Društvene mreže: Deset trendova za 2013.

Hoće li sljedeće godine nekim novim smiješnim fotkama community menadžeri žicati lajkove? Ili će u trendu biti minimalistički statusi bez fotke? Ili fotka na kojoj je lijepim fontom napisan status? Što nas očekuje na Twitteru, Facebooku, Instagramu i ostalim društvenim mrežama u 2013.? Što mi, u Jasno i glasno, jednoj od vodećih social media agencija, na temelju prošlogodišnjih iskustava, možemo predvidjeti?

Nekad su super išle reklame “Klikni LAJK ako…”, danas ide nešto drugo. Smiješne fotke posuđene s 9Gaga dijelile su se na sve strane, danas su već dosadne. Facebook aplikacijama si prije dvije godine mogao prikupiti na tisuće fanova, sada je to mukotrpan put. O sljedećoj godini i strategijama nastupa na društvenim mrežama, razmišljali smo u Jasno i glasno

1. Mobilni Facebook – na mnogim Facebook stranicama koje vodimo već je danas vidljiv porast lajkanja i pregleda putem mobilnih uređaja. Čak su i na prvome mjestu! Tako smo, primjera radi, na Nedjeljom ujutro, subotom navečer imali (od 1. listopada do 17. prosinca) gotovo 6 tisuća lajkova s mobitela. I taj trend će se nastaviti. U rukama građana Hrvatske sve je veći broj pametnih telefona, pa se i pristupanje najpopularnijoj društvenoj mreži događa putem iPhone i Android uređaja. Reklame na mobilnome Facebooku, sudeći prema našim iskustvima s kampanjama, davat će još bolje rezultate.

2. Mobilno sve – nije mobilni Facebook jedini trend koji će vladati društveno-mrežnim svijetom. I sva ostala odredišta na kojima volimo provoditi slobodno vrijeme kreću u mobilnome smjeru. Twitter je već odavno mobilno orijentiran, kao i Instagram, pa možemo reći da je vrijeme isključivo mobilnih društvenih mreža pred nama. Ipak, u sljedećoj godini po tom pitanju, barem što se tiče domaćih tvrtki, ne očekuju nas veliki pomaci. I dalje će se većina toga zbivati na “glavnim” društvenim mrežama, a za neke nišne (poput Shoe Addictsa) odlučit će se tek rijetki i hrabri. Ali zato, rast će…

3. Mobilne aplikacije – ako se kompanije ne posvete kakvim nišnim mobilnim društvenim mrežama, sigurno je da će razmišljati o mobilnim aplikacijama kao društveno-mrežnom marketinškom alatu. Već sada neke od njih idu u tome smjeru: B.net je početkom ove godine objavio svoj TV raspored putem kojega korisnici mogu saznati što se prikazuje na određenom programu. Ako žele, korisnici mogu na društvenim mrežama podijeliti što gledaju. Naravno, premda je nastao potpuni hype oko mobilnih aplikacija, nije je nužno imati. Kao i uvijek treba dobro procijeniti je li ona zaista potrebna.

4. Oglašavanje na Instagramu – nema nimalo sumnje da oglašavanje stiže i na Instagram. Za domaće korisnike odnosno poslovne profile, kakav i sami vodimo za Colours of Istria, ovo može biti dobar dodatan način za širenje poruke. S obzirom na to da oglašavanje još nije aktivno, ne znamo što možemo očekivati, no ponude li mogućnost za promoviranje fotografija (kao postova na Facebooku), svakako ćemo je koristiti.

5. Promovirani Facebook postovi – svaka agencija zna i nije tajna da promovirani postovi imaju dobar odaziv te da se u posljednje vrijeme pokazuju kao još jedan koristan marketinški model. Cijene su pristojne, pa tako već za desetak dolara možete povećati doseg i pridobiti više fanova na vašoj stranici. No, osim toga, korisno je i za medije koji žele ljude s Facebooka uputiti izvan ove društvene mreže. Kao što smo i mi stavili malo dolara na ovaj tekst.

6. Content marketing – službene stranice na društvenim mrežama bez sadržaja ne znače mnogo, a sadržaj je potrebno komunicirati svakodnevno. Upravo iz tog razloga mnoge se tvrtke okreću vlastitim magazinima, blogovima, iPad magazinima, a taj će trend biti još izraženiji sljedeće godine. Ove godine, za Diners smo napravili D Life iPad magazin čiji se sadržaj komunicira na Dinersovim Twitter i Facebook profilima, za B.net radimo iPad magazin 3D mag i internetski magazin online.hr, a u pripremi je još nekoliko content projekata kojima se želi postići upravo ovo – stvaranje kvalitetnoga sadržaja koji se dijeli na društvenim mrežama, koji neće poput Facebook postova nakon dva dana ostati zakopan duboko u arhivi, već će se moći pronaći putem tražilica. O trendovima u content marketingu također ćemo se uskoro raspisati.

7. Kupovina putem društvenih mreža – premda su službene stranice tvrtki/proizvoda na društvenim mrežama tu i da povećaju svjesnost o brendu ili ostvare komunikaciju s korisnicima, njihov je osnovni cilj, ili barem jedan od njih, ipak prodaja. Koliko će fanova u konačnici kupiti proizvod X pitanje je na koje sve žele odgovor. To znaju i u Facebooku pa su ponudili Facebook offers – mogućnost da svojim fanovima predstavite kakvu povoljnu ponudu. Tvrtke u Hrvatskoj već koriste ovu mogućnost, a sljedeće godine vidjet ćemo još veći rast offersa i prodaje preko društvenih mreža.

8. Broj fanova više nije važan – naravno da je broj fanova važan, ali ne više kao nekada. To se pokazalo već tijekom ove godine, a nastavit će se u sljedećoj – uspješnost stranice mjerit će se još više putem interakcije s fanovima (na Facebooku je to talking about) te će to postati misao vodilja kada se bude razgovaralo i razmišljalo o strategiji nastupa na društvenim mrežama.

9. Infografike, vizuali – pratite li Hrvatski Telekom na Facebooku, zasigurno ste vidjeli dvije atraktivne infografike, Tableti i kako ih koristiti i TerraStream. Sigurno nisu posljednje i sigurno je da će se sve više tvrtki okretati ovakvim vizualnim rješenjima na društvenim mrežama. Osim infografika dobro prolaze i atraktivne fotografije koje se rado dijele, kao i one koje sadrže status/poruku u sebi. Manje priče više slike bit će izraženo, barem neko vrijeme, i u sljedećoj godini.

10. Video – premda je u svijetu video često korišten sadržaj na društvenim mrežama, u nas još nije toliko jak pa tu definitivno postoji prostor za rast, pa i zbog “nezasićenog” tržišta. Na svim društveno-mrežnim profilima serije Nedjeljom ujutro, subotom navečer dijelili smo dosta videozapisa, koji su imali gotovo 70 tisuća pregleda na YouTubeu. Istina, ovdje se radi o TV seriji koja ima velik broj videozapisa, ali video je nešto čemu će se mnoge domaće tvrtke okrenuti u 2013.

Ovo su neki opći trendovi za Hrvatsku, no svaka zajednica je specifična pa postoje i mikrotrendovi unutar njih. Ako je nešto prošlo dobro na jednom društveno-mrežnom profilu, ne znači da će tako biti i na nekom drugom. Zato je važno poznavati fanove s kojima svakodnevno komunicirate i znati kako dišu, te se, ako je potrebno, tome treba i prilagoditi. U Hrvatskoj nismo neki veliki predvodnici trendova i zapravo su rijetke tvrtke koje su usude na nešto radikalniji pristup eksperimentiranja s novim. Igramo na sigurno, pa smo uvjereni kako ćemo s tom praksom nastaviti i u sljedećoj godini. Trendovi koji su na društvenim mrežama obilježili svijet 2012. rast će u 2013. kod nas. A na neke od ovih koje smo spomenuli, odlučit će se samo dio tvrtki.

cta-planb-3


Propustili ste