Nagradni natječaji na društvenim mrežama
- 13. prosinca 2012.
- #društvene mreže — #facebook — #nagradni natječaj — #Pinterest — #pravila — #twitter
Premda su društvene mreže već nekoliko godina dio promocije gotovo svakog brenda i kompanije, još uvijek neugodno iznenađuje velik broj nagradnih natječaja koji krše njihova pravila. Dok neki svjesno ignoriraju pisana pravila, drugi pak još uvijek nisu dovoljno informirani. Stoga donosimo kratak pregled zabranjenih i dopuštenih radnji na Facebooku, Twitteru i Pinterestu
Piše
Nikolina Sok

Kršenje pravila najčešće se odnosi na Facebook, koji trenutačno ima najstroža pravila što se tiče organizacije nagradnih natječaja na svojoj platformi. Na Facebooku i ostalim društvenim mrežama postoje jasna pravila koja diktiraju što je zabranjeno u takvim i sličnim situacijama. Podijeli na svom zidu; lajkaj, pozovi prijatelje da lajkaju i ostavi komentar ispod poveznice i slični pozivi na sudjelovanje za osvajanje nagrada krše apsolutno sva pravila Facebooka, i obično je riječ o navlakušama za prikupljanje velikog broja novih fanova. Drugi način je plaćeni oglas. Kad usporedimo oboje, za mnoge je daleko isplativija prva, zabranjena varijanta.
S obzirom na to da ulazimo u 2013. koja u strane zemlje, ali i u Hrvatsku, donosi nove i naprednije društveno mrežne trendove, za struku je degradirajuća činjenica da još uvijek postoji znatan broj neinformiranih i nemarnih oko osnovnih pravila. Ipak, bez obzira na razlog, opravdanja nema.
Facebook ima vrlo jasna pravila za organizaciju nagradnih natječaja na fan stranicama. Tako se zabranjuje bilo kakvo uvjetovanje za ulazak u natjecanje, osim da je sudionik natječaja fan stranice, a aplikacije su jedini legitiman način organiziranja natječaja. Svaka fan stranica koja to obavlja na neki drugi način – izravno krši pravila Facebooka. Ni jedna Facebookova opcija (lajk, share ili komentiranje) ne smije se koristiti kao alat za pozivanje ljudi na sudjelovanje niti za odlučivanje o pobjedniku. Sve nagradne igre koje od fanova zahtijevaju lajkanje objave na zidu, a potom i njezino dijeljenje među njihovim prijateljima, objavljivanje fotografije na zidu fan stranice, skupljanje što većeg broja lajkova – strogo su zabranjene. Isto tako je zabranjeno korištenje Facebooka za obavještavanje fanova o dobivenim nagradama, putem komentara ili privatnih poruka. Sve promocije i natječaji moraju biti provedeni i administrirani isključivo putem aplikacija, a Facebook ima pravo ugasiti svaku stranicu koja krši pravila, i to na zahtjev i prijavu ostalih korisnika.
Za razliku od Facebooka, Twitter je blaži prema svojim korisnicima prilikom organiziranja nagradnih natječaja. Dopušteno je korištenje opcija koje nudi poput, primjerice, retvita. Ipak, i ovdje postoje pravila koja uređuju natječaje.
Natječaji mogu pozivati tviteraše na sudjelovanje i osvajanje nagrada tako da tvitaju odnosno retvitaju, slijede određenoga korisnika ili koriste posebne hashtagove, međutim oni moraju biti precizno kreirani i povezani isključivo s natječajem i organizatorom. Zabranjeno je poticanje kreiranja višestrukih korisničkih računa koji bi mogli povećati šansu za osvajanje nagrade. Isto tako, nije dozvoljeno ni poticanje duplih tvitova jer se to izravno kosi s pravilima Twittera i smanjuje kvalitetu pretraživanja na ovoj mreži. Radi lakšeg dolaska do pobjednika, preporučljivo je od sudionika tražiti da u svoje objave uključe i @reply kako bi organizator natječaja lakše uočio sve sudionike. I na kraju ono najvažnije, potrebno je voditi računa o poštivanju zakona i pravila zemlje u kojoj se organizira Twitter natječaj.
Sve donedavno Pinterest nije imao odvojene poslovne od privatnih profila. Uvođenjem poslovnoga modela za brendove, uvedene su nove opcije poput verificiranja profila, postavljanje gumba za pin, share te widgeti s recentnim pinovima na službenim internetskim stranicama ili uvid u statistike i opcije za promociju, što će biti naknadno uvedeno. Pinterest je najmanje strog prilikom organiziranja natječaja. Jedino što zahtijeva je poštivanje osnovnih pravila: ako je riječ o promotivnom profilu, tada je potrebno kreirati novi ili stari korisnički račun prebaciti na poslovni model; sav objavljeni sadržaj dostupan je za repinanje, zabranjeno je spamanje ili objavljivanje pornografskih sadržaja te, naravno, poštivanje autorskog i intelektualnog vlasništva.
Ovdje je dopušteno korištenje glavnih mogućnosti Pinteresta: pin, repin, follow. Na Pinterestu brendovi mogu organizirati nagradni natječaj tako da vlasnik profila bira najbolji pinboard, koje korisnici kreiraju prema napucima brenda ili ih se potiče na kreiranje pinboarda sa specifičnom tematikom i slikama koje zatim dalje dijele, a pobjednik se odabire na temelju broja lajkova ili repinova. Pinterest ima i poseban board na kojemu su objavljeni aktualni i istekli natječaji. Kompanije koje sudjeluju u kreiranju studija slučaja imaju prednost prilikom dodavanja na ovaj board.