Intervju: Matt Mullenweg

Wordpress je najkorišteniji sustav za blogiranje na svijetu. Koriste ga ne samo stotine tisuća hobista, zanesenjaka, građana novinara i web profesionalaca, nego i medijske kuće poput CNN-a, BBC-a, New York Timesa te Reutersa. Matt Mullenweg, poznat i pod nadimkom PhotoMatt, glavni je krivac za spomenuto

Na prvi pogled tipičan geek. Piše blog, voli programirati, a najčešće ćete ga vidjeti s fotoaparatom u ruci. Želio je postati saksofonist, ali sudbina je Mattu Mullenwegu namijenila drugu ulogu – demokratizaciju izdavaštva na internetu. Prije WordPressa postojali su mnogi sustavi za upravljanje sadržajima na internetu, mnogi od njih također u potpunosti besplatni za korištenje. WordPress – što mogućnostima, što filozofijom svojih osnivača – u samo je nekoliko godina postao sinonim za blogerski CMS (content management system) odnosno sustav za upravljanje sadržajima. Za razliku od konkurencije, WordPress je predstavljen kao rješenje ne samo za profesionalne korisnike (npr. novinare koji žele pisati i na internetu), nego i za amatere. Istodobno je nudio jednostavan razvoj proširenja, omogućavajući onima koji su u početku željeli jednostavan sustav da ga kasnije i prošire.

Danas Matt Mullenweg vodi Auttomatic, koji uz potporu tisuća nezavisnih programera održava projekt WordPress. Osim što vodi projekte, Mullenweg nastupa i kao promotor tehnologija poput WordPressa na bezbroj konferencija diljem svijeta, pa tako i njihove vlastite WordCamo konferencije (održavane u San Franciscu te Buenos Airesu). Na temelju popularnosti sustava WordPress, Auttomatic je počeo razvijati i povezane projekte na WordPress tehnologiji, poput sustava Buddypress za društvene mreže te WordPress MU za velike mreže blogova. Jedan od Automatticovih najuspješnijih projekata je Akismet, sustav za obranu od spamiranja na platformi WordPress. Mullenweg tvrdi da žele omogućiti demokratizaciju izdavaštva na internetu po najprihvatljivijoj cijeni – besplatno.

Matt, čime se vi zapravo bavite?
Osnivač sam WordPressa i Automattica. Auttomatic je zapravo jedan od članova sve veće WordPress zajednice. Nudimo različite usluge vezane uz WordPress platformu, poput sustava Akismet, za sprječavanje spama ili pak hostinga na uvijek dostupnoj WordPress.com platformi. Ukratko, različite dodatne usluge koje bi mogle biti potrebne korisnicima WordPressa.

Što mislite o mikroblogiranju? Kako vidite ulogu WordPressa u tom svijetu?
Mnogi naši korisnici upotrebljavaju WordPress za mikroblogiranje, ali dakako, time nemaju na raspolaganju mnoge prednosti Twittera, poput distribucije. Srećom, postoji velik broj iznimno kvalitetnih dodataka za WordPress, koji omogućuju korisnima da svoje poruke s Twittera uključe i na vlastiti blog. Ako žele, članke s bloga mogu isto tako “poslati” na svoj profil na Twitteru. Ovakve integracije postaju sve popularnije, ali njihovo se korištenje uvijek svodi na kvalitetu dodataka koji takve mogućnosti dopuštaju.

WordPress sam po sebi ne omogućava stvaranje statusa kao što to omogućavaju servisi za mikroblogiranje poput Twittera. Glavna karakteristika WordPressa uvijek je bila otvorenost podataka te samog sustava. Neovisno o tome gdje su podaci ili gdje ste vi, mi vam želimo omogućiti jednostavniji pristup željenim informacijama.

Je li Buddypress vaš odgovor na druge proizvode i servise koji omogućavaju stvaranje vlastitih društvenih mreža, poput Ninga?
Što se tiče samog Buddypressa, sustav je već open source. Ne želimo stvoriti još jedan Twitter, to nam ionako nije zanimljivo, nego pomoći ljudima da svoju prisutnost na internetu povežu na jednom mjestu, ako to zaista žele. Imate svoje fotografije, poruke na Facebooku, statuse na Twitteru, sve uobičajene stvari koje stavljate online. Zašto ne biste mogli sve to povezati na svom blogu? Blog je većini naših korisnica homepage, centar njihove prisutnosti na internetu. S obzirom na to da nad njime imate potpunu kontrolu, možete ga prilagoditi sebi, čime nestaju nedoumice oko stanja različitih društvenih mreža, za koje nikada ne znate kada će se možda zatvoriti, postati nepopularne itd.

Nikada nismo svoje ciljeve određivali na temelju konkurencije. Ne možete nešto promijeniti boreći se protiv toga, nego samo pokušavajući stvoriti nešto bolje. Stvaramo projekte poput Buddypressa ili P2 jer ih trebamo za vlastiti rad. WordPress je stvoren tako da smo zaista trebali određene mogućnosti koje je onda WordPress omogućio. Recimo, WordPress nema sustav za pozivanje odnosno spamiranje prijatelja. To nam nije bilo potrebno. Nema grupe, nema mogućnost da nekoga dodate kao prijatelja. Budući da su ovo stvari koje sada sve više trebamo, bilo je jasno da bismo ih trebali razviti. Ako ih pak trebamo mi, vrlo je vjerojatno da ih trebaju i drugi korisnici koji razvijaju svoje projekte na WordPress platformi.

Poznata ste osoba na internetu i mnogim ste geekovima uzor. Što mislite o svom statusu internet-celebrityja?
Da, baš sam celebrity. (smijeh) Mislim da je to fantastično jer za razliku od pravih celebrityja mene ne prate paparazzi. Nikoga nije briga s kime izlazim ili ne izlazim. Ono što mi to pak omogućuje jest upoznati korisnike WordPressa širom svijeta. Gdjegod da putujem, uvijek pokušavam upoznati što više naših korisnika.

Mnogi europski korisnici rado bi vidjeli bolju podršku za više jezika – mogu li to i očekivati? Što možemo općenito očekivati od Auttomatica i WordPressa u 2009.?
Nikolai, koji se bavi upravo podrškom za jezike, recenzirao je sve do sada dostupne dodatke za prijevod i korištenje više jezika u WordPressu. Najbolji koji smo do sada vidjeli zove se Qtranslate i ima iznimno jednostavno sučelje, ali nažalost, način na koji radi sa samim sadržajima nije najbolji. Pokušat ćemo omogućiti što bolju integraciju Qtranslate dodataka s taksonomskim sistemom, kako bi bio što jednostavniji za korištenje. Više jezika oko jedne informacije svakako je tražena mogućnost, ali uvijek će se raditi o dodatku. Sve što devedeset posto naših korisnika neće koristiti – smatramo dodatkom. Ipak, jako sam uzbuđen oko podrške za više jezika jer je upravo to način da se i dalje proširi spektar ljudi koji mogu publicirati sadržaj na internetu.

Što se tiče WordPressa, do kraja 2009. izdat ćemo dvije veće verzije, možda tri. Uz malo sreće, do kraja godine izaći će i WordPress 3.0. Također, dovršit ćemo dio razvoja manjih projekata poput Buddypressa, kako bismo ih mogli i promovirati. Mislim da je jako važno da omogućimo i jednostavno lokaliziranje dodataka. U Japanu je, primjerice, WordPress jako popularan, ali samo su deseci dodataka dostupni na japanskom. Na engleskom jeziku, dakako, postoje tisuće njih. Potrebno je razviti framework koji će omogućiti korištenje svih mogućnosti koje je WordPress zajednica razvila neovisno o jeziku, dostupno svakome i neovisno o cijeni – besplatno. Tek tada možemo zaista govoriti o demokratizaciji izdavaštva, što je i krajnji cilj projekta WordPress.

Intervju je originalno objavljen u Planu B 21, lipanj 2009.


Propustili ste