje, koje uključuju promociju komičnih programa poput Drunk History i raznih online igara. I dalje nema garancije da će Stumble preživjeti borbu s konkurencijom, ali barem je napravio velik korak u modernizaciji oglašavanja na internetu.
Želimo im sreću!
Evo još nekih bisera koje smo pronašli na Stumbleu, možda vas potaknu da otvorite svoj profil. Uživajte!
- TED Talk: Suprise me
- Stumblers Who Like To Watch Free Documentary Films
- High School Fashion, 1969
- 25 Abandoned Yugoslavia Monuments that look like they’re from the Future
- Amazing Fact Generator
- 100 Amazing Anime / Manga Digital Art
- Synonym Finder
- If America Should Go Communist
- Voices of History
- Imperial History of the Middle East