Kako nastaje aplikacija za Facebook?

Dok Facebook još nije bio toliko popularan među domaćim tvrtkama i dok broj korisnika nije bio visok, krajem 2007. godine za HBO Adria izradili smo jednu od prvih hrvatskih aplikacija. Svoja smo iskustva opisali u magazinu Plan B

Donedavno smo aplikacije na Facebooku samo koristili, a sada smo pomogli i u osmišljavanju jedne. Naime, osmišljavanje aplikacije bio je samo manji dio kompletne web strategije koju smo (kolegica glavna urednica i moja malenkost) osmislili za HBO Adriu, i svakako jedan od kreativnijih zadataka koje smo dobili. Aplikacijama za ovu najpopularniju svjetsku društvenu mrežu nikada se nismo bavili na toj razini – aplikacije smo samo instalirali i igrali se njima. Prijedloga za aplikacije bilo je sedam, no kasnije smo se fokusirali na onu za seriju True Blood (Okus krvi) koja se emitira od veljače na HBO-u. Tek smo na početku, a već problem! Naime, kako znate, u seriji se radi i o vampirima koji zahvaljujući japanskoj korporaciji piju sintetičku krv i ne napadaju ljude. Mirnim suživotom žive s ljudima, iako povremeno ima trzavica.

Kroz svoje dugogodišnje iskustvo s Facebookom (ok, nije dugogodišnje, ali dobro zvuči) instalirali smo dosta aplikacija, a najviše smo prijatelja blokirali kada su nam slali zahtjeve za vampirskim/ninja/vukodlak aplikacijama, koje od vas traže da nekoga ugrizete ili ulazite u neke klanove/borbe. Vjerujemo da je takva vrsta aplikacija dosadila većini korisnika, i to je problem s kojim smo se susreli već na samom početku – trebalo je izbjeći sve te vampirske fore odnosno svakako izbjeći obavezu korisnika da nekog ugrize, dovede, izabere dvadeset korisnika da vidi odgovor na ispunjeni kviz. Ako nešto i sami ne volimo, onda su to baš te podmukle metode koje po našem sudu nekom brendu više štete negoli koriste. I to je bila prva važna odluka koju smo donijeli – aplikacija ne smije biti nametljiva poput svih onih koje su nâs, svakodnevne korisnike Facebooka, redovito nervirale – iako, naravno, moramo imati opciju pozivanja prijatelja, no poziv ovisi o slobodnoj volji igrača.

Drugi problem je budžet, odnosno nedostatak bilo kakve predodžbe o tome koliki su troškovi jedne takve aplikacije. Trošak je, naravno, teško procijeniti jer – kao i s bilo kojim drugim aplikacijama i web stranicama – o njihovoj kompleksnosti ovisi u konačnici i cijena, pa se postavilo pitanje koliko aplikacija grandiozna i spektakularna mora biti. To je postavljeni deadline riješio sam od sebe jer za naše grandiozne ideje nije bilo vremena. No prije toga ideje su bile najmanji problem – za ovu konkretnu aplikaciju složili smo nekoliko prijedloga, od najjednostavnijih ideja do kompliciranih. U konačnici se sve svelo na dvije ideje, nakon čega je samo trebalo pronaći izvođača radova!

Obratili smo se na tri adrese, no svuda je problem bio vrlo kratak rok izrade, pa smo na kraju u suradnji s ekipom iz Web Burze došli do rješenja: u odnosu na prvu ideju, bila je to malo izmijenjena aplikacija koja će se nadograđivati, no čiji će temelji (i više od toga) biti završeni u roku. Sâm nastanak aplikacije objasnio nam je Daniel Kašaj iz Web Burze.

Kako nastaje aplikacija za Facebook?

– Početak svake aplikacije za Facebook je ideja, pronalaženje onog nečeg zbog čega će ljudi koristiti aplikaciju i onda zaokruživanje cjeline metodom papir pred sebe, olovku u ruke i crtaj kućice koje predstavljaju ekrane što čine aplikaciju. To se u neku ruku može smatrati pogledom na aplikaciju iz ptičje perspektive.

Takav miniprototip služi kao podsjetnik u fazi rascrtavanja svih screenova. Pod rascrtavanjem još uvijek ne mislim na vizualni dizajn, nego na raspoređivanje informacija po strateškim mjestima – sličica ide ovdje, top lista ide tamo. To se u tehnološkom žargonu zove information architecture (skraćeno IA), a u biti su to wireframe prikazi screenova aplikacije.

Od tih prikaza ima koristi cijeli razvojni tim. Gledajući u njih, svaki član tima vidi svoje stvari za rješavati. Kod True Blood aplikacije dogodilo se da se nâs šest naguralo na kauč i pregledavalo informacijsku arhitekturu na telki. Pazi, pričamo o situaciji kad u isto vrijeme pričaju i programeri i dizajneri i stilisti (ha-ha, novo ime za CSS guyse) i svi se uspijevaju sporazumjeti. Najčešće izgovarana riječ na tom sastanku bila je “PIŠI!”.

Jednom kad je svima bilo jasno što i kako, bilo je potrebno omogućiti komunikaciju između Facebooka i našeg razvojnog servera. U pravilu su razvojni serveri u svakoj firmi vidljivi samo unutar uredske mreže, i ne može im se pristupiti s interneta. Jednom kad smo to riješili, pripremili smo Facebook na činjenicu da dolazi još jedna nova aplikacija, rekli mu na koji način će s njom pričati i koji će biti znakovi raspoznavanja (crveni karanfil). Nije trebalo puno vremena da imamo aplikaciju koju instaliraš preko Facebooka, pa ti napiše “Hello, world! My user id is:”.

Sad si možeš zamisliti vlak koji ulazi u tunel i u trenutku kad iz njega izađe već imaš aplikaciju u kojoj se nešto događa, u kojoj možeš klikati po raznim tabovima, odgovarati na kvizove, pozivati prijatelje i slično. I koja već ima i neke administracijske stranice u kojima se uređuju ti kvizovi, gledaju top-liste i sl. Sama aplikacija u ovoj fazi još uvijek ne izgleda kao gotov proizvod, ali radi. Dizajneri u ovoj fazi već mogu raditi s nekim real-world informacijama, kratkim i dugačkim imenima, pravim fotkama nas korisnika koji smo si aplikaciju instalirali. Sad se već možemo ufurati i u uloge korisnika koji prvi put vide aplikaciju i osmišljavati neke test-caseove.

Sama aplikacija “surađuje” i s True Blood community portalom?

– Mogla bi, ali još ne. Predložili smo developerima community portala najjednostavniji način suradnje, a to je da ugrade Facebook Connect – sustav pomoću kojeg se njihovi registrirani korisnici mogu ulogirati u Facebook, te koji njima ostavlja Facebook userid tako da točno znaju koji je njihov korisnik tko na Facebooku. Tu oni mogu odrediti neke akcije koje se boduju i svako malo nama dojaviti koliko bodova da pridodijelimo kojem korisniku. Te akcije mogu biti, recimo, svakih 25 forum-postova, svakih 10 korisničko uploadanih slika i sl.

Po posljednjim podacima, popularnost aplikacija na Facebooku je nakon novog dizajna ove društvene mreže značajno pala. Komentar?

Moj osobni stav je da je Facebook sada čišći i korisniji. Natjerat će programere aplikacija da stvarno razmišljaju o tome što rade, a ne da izmisle bilo što i nadaju se lucky breaku. Svaka aplikacija treba biti izgrađena oko nekog cilja. To što brojke pokazuju pad korištenja aplikacija samo je još jedan dokaz da na svakom tržištu postoji boom-faza, i da je ona za Facebook aplikacije prošla. Ali to nikako ne znači da se na tom tržištu ne može uspjeti. Samo se za uspjeh treba mrvicu više potruditi.

S tehničke strane, koliko se razlikuje izrada web stranice od ovakve aplikacije, kolike su razlike u kreativnom procesu?

Aplikacije za Facebook zapravo su mali web siteovi. Super je stvar što Facebook ne diskriminira aplikacije po tehnologiji izrade (PHP, ASP, Ruby on Rails…) nego nudi one-fits-all način integracije. Ti programiraš u onom u čemu i inače radiš siteove, tu i tamo koristiš neki poziv prema Facebookovom API-ju, ali zapravo nema izmišljavanja tople vode. Jasno ti piše što ti Facebook dozvoljava raditi (to se zove API dokumentacija) i tome se prilagodiš.

Osim s ekipom iz Burze, razgovarali smo i ljudima iz tvrtke dr:ap, koja se specijalizirala za aplikacije za Facebook odnosno oglašavanje na Facebooku, a koja se u slučaju True Blood serije bavila oglašavanjem na Facebooku. Njihova najpopularnija aplikacija je Životinjsko carstvo, koja je u trenutku pisanja ovog teksta imala 144.580 korisnika! S nekoliko aplikacija iza sebe, to su ljudi koji najbolje znaju kako jedna aplikacija nastaje i zašto je dobro “igrati” na Facebook. Na naša je pitanja odgovorio Davor Runje.

Najpopularnije aplikacije na Fejsu su vitezovi, mafijaški ratovi i slične. Većina njih nema neki visok faktor korisnosti, niti su praktične. Isplati li se više (za brend) napraviti aplikaciju koja je praktična ili onu koja će zabaviti narod?

Zabava prije svega. Priložio sam najnoviji top 25 igara na Facebooku po broju mjesečno aktivnih korisnika. Kao što se vidi, najbolji je poker, sa skoro 5% penetracije (ukupan broj mjesečno aktivnih korisnika Facebooka iznosi 150,000.000).
Usporedbe radi, Životinjsko carstvo ima penetraciju od skoro 10% u regiji (145.000 mjesečno aktivnih na nekih 1,500.000 ukupno aktivnih na Facebooku iz regije). Mislim da bez nekih rezervi možemo reći da je to trenutačno najpopularnija aplikacija na Facebooku u regiji.

Po posljednjim podacima, popularnost aplikacija na Facebooku je nakon novog dizajna ove društvene mreže značajno pala.
Kako to komentirate?

Taj post je star četiri mjeseca i njegova predviđanja nisu se baš ostvarila. Aplikacije i dalje imaju vrlo snažan rast, a nakon početnog negodovanja “starih” FB korisnika – cijela stvar se stišala. Činjenica je da je novi dizajn puno bolji i za korisnike, a i za one koji rade aplikacije. Integracija s platformom je mnogo bolja, a i veći je dio stranice koji aplikacije imaju na raspolaganje za prikazivanje korisnog sadržaja (širina ekrana na raspolaganju aplikaciji narasla je sa 646 na 760 piksela). Mi osobno oduševljeni smo novim Facebookom.

Vaša najpopularnija aplikacija je Životinjsko carstvo. Obično smo dojma da te neke old school kompanije nemaju osjećaj za nove medije, no ovdje se pokazalo da to nije tako. Kakva je bila suradnja s Krašom? Nazvali su vas i rekli…?

Suradnja s Krašom je odlična. Sam prijedlog suradnje i konkretnog projekta došao je od nas, ali smo i mi sami bili iznenađeni otvorenošću i odličnim prijemom naših ideja. Kraš je old school kompanija, ali su dali povjerenje mladim kadrovima i to se u ovom slučaju pokazalo izuzetno korisnim. Prodaja čokoladica je naprosto eksplodirala u regiji nakon što je aplikacija postala regionalno popularna. Nakon ogromnog uspjeha natječaja Krašotice & Krašuljci, Kraš je odlučio napraviti rebranding čitave linije keksa koji je upravo u tijeku. Ovo je jedinstveni slučaj u kojem je uspjeh kampane na Facebooku povukao za sobom kreiranje nove mainstream kampanje.

Koliko su klijenti zapravo upoznati s Facebookom? Kakve zahtjeve dobivate – mi bismo nešto, a vi smislite što, ili klijent dolazi s gotovom, razrađenom idejom?

Najčešće nam daju punu slobodu u osmišljavanju ideja. Potrebna je dosta velika doza specijaliziranosti i internog uvida u ponašanje korisnika na živim aplikacijama da bi se u potpunosti iskoristile ogromne mogućnosti koje pruža ova platforma.

Osim aplikacija bavite se i oglašavanjem na Fejsu. Kakve to rezultate daje, koliko precizno “gađate” korisnike?

Vrlo precizno se pogađaju demografske skupine po državama, spolu i godinama starosti. Naplaćuju se isključivo klikovi na oglas, a njihova cijena ovisi o CTR-u (Click-through rate) oglasa. U praksi je to funkcija dnevnog budžeta, trajanja kampanje, privlačnosti samog oglasa te socijalnih akcija (pripadnosti nekoj grupi ili “fan” stranici). S rastom dnevnog budžeta, cijena klika prvo pada, da bi nakon toga ponovno počela rasti zbog zasićenosti istim oglasom. Što je oglas privlačniji i ima veći CTR, cijena po kliku bit će niža. Ukoliko se oglas veže za neku grupu ili fan page, tada će se uz oglas prikazivati i eventualna pripadnost nekog prijatelja toj grupi ili stranici. CTR u tom slučaju značajno raste i cijena klika pada. Konkretno, cijene klika koje smo do sada postizali su bile između 0,02 i 0,20 dolara.

Kolika je prosječna cijena jedne srednje zahtjevne aplikacija za Facebook odnosno održavanja? Koliko je uopće vijek trajanja aplikacije?

Aplikacije koje su natječaj za najbolju fotku, a koje se vrte 2-3 mjeseca, koštaju 20.000-30.000 kn, zajedno s posluživanjem i održavanjem. Vijek takvih aplikacija ovisi o klijentu, tj. može li se natječaj ponoviti za neku sličnu nagradu. Sami korisnici rijetko uklanjaju aplikacije koje su jednom instalirali.
Neku prosječno kompliciranu igru može se izraditi s budžetom od oko 80.000 kn, a cijena mjesečnog posluživanja i održavanja iznosi oko 10.000 kn.
Životinjsko carstvo samo za servere i internetski promet pojede malo više od 10.000 kn, ali to ipak ima oko 40.000 dnevno aktivnih korisnika.

Facebook platforma je mrtva
Upravo ovaj naslov osvanuo je krajem prošle godine na AllFacebook.com stranicama, a nakon konferencije Facebook developera koja se održala u Berlinu. Da je Facebook platforma mrtva izjavio je Scott Rafer, a svoju izjavu temelji na podacima koje je dobio od Quantcasta, a koji pokazuju da je nakon redizajna Facebooka korištenje aplikacija značajno palo. Naime, korisnici Facebooka dobro znaju da se u starom dizajnu lista aplikacija nalazila gotovo odmah ispod slike u profilu, nadohvat miša i da su aplikacije bile vidljive svima koji bi došli na vaš profil. Sada je pak potrebno malo krokodilske kože, par kapi krvi šišmiša i citat iz Egipatske knjige mrtvih – da do aplikacija dođete. I baš zbog toga vidio se i taj pad korištenja aplikacija.

Naravno, ne svih – kvalitetne aplikacije i dalje će se koristiti, malo će se pročistiti Facebook, a ljudi koji aplikacije rade morat će uprijeti svu svoju kreativnost da dođu do dobrog rezultata. Bloger The Product Guy tvrdi da redizajn baš ima smisla i da je namjera Facebooka bila da obeshrabri korisnike kada je korištenje aplikacija u pitanju. U starom dizajnu, pisao je, korisnici bi se nakrcali potrebnim i nepotrebnim aplikacijama, a uz novi dizajn, fokusirat će se na one njima bitne. Isto mišljenje, već ste pročitali, imaju i naši sugovornici.

Tvrtke/proizvodi na Facebooku
U proljeće 2007. godine Wired je objavio veliku temu, nazvanu “radikalna transparentnost”, u kojoj su pisali kako danas pametne tvrtke pišu blogove, raspravljaju o svojim pogreškama i dobrim odlukama na internetu. Ta se ideja radikalne transparentnosti nastavila, i to ne zato što je cool, nego stoga što su danas korisnici razasuti po internetu i što se svaka greška kompanija ili krivi potez brzo saznaju. I vijesti se šire munjevitom brzinom – ponekad je dovoljno staviti link u status na Facebooku. Budući da je publika Plana B (zajedno s nama) na Facebooku, otvaranje stranice i pokretanje grupe bio je logičan korak. Iz našeg iskustva, za proizvode je bolja stranica nego grupa – jer tu imate i uvid u neke podatke o broju posjetitelja, odnosno strukturi korisnika: među članovima naše stranice 57 posto je žena, 43 posto muškaraca.
U tih 57 posto ljepšeg spola, najveći udio imaju one od 25 do 34 (23%), a slijede one od 18 do 24 (22%). Kod muškaraca je isto – 17 posto je onih od 25 do 34, a 14 posto onih od 18 do 24 godine. U ukupnoj slici, dakle, 40 posto korisnika ima od 25 do 34 godine, a 36 posto od 18 do 24.
Najviše posjeta stranica ima oko petnaestog u mjesecu, kad izlazi novi broj, a kad ažuriramo i stranicu na Facebooku s naslovnicom, sadržajem, dizajnom iz novog broja. Stranice nude i mogućnost dodavanja pojedinih aplikacija – na našoj se nalazi aplikacija RSS Connect, koja s naših službenih stranica “kupi” vijesti i objavljuje ih na stranici. True Blood Adria Fan page ima, recimo, aplikaciju YouTube Video Box, koja omogućava postavljanje videozapisa s YouTubea na stranicu, što je u slučaju ove serije iznimno korisno jer True Blood videozapisa ne nedostaje. Na True Blood stranici postavljaju se i originalni videozapisi, a moguće je najaviti događaj – na primjer emitiranje 5. epizode ili izlazak novog broja Plana B.

cta-planb-3


Propustili ste