Carpooling u Hrvatskoj
- 18. siječnja 2013.
- #carpooling — #društvene mreže — #facebook — #Ivan Gabriš — #Prijevoz Zagreb – Osijek — #Prijevoz Zagreb – Rijeka — #Saša Mlinarević — #Trpimir Smolić — #twitter
Carpooling u Hrvatskoj tijekom posljednjih nekoliko godina ubrzano dobiva na popularnosti i nije tajna da tome pogoduje razvoj tehnologije i promjene u području komunikacije. Uloga društvenih medija u umrežavanju pojedinaca sa željom za dijeljenjem prijevoza u zajednice sve je veća, a načina za povezivanje vozača i putnika sve više, počevši od specijaliziranih portala i servisa do Facebook grupa čiji broj korisnika svakim danom raste
Piše
Mila Perović

Poznata pod pojmom carpooling, kultura dijeljenja prijevoza i sudjelovanja u troškovima putovanja svoje korijene veže uz Drugi svjetski rat u SAD-u i potrebu za racionalizacijom. Ova praksa je tijekom povijesti prolazila kroz razdoblja uspona i padova, a posljednjih nekoliko godina polako ali sigurno postaje sve raširenija i u Hrvatskoj. Ideja je vrlo jednostavna – temelji se na povezivanju putnika sa zajedničkim polazištem i odredištem.
Uzevši u obzir visoke cijene goriva i poskupljenje javnoga prijevoza, rastuća popularnost ovakvog načina putovanja ne iznenađuje. O ostalim prednostima carpoolinga ne treba mnogo govoriti: uz uštedu vremena, tu su i ekološki i socijalan aspekt, poznanstva i razmjena iskustava.
Zahvaljujući brojnim prednostima same prakse te sve boljim uvjetima i načinima umrežavanja carpooling zajednica, mogućnosti za njegovu popularizaciju ne manjka. U Hrvatskoj postoji nekoliko online servisa i portala specijaliziranih za organizaciju ovakvih zajedničkih putovanja, a čini se da će ih biti sve više. Neki od njih su: http://www.vozimevozimte.hr/, http://www.putpodnoge.com/, http://jeftinoputovati.org/, http://ajmoskupa.com/hr i http://timskavoznja.com/ .
Zanimalo nas je kako se takvi servisi financiraju i koliko se oslanjaju na društvene mreže kada je u pitanju dopiranje do korisnika.
Saša Mlinarević, http://www.vozimevozimte.hr/
S carpoolingom sam se upoznao dok sam živio u Njemačkoj, još dok je funkcionirao telefonski ili osobno u postojećim centralama u većim gradovima. Moja ideja bila je da taj princip prebacim na internet i učinim ga dostupnim za sve točke u Hrvatskoj, od najmanjeg sela do Zagreba.
Broj korisnika tjedno raste za oko 20 do 40 putnika i vozača. Stranica se trenutačno financira isključivo preko Google AdSensea, a namjeravamo uvesti sistem PencePay plaćanja putem mobitela, kojim neće poskupjeti sama vožnja dok će se korisnicima pružiti veća sigurnost.
Što se tiče komunikacije na društvenim mrežama, Vozi me Vozim te prisutan je na Facebooku i Twitteru, a QR code naljepnicama na vozilima i lokacijama u blizini fakulteta i studentskih domova nastoji proširiti krug korisnika na studente, odnosno proširiti se do točaka u Hrvatskoj do kojih bi inače bilo iznimno teško doći s niskobudžetnom promocijom.
Trpimir Smolić, http://www.putpodnoge.com/
Put pod noge je nastao kao odgovor na sezonska povećanja cijena karata autobusnih prijevoznika i naftnih derivata, ali i s ciljem očuvanja okoliša. Premda trenutačno ima nešto manje od 1 700 registriranih korisnika i stalnih posjetitelja, servis je neprofitabilan – sreća je što ne proizvodi pretjerano velike troškove pa ga održavamo jer koristi putnicima, vozačima i okolišu. Budući da uskoro pripremamo relaunch portala, odabrali smo društvene mreže u kojima prepoznajemo najveću perspektivu što se budućnosti tiče, te držimo da će putem njih naša poruka imati najveći doseg i učinak.
S novim ruhom koje uskoro očekuje ovaj portal dolaze i mnoge nove značajke. Jedna od njih je povezanost s Facebookom, pa će tako registrirani korisnici svaku svoju rutu moći prikazati na osobnom profilu i Facebook fan stranici Put pod noge. Uz FB, bit će prisutan i na Google Plusu, a moguće i na Foursquareu.
S druge strane, osim specijaliziranih službenih servisa, carpooling se širi i putem neslužbenih zajednica, poput Facebook grupa. Osim općih grupa za traženje prijevoza kao što su Tražim/nudim prijevoz koja broji gotovo 15 tisuća članova, dobar primjer manje, ali aktivne zajednice su grupe orijentirane na određene relacije, poput Prijevoz Zagreb – Osijek i Prijevoz Zagreb – Rijeka.
Ivan Gabriš, suosnivač grupe Tražim prijevoz RI – ZG
Ova grupa nastala je kao alternativa općim grupama za prijevoz kada smo zaključili da u takvim grupama vlada preveliko zagušenje informacijama što otežava pretraživanje sadržaja. Grupa postoji nešto više od godinu dana, danas broji gotovo 2 500 članova i svakim danom raste.
Carpooling se u Hrvatskoj popularizirao u posljednje vrijeme nakon što je dobio više medijskoga prostora. Njegove najveće prednosti zasigurno su ušteda novca i vremena, stjecanje novih i obnavljanje starih poznanstava i prijateljstava, no posebnu čar daje to što svaka vožnja priča svoju priču. Jedina je mana eventualno izigravanje dogovora, no takve su situacije srećom samo iznimke. Korisnici su uglavnom svjesni činjenice da je kultura carpoolinga namijenjena olakšavanju putovanja i kao takva samo po sebi vrlo pozitivna.
Iskustva i preporuke vrlo brzo se prenose među prijateljima, poznanicima, kolegama i slično. Korisnici Facebook grupa za carpooling različitih su karaktera, dobi i zanimanja, ali svi se slažu u jednoj stvari – nevoljko bi se vratili autobusima i vlakovima ili dugoj vožnji bez suputnika.
Ipak, kao i kod svega, valja uzeti u obzir i drugu stranu medalje. Mnogima sve prednosti poput dobrobiti za novčanik i okoliš ili pak smanjenja prometnih gužvi padaju u drugi plan nakon prve pomisli na vožnju sa strancem, bilo radi osjećaja nelagode ili pitanja sigurnosti.
No zato su ovakve zajednice značajne – one otklanjaju nesigurnost i povezuju ljude s istim ciljem, što u ovome slučaju nije samo odredište.