Što nam Tumblr govori o budućnosti medija?

Kako dnevni mediji, novine i portali kopiraju Tumblr i kako Tumblr imitira svakodnevne medije?

Posljednji Tumblrov potez konačno je “skinuo krinku”. Naime, poznati društveni servis unajmio je profesionalne blogere kako bi pratili kampanju Obama-Romney, piše GigaOM. Istodobno, tradicionalni mediji počinju koristiti meme i animirane GIF-ove kako bi sadržaj učinili viralnim. Inače, zahvaljujući webu 2.0 i sveprisutnome broadbandu, animirani je GIF danas nešto posve drukčije u odnosu na devedesete – nekad obična alatka za “paljenje” dugmadi na internetskoj stranici danas je artistička ekspresija koju su Jamie Beck i Kevin Burg doveli do savršenstva.

Predsjednička debata sjajan je primjer kako se Tumblr želi pretvoriti u mainstream: u suradnji sa servisom Livestream organizirali su “GIF-anje predsjedničke debate 2012. uživo”, a pod čudnom naslovom krilo se nekoliko autora i blogera koji su ključne momente debate pretvarali u animirane GIF-ove. Do kraja dvoboja Obama-Romney, a usred fešte organizirane u prostorijama Livestreama, generirano je preko 80 GIF-ova.

Animirani GIF-ovi tako više nisu prva asocijacija na 4chan, Reddit i BuzzFeed: koriste ih i mainstream imena poput The Guardiana ili The Atlantica. Oni su animiranu sličicu odveli u drugu krajnost. Više se ne radi o smrznutoj slici ogromne rezolucije, nego o sićušnom videoklipu, primjerice smiješku predsjedničkoga kandidata ili upečatljivoj rečenici.

Nakana urednika i autora iza ove tihe medijske revolucije jest stvaranje zaraznoga sadržaja ili mema kako bi (jasno) privukli kojeg čitatelja više. Ono što je zanimljivije jest utjecaj društvenih platformi poput Twittera na socijalizaciju portala i klasičnih medija.

Sam Tumblr se, slučajno ili ne, našao u središtu ovoga fenomena, na razdjelnici tradicionalnoga bloga i tviteraškog dijeljenja sadržaja u realnome vremenu. Njegova funkcija reblog prilično je nalik retweetu, a samim time i odličan generator viralnosti: Tumblr ima više od 15 milijarda prikaza stranica mjesečno.

Jasno je kako se cijela priča neće zaustaviti na političkim vijestima. Vrlo je vjerojatno da će se udarne vijesti uskoro destilirati na jedan animirani okvir, prilično nalik onim zidnim novinama iz Harryja Pottera s iskešenim Siriusom Blackom. Štoviše, ta će se vijest širiti u stvarnome vremenu društvenim mrežama poput Twittera, dajući goriva komentarima na portalima.

Neki drže kako će ovaj zaokret trivijalizirati novinarstvo, a kao primjer se navodi mnogo sprdnje bez vrijednoga komentara koju je izazvalo Romneyevo spominjanje Velike Ptice iz Ulice Sezam. Drugi pak smatraju kako GIF-anje filtrira samo ono bitno, dopuštajući gledateljima da zanemare sve nevažne trenutke, premda samim time i mnogo bitnoga postaje efemerno.

Kako bilo, Tumblr nije jedini kanal na kojemu se redefinira digitalno novinarstvo. BuzzFeed je nešto ranije ove godine dodao politički kanal kombinirajući ga s ostatkom svoga sadržaja. Izgleda da je budućnost medija započela, a nitko nam to nije rekao.

cta-planb-3


Propustili ste