Crowdfunding i izdavanje knjiga
- 24. siječnja 2013.
- #crowdfunding — #Doniralica — #Hrvoje Hafner — #izdavaštvo — #knjiga
Za mnoge autore, kako već afirmirane tako i za nepoznate, često postoje prepreke u sklapanju novih ugovora s izdavačima te ostvarivanju krajnjega cilja: izdavanje knjige i njezino dopiranje do publike. Srećom, živimo u internetskim vremenima kada je gotovo sve moguće. Crowdfunding je pojam za kojeg ćemo sve češće čuti u kontekstu kreativne industrije, a time i izdavaštva. Premda u ostatku svijeta crowfunding platforme nisu novost, Hrvatska je tek nedavno dobila svoju prvu – Doniralicu koja iskorištava prednosti društvenih mreža te spaja kreativce s donatorima. O Doniralici smo već pisali, a ovoga puta nam njezin izvršni direktor Hrvoje Hafner objašnjava kako se crowdfunding može iskoristiti za prikupljanje donacija pri izdavanju knjiga. Ako želite saznati više večeras u 19 sati budite u Booksi gdje će biti održano predavanje na ovu temu.
Kako crowdfunding može pomoći mladim i neafirmiranim autorima u izdavanju njihovih radova? Što moraju učiniti da bi upravo njihova djela bila izabrana te da bi donatori u njih novčano uložili?
U svijetu postoji sve veći trend samoizdavaštva kako za neafirmirane autore tako i za renomirane autore koji možda nisu zadovoljni sa uslugama svojih izdavačkih kuća. Dvije stvari su ključne kod izdavaštva, ako izuzmemo pisanje samog djela, bila to publicistika, beletristika, poezija, strip ili nešto drugo. Prvo vam je potreban kapital da bi producirali (dizajn, prijelom, lektura i sl.) i tiskali knjigu (tvrdo izdanje ili eknjiga), a drugo potrebno je imati bazu ili zajednicu čitatelja i napraviti promociju vašeg novog djela.
I za ovo prvo ali i drugo, neafirmirani autori teško dobivaju potporu izdavačkih kuća, ali razvojem društvenih mreža i društvenih fenomena poput crowdfundinga autori si mogu pomoći sami. Predložio bih autorima da, prije nego krenu u crowdfunding kampanju za svoje novo djelo ili djelo u nastajanju, porade na ovom drugom. Za uspješnu kampanju potrebno je izgraditi zajednicu. To se postiže tako da pričaju o svojem djelu sa ljudima iz njihove niše. Upravo su mjesta poput Bookse najbolji način da upoznate ljude iz različitih književnih krugova. Morate zainteresirati ljude za svoje djelo. Skupljajte email adrese od ljudi koji su zainteresirani za vaš žanr. Što prije se uključite u društvene mreže (Facebook, Twitter i dr.) i na njima pišite o svojem djelu.
Istražite tko su blogeri koji pišu o vašem žanru, postoje li forumi na kojima se okupljaju ljudi koji ga prate? Postoje li strukovne udruge u toj niši? Predložio bih još i da svoje djelo date utjecajnim autorima na recenziju kako bi zadobili njihovu podršku tijekom kampanja. Tek kada ste izgradili zajednicu, koja je donekle upoznata s vašim radom, spremni ste za pokretanje crowdfunding kampanje. Prije pokretanja kampanje napravite procjenu troškova za produciranje knjige i vlastitu promociju. Tijekom kampanje vrlo je bitno biti aktivan na društvenim mrežama, no ključno je pripremiti materijale koji će se koristiti tijekom kampanje. Najefektniji se pokazao promotivni video u kojem autor opisuje svoju ideju i motivaciju.
Tko, kako i po kojim principima odlučuje kome odlazi novac kao podrška pri izdavanju knjige?
Crowdfunding je meritokratski proces. Zajednica koju angažirate daje podršku vašem projektu tako da donira novac potreban za produciranje knjige. Osnovna ideja je da potencijalnim donatorima date dodatni poticaj za doniranje. To može biti primjerak knjige, posebna posveta autora, druženje s autorom i slično. Što veća donacija veća i nagrada. Donacije mogu biti od od 5 ili 10 kuna pa do 100, 500, 1000 ili više kuna.
Mogu li knjige izdane na ovakav način biti prihvaćene od struke ali i zahtjevne publike s obzirom da ih nisu “pod svoje” uzele velike i poznate izdavačke kuće?
Što se struke tiče, smatram da nema razlike između crowdfundinga i tradicionalnog izdavaštva. Međutim, zasigurno postoji razlika između promocije knjige koja je nastala crowdfundingom u odnosu na onu koju producira izdavačka kuća. Genijalna stvar kod crowdfundinga je što je to ujedno i marketinška platforma. Da bi uspjeli skupiti novac za izdavanje knjige rekli smo gradite zajednicu. Ako ste izgradili zajednicu, obavili ste i dobar dio promocije, zar ne? Crowdfunding kampanja je ujedno i marketinška kampanja i na taj način najlakše dopirete do publike. Bitno je osigurati pozornost u počecima kampanje. Nakon toga, ako ste aktivni na društvenim mrežama, uslijedit će pozivi medijskih kuća i novinara.
Ima li u Hrvatskoj prostora i interesa za ovakve projekte?
Smatram da ima ili će ga biti. Crowdfunding još uvijek nije dovoljno jasan koncept u Hrvatskoj. Uglavnom zbog toga što do sada nisu postojali veliki domaći projekti koji su uspjeli na takav način doći do značajnijeg novca. Mislim da bi u početku domaći afirmirani autori trebali napraviti prvi korak i primijeniti ovaj model, jer oni već imaju svoju zajednicu čitatelja i potrebnu medijsku pozornost.
Možete li nam navesti neke primjere iz prakse već izdanih knjiga na našim područjima ili negdje u svijetu?
U svojim istraživanjima pronašli smo samo jedan primjer crowdfunding kampanje za knjigu u Hrvatskoj. Radi se o knjizi Daria Krpana, Kraljice šahovnice, za koju mu je bilo potrebno skromnih 400$ koje je u konačnici i prikupio.
Međutim, u Americi trend crowdfunding za knjige poprilično je uzeo maha. Vjerojatno najbolji primjer bi bio reprint stripa The Order of the Stick koji je na Kickstarteru prikupio preko milijun dolara. Recimo, u kategoriji bizarnosti naveo bi tisak najmanje knjige na svijetu prema Guinnessova knjiga rekorda koji je prikupio 100.000 kuna.
Marketinški stručnjak Seth Godin također se okušao sa crowdfundingom za svoju knjigu Ikarova obmana i prikupio preko milijun i pol kuna.
Puno je primjera u svijetu. Naša je želja da o ovakvim primjerima domaćih autora uskoro čitamo i u domaćim medijima. Mi takvim autorima u tome želimo pomoći.
Za više informacija Doniralicu pratite na Facebooku (facebook.com/doniralica) i Twitteru (twitter.com/doniralica).