Specijalizirane društvene mreže budućnost su interneta

Premda nije lako sa sigurnošću predvidjeti kako će izgledati društveno-mrežna mapa za nekoliko godina, već neki sadašnji trendovi daju nam naslutiti kakva bi budućnost mogla biti – grupirana u manje zajednice koje povezuju isti ili slični interesi

Facebook i Twitter još uvijek su najpopularnije društvene mreže s najvećim brojem korisnika, no odmah iza njih nalaze se LinkedIn te Pinterest koji je u godinu dana zabilježio impozantan rast korisnika.

Facebook je stvoren s osnovom idejom da spoji poznanike i stare prijatelje, no nije prošlo mnogo vremena do trenutka kada je prerastao u jednu od glavnih online oglašivačkih platformi upravo zbog mogućnosti okupljanja brojnih korisnika različitih demografskih skupina. Međutim, novija istraživanja pokazuju da je Facebookov udio u oglašavanju usporio i do 2014. godine neće zabilježiti veći pomak, dok je Google još uvijek prvak u tom području. Glavni razlog je upravo prefiks ”društvena” koju ima Facebook.

Nielsen je ovih dana objavio izvješće o trendovima u društvenim mrežama, a istraživanje je pokazalo kako je jedino na Facebooku palo stanje u posjećenosti u odnosu na prethodnu godinu i to za 4%, dok je kod ostale tri najpopularnije društvene mreže (Twitter, LinkedIn i Pinterest) stanje u plusu, pogotovo za Tumblr na kojemu se posjećenost povećala za 55%.

Sve ovo nam ukazuje na nešto što svi znamo – trendovi se mijenjaju, stoga je nerealno očekivati da će Facebook uvijek ostati broj jedan u svijetu društvenih mreža. Specijalizirane društvene mreže postaju sve popularnije jer su mnogo konkretnije u spajanju interesa od Facebooka, koji se trudi biti sve svim svojim korisnicima. Kada se pojavio na društveno-mrežnoj mapi, postupno je počeo ”preotimati” korisnike MySpacea koji su pak tamo došli nakon što su napustili Friendster, mrežu koja se pojavila prije MySpacea i Facebooka. Upravo zbog toga su opravdana očekivanja da će se tijekom određenog vremena trendovi ponovno promijeniti, te da će doći do migracije online korisnika. Facebook će zasigurno još duže vrijeme ostati baza većini korisnika, no dobar dio njih mogao bi se sve češće odlučivati za pojačanu aktivnost na nekoj od specijaliziranih mreža – na kojoj će oko sebe okupiti ljude sa zajedničkim interesima.

Ako pažljivije promotrimo medijske trendove tijekom posljednjih godina, primijetit ćemo jedan koji je zajednički gotovo svim medijima – niše. U doba našeg djetinjstva ako smo željeli gledati crtane filmove ili sport, čekali smo crtić prije Dnevnika ili nedjelju za nogometnu utakmicu. Današnji medijski konzumenti mogu birati programe prema svojim interesima. Slično je i s tiskanim medijima u kojima najviše opstaju specijalizirani magazini za određene nišne skupine.

U narednih nekoliko godina slično možemo očekivati i na području društvenih mreža, a porast broja korisnika na specijaliziranim društvenim mrežama navodi nas na taj zaključak. Naša pažnja na internetu je sve manja jer smo neprestano izloženi velikom broju informacija. Slično je i na društvenim mrežama, pogotovo onim općim poput Facebooka, jer pratimo od svega pomalo. No koliku vrijednost sve to zapravo ima za nas?

Nielsenovo izvješće također pokazuje kako je na Facebooku, Twitteru i Foursquareu porasla posjećenost s mobitela od 85% (Facebook) do 134% (Twitter). Budući da je prelazak na mobilni internet jedan od važnijih trendova koji će tek zaživjeti, ovi postoci ne iznenađuju, ponajviše zbog same prirode spajanja putem mobitela: prijavljivanje trenutačne lokacije i kraćenje vremena za vrijeme vožnje u autobusu.

Facebook se trudi biti sve svojim korisnicima, ali je pritom poprilično neuspješan u obraćanju nišama. Trendovi koji će tek doći mogli bi biti povoljni i za oglašivače, koji će moći preciznije targetirati ključnu skupinu i svoje usluge predstaviti na onim mjestima gdje su potrebne i tražene. Sadašnje opravdanje isplativosti Facebook oglasa koje se odnosi na preporuke prijatelja moglo bi oslabjeti, jer koja je vrijednost takvih preporuka ako jednake interese dijelimo s tek nekoliko FB prijatelja ili poznanika?

Facebook i Twitter mjesta su na kojima korisnici mogu dobiti što god požele. A da bi to postigli, potrebna su mnoga filtriranja. Međutim, oni koji vole fotografiju povezat će se s fotografima na Instagramu, Pinterestu ili DeviantArtu te dobiti izravan feedback, za glazbu je tu sve popularniji SoundCloud itd. Specijalizirane mreže koje se obraćaju određenim nišama više su fokusirane na kvalitetu i svojim korisnicima omogućuju da se povežu oko interesa koje dijele, a nakon silnih rođendanskih fotografija i checkinanja, korisnici bi se mogli zaželjeti odnosa koji imaju neko značenje za njih.

cta-planb-3


Propustili ste