Content marketing: Deset trendova za 2013.

Što nas iduće godine očekuje u content marketingu? S obzirom na to da korisnici na content marketing odvajaju čak 25 minuta dnevno, a na reklame svega 8 ili 30 sekunda, sigurno je da će rasti. U Jasno i glasno, vodećoj content menadžment agenciji, razmišljali smo o trendovima u ovome segmentu

Sigurno je da će se o content marketingu tijekom sljedeće godine mnogo pričati, i to s dobrim razlogom. Radi se o savršenom načinu da se proizvod/tvrtka povežu s korisnikom i ponude dodanu vrijednost izvan društvenih mreža. Ono što u Jasno i glasno često govorimo klijentima i sebi samima jest da treba imati plan B za trenutak kada njihovim korisnicima Facebook ili druge društvene mreže dosade. A najbolji plan B je internetski magazin, blog, iPad magazin i slični modeli. Osim što uz njih korisnici provedu 25 minuta dnevno, cijena jednog ovakvog projekta, na mjesečnoj razini, odgovara cijeni reklame u dnevnim novinama. No ona traje jedan dan, dok je stranica guglabilna i ne samo da jedan članak traje taj dan kada ga objavite, već mu se korisnici putem pretraživača i društvenih mreža često vraćaju. O tome što nas očekuje u 2013. na hrvatskome tržištu, razmišljali smo u Jasno i glasno.

1. Content marketing buzz – kao što je bio slučaj s community menadžmentom kada smo se među prvima njime počeli baviti, tako će biti i s content marketingom. Svi će o njemu pričati, imati ga u ponudi i mijenjati titule. No to će se ipak događati u manjem broju jer je za kompleksnije projekte tog tipa ipak potrebna kombinacija novinarsko-uredničkog znanja i poznavanje internetskih/digitalnih trendova, te je potrebno znati kako na tim platformama najbolje prezentirati članke. Kod ovakvih projekata potreban je i veći tim – urednici, lektori, redaktori, novinari, programeri, dizajneri – od kojega se očekuje i određeno iskustvo u tom segmentu. Iz tog razloga bit će manje onih koji će moći provesti veće projekte.

2. iPad magazini – u Jasno i glasno trenutačno kreiramo dva iPad magazina: 3D mag za B.net, čiji će jubilarni 30. broj izaći u siječnju, te D Life za Diners. No osim na iPadu, izvrsne rezultate ima i internetsko Facebook izdanje, koje se čita putem aplikacija. Posebno je zanimljivo Facebook izdanje jer magazin možete oglašavati na ovoj društvenoj mreži i time znatno povećati broj čitatelja. Tablet magazini u Hrvatskoj još su na svojim počecima i sljedeća godina bit će dobro vrijeme za udariti temelje i biti jedan od prvih. S marketinškog aspekta, vlasnici iPada su publika kojoj se većina tvrtki želi obratiti, s obzirom na to da su relativno rani korisnici tehnologija te imaju viša primanja. A što se tiče tablet magazina u nas, još je niz niša koje čekaju da budu pokrivene.

3. Blogovi – u skladu s najnovijim content marketing trendom, vratit će se i blogovi tvrtki. Cjenovno je riječ o manjem ulaganju – blog može biti na WordPressu, a template možete kupiti za dvadesetak dolara, ako baš želite proći s najnižom cijenom. S obzirom na to da je blog najlakše postaviti, vjerojatno je i da će većina tvrtki, koje se odluče na content pristup, krenuti ovim smjerom. Oni malo ambiciozniji će kupiti domenu, spojiti se s Tumblr blog servisom i za stotinjak kuna imati spremnu platformu za pisanje! S obzirom na misao vodilju blogova, oni se neće nužno svakodnevno ažurirati premda je, naravno, to uvijek bolje rješenje.

4. Podcasti – kako smo zaključili u Deset trendova na društvenim mrežama za 2013., mnoge će se tvrtke okrenuti videoprodukciji. U smislu content marketinga to je produkcijski zahtjevnije, a samim time i skuplje, no ne mora nužno biti tako. Dvominutni podcast ne traži Spielberga u vama, već tek malo kreativnosti. Podcasti će, poput iPad magazina, također biti fokusirani – neće biti onih u kojima tvrtka/proizvod govore samo o sebi, već će govoriti o sadržaju koji je vezan uz proizvod “na drugu”. I tu ima dosta prostora za udariti dobre temelje jer se rijetke tvrtke odlučuju za video podcast, pa je sljedeća godina pravi trenutak da budete među prvima.

5. Internetski magazini – oni ambiciozniji, poput B.neta za koji od 2010. radimo filmski TV lunapark online.hr, odlučit će se za internetski magazin. I planb.hr je internetski magazin na kakav mislimo – svakodnevno se ažurira i osmišljen je s dugoročnom strategijom. Radi se o projektima koji doista igraju na duge staze, pa ćemo takvih viđati sve manje. Samo oni koji stvarno promišljaju par godina unaprijed krenut će ovim putem. On jest sporiji, ali jednom kada krene, teško se zaustavlja upravo zbog intenziteta kojim se radi. Ovdje su i ulaganja nešto viša (premda i dalje na mjesečnoj razini jedne novinske reklame) iako se budžet, naravno, može podešavati. Primjerice, u prvih godinu dana nećete objavljivati vikendom i slično. No kod ovakvih projekata ideja je da se za godinu-dvije financiraju sami, odnosno da imaju dovoljan broj oglasa kojima će pokrivati troškove, te da u daljnjoj budućnosti izrastu u još jedan profitabilan segment poslovanja. Poput Coolinarke, primjerice.

6. Infografike, newsletteri, fotografije – još jedna čudna stvar na domaćoj sceni je nedostatak infografika. Obično rado prihvaćamo svjetske trendove, no za ovim malo kaskamo. Nekoliko interaktivnih infografika proizveli smo za Plan B na tportalu, dvije izvrsne napravio je nedavno Hrvatski Telekom, ali još nemamo prilike vidjeti njihov veći broj. No one dolaze. Već nam se u Jasno i glasno javila nekolicina ljudi koji su priložili CV u obliku infografike, a koje izgledaju spektakularno. Nema razloga da se ovo ne proširi, naročito kod onih koji imaju dizajnere u kući. Newsletteri su kod nas najstariji i najrašireniji oblik content marketinga, pa će i oni nastaviti dominirati. Što se fotografija tiče, kad Instagram uvede oglašavanje, i one će se više koristiti. No i bez toga, na Facebooku uvijek dobro prolaze, premda se u najvećem broju slučajeva ne radi o originalnim fotografijama tvrtke/proizvoda. Iduće godine naglasak bi trebao biti na autorskome djelu.

7. Ulaganje u društvene mreže će rasti – ili preciznije, u Facebook. Naime, prema svim našim podacima, a vjerujemo kako je to dobro poznato, Facebook je jedan od najboljih donositelja posjetitelja na vanjska odredišta. Konkretno, imate li Facebook stranicu s 10 000 fanova, oni su potencijalni čitatelji vašega bloga ili internetskoga magazina, i tu bazu se isplati povećavati kako biste povećali i broj čitatelja na vašem content marketinškom odredištu. Iz tog razloga će rasti ulaganja kako bi se povećao broj fanova, ali i promovirani postovi, koji će donijeti i lajkove i fanove.

8. Sadržaj na društvenim mrežama vezat će se uz vanjska odredišta tvrtki/proizvoda – trenutačno je na domaćem Facebooku veći broj onih koji šalju fanove npr. na tematske članke na tuđim odredištima ili stavljaju video s YouTubea i razne fotografije s interneta, nego onih koji komuniciraju sadržaj koji su sami proizveli. Naravno, bolje je imati vlastiti sadržaj pa poslati korisnike na vaš blog ili magazin, i tako ih zadržati u digitalnom okruženju koje ste stvorili. A kako je u tom magazinu odnosno svakom njegovom članku integrirana opcija like, svaki put kad netko (tko možda i nije vaš fan) klikne i označi da mu se pojedini članak sviđa, to će vidjeti i prijatelji te osobe. Imate li uz to i Facebook komentare (koji nisu uvijek najbolji izbor), još više širite doseg.

9. Mobilni sadržaj – generalni trend je mobilno, pa je tako i s content marketingom. U sljedećoj godini to će se najviše vidjeti po stranicama koje se prilagođavaju svim formatima. S obzirom na količinu vremena koje korisnici provode na pametnim telefonima, jasno je i zašto. I na planb.hr uočili smo ovakav trend – oko 75 posto mobilnih posjetitelja pristupa putem iPada, a 6 posto putem iPhonea. Dakako, te mobilne brojke će samo rasti. No ono što ćemo ubuduće vjerojatno češće uočavati kod nas jest rast u segmentu mobile only projekata (aplikacije za festivale, one koje se odvijaju u sklopu kampanja i slično).

10. Content marketing kao dio marketinške strategije – kao što je danas normalno da su društvene mreže integralni dio marketinških strategija, tako će od sljedeće godine biti i s content marketingom.

cta-planb-3


Propustili ste