Doniralica – inovativno online poslovanje
- 29. studenoga 2012.
- #crowdfunding — #Doniralica — #društvene mreže — #facebook — #Hrvoje Hafner — #Kickstarter — #linkedin
Doniralicu je osmislio Hrvoje Hafner koji je među prijateljima angažirao osobe, specijaliste za određena područja, kako bi mu pomogli identificirati stvarne potrebe, dali svoje funkcionalne prijedloge, ali i pomogli pri izradi multimedijalnih sadržaja.
Korisnike promatramo kroz prizmu pojedinaca ili organizacija koje imaju ideju, potencijalnih donatora koji su spremni financijski podržati dobru ideju te infrastrukturnih partnera koji sudjeluju u tom posredničkom procesu. Projekte će moći prijavljivati pravne osobe registrirane u Hrvatskoj, a neprofitnog su karaktera (udruge, zaklade, zadruge i sl.), te pojedinci koji će u takvim organizacijama pronaći partnera za svoju ideju. Počinjemo rad Doniralice s takvim setupom zato što smatramo da upravo organizacije u ovome trenutku, kada je takav način prikupljanja donacija još uvijek nepoznat, posjeduju kapacitete i kredibilitet ostvarivanja takvih donacija. U budućnosti ćemo vidjeti može li se taj prostor proširiti – objašnjava Hrvoje.
Prikupljanje donacija u Hrvatskoj nije novost jer postoje mnoge humanitarne akcije s kojima se ljudi solidariziraju, međutim Hrvojeva ideja okrenuta je alternativnim načinima financiranja nesebičnih projekata raznih umjetnika, aktivista, inovatora i drugih kreativaca.
Zbog svoje uske povezanosti s društvenim medijima, crowdfunding uistinu predstavlja inovaciju koja donosi poremećaj u tradicionalni odnos prema financiranju projekata. U Americi i Europi postoje razne crowdfunding platforme, no na njima projekti iz Hrvatske gotovo uopće ne nailaze na plodno tlo. Primjerice, najpoznatija crowdfunding platforma Kickstarter ne dozvoljava projekte ako niste iz Amerike odnosno nemate rezidencijalni račun. Mi se Doniralicom želimo fokusirati na domaće tržište zbog njegovih specifičnosti i potreba. Do sada smo primijetili 30-ak domaćih projekata na crowdfunding platformama i, nažalost, uglavnom su neuspješni u prikupljanju donacija (izuzetaka ima). Jedan od razloga neuspjeha je nerazumijevanje cijeloga procesa prikupljanja donacija. Prijava projekta na crowdfunding platformu mora vam biti posljednji korak u kampanji za financiranje ideje, međutim većini projekata to je bio prvi korak.
Da je cijeli projekt okrenut inovativnom poslovanju, pokazuje i način na koji se Doniralica probila u javnosti, a to su društvene mreže. Projekt je ušao u finale natječaja InspirAkcija koji je organizirao portal 24sata, a registrirani korisnici portala mogli su glasovati za željeni projekt putem Facebooka. Na natječaju Zagrebačke banke, Doniralica je nakon glasovanja Facebook fanova primila donaciju od 72.667,95 kuna. Donacija će biti iskorištena za angažman partnera za izgradnju platforme, a kako će izgledati javnosti će biti poznato uskoro. Ekipa Doniralice očekuje da će to biti u prvoj polovici 2013. godine.
Do sada su društvene mreže bile jedini alat za promoviranje Doniralice, a na Facebooku svakodnevno raste broj fanova te se približava brojci od 1000. Tamo se ekipa fokusirala na prezentiranje inicijativa iz Hrvatske koje imaju potencijal za uspješnu crowdfunding kampanju, te se trude korisnicima što bolje objasniti što mogu očekivati od ovoga projekta.
Kada putem crowdfundinga tražite novac za avionsku kartu i smještaj za neko privatno putovanje ili neku skupu videokameru za snimanje niskobudžetnog filma, onda imate totalno krivu percepciju što je s crowdfundingom moguće postići. E, to će biti naša zadaća – korigirati očekivanja.
Doniralicu ćete naći i na Twitteru, ali i na LinkedInu na kojemu zasad nema previše aktivnosti, ali u budućnosti se očekuje da će se povezati s poslovnim subjektima, dok je Facebook namijenjen uključivanju građana u podršku kreativnim projektima na Doniralici. Uz to, Doniralica ima svoj kanal na YouTubeu, na kojemu možete pogledati i kratak crtić o ovoj ideji. Ako vas pak zanimaju statistike, provjerite infografiku koju je izradila Maja Benčić na temelju istraživanja Doniralice.
Osim online promocije, Doniralica se prebacila i u offline pa tako u sklopu predavanja i okruglih stolova traže povratne informacije od onih koje zanima ovakav model financiranja.
Društvene mreže su sjajan alat za dopiranje do velikog dijela određenih skupina ljudi. Međutim, zbog brzine zastarijevanja informacija koje se tamo pojavljuju, manevarski prostor za djelovanje u off-platform svijetu je ograničen. To se najviše očituje na političkoj sceni i takozvanim Facebook prosvjedima koji nisu polučili ništa osim lajkanja postova. Kada od Facebook korisnika očekujete da napravi nešto na Facebooku, šanse su vam poprilično dobre, ali kada od njega očekujete da napravi nešto mimo Facebooka, onda morate koristiti i druge alate i metode rada. S druge strane, postoje i pozitivni primjeri poput Dobrog buvljaka s kojim smo se natjecali i na InspirAkciji i u Zabi. Oni su dokazali svoj koncept upravo na Facebooku, a sada rade odličan posao i na vlastitoj stranici.
Suvremeno poslovanje kojemu je okrenuta Doniralica, putem interneta i društvenih mreža dobre ideje spaja s tvrtkama ili pojedincima koji su spremni uložiti. Financijske prepreke u budućnosti bi mogle biti sve manji problem jer će ovakve platforme omogućiti kreativcima da se fokusiraju na razvijanje svoje ideje, koju će prezentirati onima koji su spremni podržati inovativnost.