Brodolomci vremena

Znate li što su strip integrali? Ili, još bolje, koja je funkcija strip integrala? Ne znate? Onda ću vam ja reći.

Zamislite kako ste nekada bili dijete. I voljeli ste stripove. A najviše ste voljeli jedan, točno određeni, konkretni strip. Taj strip je izlazio stranicu po stranicu, tri stranice po tri stranice u raznim novinama, časopisima, magazinima, strip revijama. Vi ste bili zaljubljeni u taj strip. Bili ste očarani magijom koja pršti s papira tih ‘raskupusanih’ stranica, skupljali ste te stranice i čuvali ih kao najsvetiju relikviju. Onda ste odrasli, završili školu, fakultet, upoznali djevojku, oženili se, našli dobar posao, okućili se, kupili dobar auto, a onda je stiglo i dijete. Životni prioriteti su se promijenili. A taj strip, koji ste voljeli kao dijete, totalno ste zaboravili. Ionako vam je majka, kad ste odlazili na fakultet, bacila u smeće sve te kutije pune stripova, koje su samo zauzimale prostor i bile mamac za žohare i mrave.

A onda ste sasvim nehotice, dok ste bili u božićnoj kupnji u jednoj fino opremljenoj knjižari, naletjeli na baš taj strip koji ste nekad obožavali. No taj strip više nije gomila nekvalitetnog papira čije ste stranice rezali iz novina i ručno uvezivali – već fino, tvrdoukoričeno luksuzno opremljeno izdanje sa svim stranicama na jednome mjestu. Vi ćete, naravno, kupiti tu knjigu i na taj način zapravo kupiti svoje djetinjstvo. Eto, to je funkcija strip integrala. Naravno, karikiram, no nisam daleko od istine. Bilo kako bilo, Nebojša Radić (glavni urednik izdavačke kuće Bookglobe) odavno je shvatio važnost tih integralnih strip albuma pa godinama pokušava kultne stripove poput Luc Orienta, Natashe, Cartlanda, Bruna Brazila, Gila Jourdana ili pak Xlll ponuditi mlađoj publici kao neku vrstu neprocjenjive stripovske baštine. Jer za sedmu umjetnost ti stripovi imaju važnost jednog Građanina Kanea, kad pričamo o filmu. Ili Beatlesa, ako pričamo o glazbi.

Znanstveno-fantastična priča

Posljednji takav integral koji je Bookglobe objavio jest kultni francuski strip Brodolomci vremena (Les Naufrages du temps), scenarista J. C. Foresta i crtača Paula Gillona. Bez obzira na to što gotovo nema povjesničara ili teoretičara stripa koji će ga posebno istaknuti, ovaj strip, započet još davne 1964. godine (izlazio je devet godina u novinama, a od 1974. izlazi u formi strip albuma), bez sumnje spada u red najrevolucionarnijih europskih strip naslova svih vremena. To pionirsko djelo modernističke znanstvene fantastike u stripu svoju ključnu ulogu odigralo je možda ponajviše u promjeni percepcije stripa – da je strip lako štivo namijenjeno pretežito razonodi djece i mladeži. Suprotstavljajući se takvoj percepciji, Gillon i Forest osmislili su naizgled klasičnu znanstveno-fantastičnu priču s premisom space opere – s originalnim, maštovitim i nepoznatim svjetovima, živopisnim svemirskim rasama, poremećenim genijalnim znanstvenicima i kozmičkim razbojnicima.

Već te 1964. godine čitatelji koji su uzeli ovu priču u ruke mogli su nakon nekoliko početnih stranica naslutiti da se susreću s nečim novim, posve nepoznatim u svijetu stripa. Brodolomci vremena su se po svojoj strukturi, stilu i načinu pripovijedanja ambiciozno obraćali odraslim, zahtjevnijim čitateljima nudeći im kompleksnu priču analognu djelima znamenitih SF autora – poput Arthura C. Clarkea, Philipa K. Dicka ili francuskog SF favorita tog vremena, Pierrea Boullea.

Radnja otprilike teče ovako: kraj je 20. stoljeća, čovječanstvu prijeti pošast svemirskih spora koje masovno napadaju ljude te ih inficiraju i deformiraju na jezovite načine. Kako nema lijeka i obrane od te pošasti, zemaljske vlasti odlučuju dvoje mladih ljudi, Christophera Cavalliera i Valerie Haurele, podvrgnuti eksperimentalnom hibernacijskom snu tijekom kojega neće starjeti, a potom ih lansirati u svemir u dvjema odvojenim kozmičkim kapsulama. Cilj znanstvenika jest sačuvati Chrisa i Valerie od opasnih spora da bi, u slučaju posvemašnje devastacije stanovništva, mogli iznova naseliti Zemlju zdravim ljudima. Vrijeme prolazi, bolest nestaje, a dvoje uspavanih vremenskih putnika polako biva zaboravljeno. No nakon tisuću godina bolest se vraća, ovoga puta još razornija i nemilosrdnija, pa se preživjeli Zemljani odluče na evakuaciju planeta. Sasvim slučajno pronalaze kapsulu s Chrisom i bude ga…

Dalje? Hm, nema dalje. Ako želite dalje, na vama je da uzmete Brodolomce vremena u ruke i sami otkrijete što sve čeka Chrisa u novome svijetu, drastično drugačijem od onoga koji je napustio. Premda ćete se nakon prvih nekoliko pročitanih stranica možda osjećati kao da iz današnje perspektive gledate Schaffnerov i Hestonov Planet majmuna i možda će vas zbuniti stanovita naivnost i patina koja se zadržala u ovome stripu, no Forestov scenarij i prekrasan Gillonov crtež ubrzo će uništiti sve predrasude – i uživat ćete do posljednje stranice.

 


Propustili ste