Kako uspješno pokrenuti startup u Hrvatskoj?
- 17. listopada 2012.
- #startup
Prilikom pokretanja startupa u Hrvatskoj potrebno je biti oprezan jer naše tržište nije veliko, ali ima potencijal za širenje prema inozemstvu. Analizom tržišta procijenjeno je koji su poslovi perspektivni za pokretanje startup tvrtki, zašto su najpogodniji te kakva je procjena njihova daljnjeg uspjeha
Piše
Iva Vodanović
Što ponuditi tržištu, kakav posao pokrenuti i pritom zadovoljiti kriterije uspješnoga poslovanja? Premda situacija u svijetu hrvatskog biznisa trenutačno nije zavidna, zapravo je dobro vrijeme za pokretanje startupa. Novac nije presudan iako ga mnogi smatraju kočnicom. Većina poslova može se započeti ulaganjem zanemarivog kapitala jer cijene pokretanja startupa nikada nisu bile manje, a ne smijemo zanemariti ni prisutnost društvenih medija putem kojih se izvrsno može informirati korisnika o proizvodu.
Uspjeh brojnih startupa temelji se upravo na odnosu koji je ostvaren s kupcima. Nije dovoljno samo znati koje su potrebe kupaca (i pritom ih ispunjavati), već ih je potrebno i kreirati, pronaći što kupci cijene te istražiti njihove želje i potrebe. Pritom svakako treba imati na umu jednostavnost – nije toliko važno ima li neki proizvod mnogo mogućnosti, već rješava li on problem koji kupac ima. Smanjivanje opcija je nešto što pokretači startupa trebaju imati na umu. Ono što je potencijalno put prema uspjehu jest pronaći opciju koju potrošači vole i potom se nje držati u daljnjem razvoju proizvoda.
Premda u Hrvatskoj gospodarstvo nije u rastu, u svijetu ipak jest i ulagači su spremni uložiti kapital u dobre ideje. Uzmemo li u obzir i naše skoro članstvo u velikoj obitelji, Europskoj uniji, u kojoj će razne ideje naići na plodno tlo, pravi je trenutak za pokretanje posla. Analiza podataka triju istraživačkih tvrtki (Plunkett – proučava trendove koji utječu na poslovni svijet, Segaworks – tvrtka za financijske analize i IBISWorld – bavi se procjenom industrijskog rasta) pokazala je kako je najbolje pokrenuti startup vezan uz posao e-commercea, IT savjetovanja, internetskog izdavaštva, mobilnih i društvenih igara, mobilnih aplikacija te, s druge strane, zaštite okoliša.
Velik potencijal ima i sektor visoke tehnologije. Doduše, u tom sektoru je početno ulaganje nešto veće, ali je u konačnici i isplativije. Mogli bismo nabrojati još barem desetak vrsta poslova, ali bismo pritom zanemarili ključnu stvar – pokretanje biznisa koji je lako dostupan poduzetnicima i općenito poslovi koji ne zahtijevaju velik novčani iznos za njihovo pokretanje. Velike inovacije mogu se pokazati izrazito uspješnima, unatoč manjoj količini novca koji je na samom početku uložen.
Ove tri tvrtke jesu istražile tržište i dovele do zaključka koje bi ideje bile potencijalno najisplativije, ali svakako moramo imati na umu da sama ideja nije dovoljna – ključna je izvedba! Prije pokretanja bilo kojeg startupa, poslovni model mora biti dobro razrađen te se treba upitati je li osmišljeni poslovni plan realan? Osim dobre ideje, ključna je njezina realizacija jer proizvod ne smije biti samo zanimljiv, on mora biti potreban kupcima. Potrebno je obratiti pozornost i na to da ne treba razmišljati na lokalnoj bazi jer Hrvatska možda jest malo tržište, ali prednost je što je ono za strane investitore još neistraženo, neotkriveno područje.
Danas se svijet suočava s raznim tehnološkim i društvenim inovacijama te imamo pravi boom platformi koje prije nekoliko godina nisu ni postojale, barem ne kod nas. Internetska tehnologija proživljava dinamičan razvoj, pojam marketinga se mijenja i u konačnici, potrošači su postali zahtjevniji. Imati odličnu ideju, osmisliti dobar dizajn i putem marketinga učinkovit proizvod maksimalno približiti kupcima – put je prema uspjehu. S druge strane, ako se dogodi ono čega se svi pokretači startupa pribojavaju – neuspjeh, situacija na tržištu ipak nije tragična. Jer bilo kakav feedback, dobar ili loš, potreban je tržištu (pogotovo našem) kako bi se ono moglo dalje razvijati i poboljšavati.