Društvene mreže za knjigoljupce su ‘in’

Društvene mreže poput Goodreadsa i Wattpada povezuju milijune knjigoljubaca, a istovremeno postaju i zanimljive oglašivačima.

Pojavom raznoraznih web stranica i online servisa koji pružaju sažetke poznatih literarnih djela, mnogi su se složili kako su knjige, posebice za srednjoškolsku populaciju, umrle. Srećom, pojavom, a zatim i specijalizacijom društvenih mreža, gotovo da nema hobija koji nije društveno umrežen, a to nas ponovno vraća trendu (modernoga) čitanja, ukoričenih djela te ljubiteljima dobroga štiva u online zajednici.

Ne samo da su nam uz društvene mreže namijenjene knjigoljupcima na jednome mjestu dostupne recenzije najdražih knjiga, nego se uz mnoštvo društvenih mreža o knjigama možemo povezati sa svima koji su željni informacija o novim književnim djelima.

Amazonov website Goodreads najpopularniji je u toj kategoriji društvenih mreža, i to upravo zato jer ima prilično dobro organiziran interaktivni dio s drugim korisnicima – svaku pročitanu knjigu možete ocijeniti, direktno je preporučiti drugome korisniku itd.

BookLikes je, osim na arhiviranje pročitanih knjiga, usmjeren upravo na pisanje recenzija i pisanih osvrta te prilično podsjeća na blog platforme poput Bloggera ili Tumblra. Recenzije se lako dijele s drugima, a ulogirani korisnici mogu pretraživati naslove književnih ostvarenja iz cijeloga svijeta.

Wattpad pak omogućuje čitanje više od sto tisuća besplatnih knjiga, komentiranje i ocjenjivanje autora te jednostavniji pronalazak najkvalitetnijih djela. Istodobno, Anobii svojim korisnicima nudi katalogiziranje knjiga na virtualne police, a LibraryThing pronalaženje zanimljivih naslova te dijeljenje vlastite zbirke s drugim korisnicima.

S obzirom na to da su na većini tih literarnih društvenih mreža prikupljena djela iz brojnih zemalja poput SAD-a, Ujedinjenoga Kraljevstva, Nizozemske, Njemačke, Francuske itd., ne čudi što one u posljednje vrijeme privlače i brojne brandove koji svoju publiku prepoznaju upravo na tim mrežama.

Prema podacima društvene mreže Wattpad, otprilike 45 milijuna korisnika u dobi između 13 i 34 godine provede 15 milijardi minuta na mreži na čitanje i pisanje romana. S obzirom na to da je Wattpad samo prošle godine mjesečno posjetilo 4,6 milijuna jedinstvenih korisnika, a korisnici su svakodnevno podijelili više od 300.000 uploadsa, takav angažman itekako je zanimljiva sadržajna platforma za brandove.

Oglašavanje koje su na taj način dosad iskoristili brandovi poput AT&T-a, Coca-Cole i GE-a uglavnom se temelje na nagradnim igrama putem društvenih mreža – najčešće se organizira natjecanje u pisanju pod, naravno, pokroviteljstvom branda koji ili dodijeli novčanu nagradu ili omogućuje tiskanje i izdavanje napisanoga djela.

Primjerice, trgovački lanac Target na Wattpadu je organizirao natjecanje u pisanju priče #OnceUponNow, za koju su korisnici u opsegu od 4000 do 9000 riječi trebali osmisliti priču o modernome životu s aluzijom na bajku. Nakon objavljenih priča, čitateljima Wattpada bilo je omogućeno glasovanje i odabir 25 omiljenih priča, a urednici kuće Gallery Books odabrali su finalnih 10 koje su se tijekom listopada 2015. prodavale u Target trgovinama.

Nimalo manje nisu bili kreativni i u Coca-Coli gdje su se putem društvenih mreža za ljubitelje knjige reklamirali tako što su nagradili 10 pisaca koji su sudjelovali u nagradnome natječaju u pisanju fikcijskoga romana, odnosno kolekciji pisama Djedu Božićnjaku ”Naughty or Nice”.

Wattpad je tijekom posljednjih godinu i pol surađivao s više od 100 brandova u native sadržaju, a ujedno se procjenjuje se da će se vrijednost native oglašavanja povećati sa 7,9 milijarda dolara (koliko je iznosila u 2015. godini) na 21 milijardu dolara do 2018. godine.

Kako još dodatno zaraditi na društvenim mrežama o knjigama dosjetili su se i u Goodreadsu. Budući da korisnici na toj mreži bilježe knjige koje su pročitali, pišu komentare i recenzije, u Goodreadsu su odlučili iskoristiti svu tu bazu svojih korisnika te im e-mailom nuditi knjige na prodaju. To je ujedno i njihov prvi komercijalni potez koji su napravili od svojega osnutka 2007. godine, no s obzirom na to da su u Amazonovu vlasništvu, prodaja knjiga bila je samo pitanje vremena.

Društvenih servisa za knjigoljupce očito ne nedostaje, a istodobno niču i novi. Dvojica kreativaca, Todd Lawton i Jeff LeBlanc, nedavno su tako kreirali aplikaciju Litsy koju su recenzenti opisali riječima ”Goodreads susreće Instagram”. Naime, razlikuje se od preostalih mreža o knjigama po tome što korisnici u samo 300 znakova mogu komentirati djela, objaviti citate ili recenziju te postaviti i fotografiju. Litsy je dostupna jedino za iOS uređaje te se može downloadirati putem App Storea – besplatno. Sudeći prema trendu oglašavanja i zarade na mrežama za knjigoljupce, za Litsy bismo uskoro mogli i više čuti.


Propustili ste