Najutjecajniji UFO naslovi

Pitanje jesmo li sami u bespućima svemira vjerojatno je oduvijek mučilo znatiželjne umove premda je UFO kultura zapravo buknula kasnih 40-ih godina prošloga stoljeća nakon slučaja Roswell i sve češćih izvještaja o susretima s neidentificiranim letjelicama. Od tada se nakupio priličan broj UFO naslova, a evo najutjecajnijih.

Rat svjetova (1898.)
Kultni roman Rat svjetova SF velikana H. G. Wellsa svakako je najznačajniji UFO naslov, a riječ je o prvom prikazu izvanzemaljske invazije koji je donio brojne elemente što će ih godinama poslije slijediti i razrađivati ostali autori. Wells je u njemu pionirski prikazao prvi kontakt s neprijateljski nastrojenom izvanzemaljskom civilizacijom, nakon čega Marsovci i leteći tanjuri postaju opće popularni. A kako je nakon njega slijedila suludo uspjela radijska drama Orsona Wellesa 1938. te koje desetljeće poslije uspjeli film Georgea Pala, ne čudi što je ovaj naslov kamen temeljac UFO kulture. Protekla su još desetljeća nakon ovog naslova prije nego što su autori počeli prikazivati i manje prijeteće izvanzemaljce.

Dan kad je Zemlja stala (1951.)
Početkom pedesetih pojavio se niskobudžetni film The Man From Planet X koji je ostao upamćen kao prvi film s prikazom letećih tanjura, a sa svega nekoliko mjeseci kašnjenja u kina je stigao i ovaj film redatelja Roberta Wisea o posjetu izvanzemaljaca s porukom za čovječanstvo. Premda je relativno mlako dočekan, danas se smatra klasikom te se nalazi na mnogim ljestvicama 100 najznačajnijih filmskih naslova. Čak ga je i Arthur C. Clarke na svojoj ljestvici najboljih SF filmova svih vremena stavio ispred filma 2001.: Odiseja u svemiru (za koji je pisao scenarij). UFO predstavljen ovdje postat će model za sve naslove koji će slijediti u desetljećima što dolaze, a prije koju godinu u kinima je zasluženo propao i teško gledljivi remake s Keanuom Reevesom.

Bliski susreti treće vrste (1977.)
Nezaboravni Spielbergov hit ufološku je zajednicu osvojio zbog korištenja dvaju ključnih elemenata ufologije: prikazivanja vladine zavjere o zataškavanju postojanja izvanzemaljaca te dočaravanja istih u formi tzv. ”sivih” (buljavi, mršavi s velikim glavama). Ubacite tu i žrtve otmica, neobične vizije, flotu letećih tanjura te veliki matični brod koji svijetli u raznim bojama i imate sve sastojke potrebne za ultimativni UFO naslov. No u odnosu na gore pobrojane pionirske uratke Spielberg se odlučio za znatno miroljubiviji pristup, pa ”sivi” pokušavaju komunicirati s ljudima umjesto da ih sprže laserima. Koju godinu poslije Spielberg će otići još dalje pa će snimiti E.T.-ja u kojemu su izvanzemaljci dražesni poput kućnih ljubimaca.

Dosjei X (1993. – 2002.)
The truth is out there, bio je uvjeren Fox Mulder i pokušao je to uporno svima dokazati u devet sezona (i dva filma) hit-serije Chrisa Cartera. Mulder i Scully bili su partneri u posebnom FBI-evu odjelu, a bavili su se kojekakvim paranormalnim fenomenima (doista je čudesno što je sve scenaristima palo na pamet). Ipak, osnovna se priča razvijala oko zavjere o zataškavanju prisustva izvanzemaljaca i njihovih planova (uz obavezne otmice, hibridne bebe, implantate itd.), što se toliko svidjelo gledateljima da je serija dosegla gotovo mitološki status s nizom ikonografskih detalja, postavši bitan dio suvremene pop-kulture.

Ljudi u crnom (1997.)
Premda klasičnih letećih tanjura u ovoj SF komediji nema, ipak se na ovaj film pozivaju mnogi ufolozi i teoretičari zavjera, a ”ljude u crnom” redovito spominje i dežurni teoretičar David Icke. Istina, u filmu nema letećih tanjura, ali tu su brojni drugi elementi UFO kulture uz obilje novih detalja koje pozdravljaju zaljubljenici u tematiku. Zahvaljujući pametnom scenariju, vrlo dobroj režiji i sjajnoj glumačkoj ekipi radi se o zasigurno najzabavnijem naslovu na ljestvici, jer su ostali temi pristupili smrtno ozbiljno. I dok su se autori zezali, ufolozi su ovaj film shvatili ozbiljno, poručivši da se trivijalizacijom želi sakriti istina koja je, navodno, vrlo slična prikazu u filmu (ako izuzmemo komične elemente).


Propustili ste