8 radnih mjesta koja je stvorilo digitalno doba

Najtraženija zanimanja koja se trenutačno traže gotovo su bez iznimke vezana uz digitalne tehnologije, sustave i aplikacije.

U proteklih su 60 godina društva, ekonomije i građani diljem svijeta prošli kroz značajne promjene uslijed četiri vala informatičke revolucije. Trenutačno prolazimo kroz četvrti val informatičke revolucije s promjenama i utjecajem čiji je razmjer i značaj usporediv jedino s utjecajem i značajem prve industrijske revolucije.

Prve promjene i naznake digitalizacije poslovanja, što je ujedno bio prvi val informatičke revolucije, počeo je pedesetih godina prošloga stoljeća sa sve većom prisutnošću mainframe računala u poslovanju tvrtki. Prvi val informatičke revolucije u početku je bio vezan isključivo uz vojsku i najveće tvrtke, dok je prodor računala u poslovanje srednjih i manjih tvrtki isprva bio polagan i trajao je desetljećima.

Drugi val informatičke revolucije bila je pojava PC-ja koji je sa svojom mogućnostima i cijenom revolucionirao način obavljanja posla, posebice u uredskom okruženju. Dodatno, PC je za razliku od prvog vala informatičke revolucije penetrirao i u kućanstva, isprva sporo da bi zatim “preko noći” postao dio svakodnevice mnogih obitelji, posebice u zemljama zapadnog svijeta.

Treći val informatičke revolucije donio je internet i ubrzan protok informacija, rezultiravši dotad nezamislivim modelima udaljene kolaboracije i sveopćeg ubrzanja življenja i poslovanja.

Usporedo s tri navedena vala, odvijala se kontinuirana robotizacija i automatizacija svih procesa koji su se mogli automatizirati i robotizirati, a posebice u proizvodnim industrijama. Naravno to je imalo za posljedicu nestanak brojnih radnih mjesta koja su nekad bila sastavni dio brojnih tvrtki. Primjeri nekih od radnih mjesta koja više ne postoje ili za kojima je potreba znatno manja nego prije su operatori telefonskih centrala, agenti za prodaju ljetovanja/zimovanja, operatori strojeva za kartičnu obradu, radnici na tvorničkim trakama….

U zadnjih 10 godina svjedočimo i četvrtom valu informatičke revolucije, a čije su glavne značajke mobilni broadband, društvene mreže i big data koje brojne tvrtke koriste u svrhu poboljšanja poslovnih procesa i odnosa s kupcima.

Brže nego ikada prije gase se radna mjesta koje su postojala desetljećima, a neka i stoljećima, no istovremeno su stvorena i mnoga nova koja ranije nisu postojala. Najtraženija zanimanja koja se trenutačno traže gotovo su bez iznimke vezana uz digitalne tehnologije, sustave i aplikacije. U nastavku izdvajamo nekoliko takvih primjera, a već sutra možda se pojavi neko radno mjesto o kojemu dosad nismo uopće razmišljali…

Stručnjak za digitalni marketing

Marketinške kampanje danas su nezamislive bez uključivanja komponente digitalnog oglašavanja, a za to su potrebni ljudi koji imaju potrebna znanja, iskustva i vještine iz područja društvenih mreža i online marketinga. S obzirom na to da su takvi djelatnici još uvijek relativno rijetki, nije neobično što je stručnjak za digitalni marketing jedno od traženijih radnih mjesta, u što se možete uvjeriti ako i samo letimično bacite pogled na današnje oglase za zapošljavanje u velikim korporacijama ili marketinškim tvrtkama.

Social media manager

Prije 13 godina, koncept društvenih mreža bio je uglavnom poznat pohađateljima nekoliko sveučilišta u SAD-u na kojima je Mark Zuckerberg omogućio studentima korištenje Facebooka (u redu, postojao je već tada i MySpace). Od ranih dana Facebooka do danas pojavile su se stotine društvenih mreža, od kojih je većina pala u zaborav no neke su, poput LinkedIna i Instagrama, uspjele postati neizostavni dio naše svakodnevice. Njihova pojava stvorila je potrebu mnogim kompanijama da (re)definiraju svoje prisustvo na digitalnim platformama, što je istovremeno potaknulo potražnju za osobama koje imaju znanja o novim medijima i društvenim mrežama. Tako je nastalo radno mjesto koje nije postojalo prije samo 10 godina – social media manager. Ukratko, riječ je osobi koja upravlja korporativnim profilima na društvenim mrežama i strateški promišlja nastup na njima.

Stručnjak za SEO

Prethodna radna mjesta vjerojatno su poznata većini ljudi ili barem intuitivno pretpostavlja što obuhvaćaju. No pojam stručnjaka za SEO još uvijek je mnogima maglovit, premda je riječ o veoma traženoj poziciji u digitalnoj ekonomiji. Ukratko, stručnjak za SEO zadužen je za optimizaciju web stranica i sadržaja za internetske tražilice s ciljem povećanja posjeta. Često se može čuti kako tvrtka, usluga ili proizvod “ne postoje” ako ih nema na prvoj stranici Googleovih rezultata pretraživanja, a stručnjak za SEO treba se pobrinuti da se to ne dogodi.

Bloger

Blogovi su se u svom prvotnom obliku i formi pojavili još u kasnim devedesetima, a pravu su revoluciju doživjeli početkom 21. stoljeća. Međutim, čak do prije nekoliko godina bloganje kao profesija bilo je relativno nepoznato. S obzirom na količinu blogera teško se probiti i pretvoriti svoj hobi u profitabilan posao, ali nije nemoguće – barem u svjetskim okvirima. Savršeni (ali i ekstremni) primjeri su Huffington Post i Mashable koji su se s vremenom pretvorili u velike i utjecajne medije.

Vloger

Svi koji su u studenome prošle godine posjetili Reboot Infogamer u Zagrebu mogli su iz prve ruke svjedočiti popularnosti vlogera, posebice među mlađim dobnim skupinama. Zahvaljujući prvenstveno YouTubeu, stvaranje videoblogova postalo je zanimanje koje je pojedince pretvorilo u milijunaše. Naravno, pričamo opet o svjetskim okvirima.

Vozač Ubera

Ekonomija dijeljenja na kojoj se zasniva poslovni model Ubera, zaživjela je s manje ili više poteškoća i u Hrvatskoj, preciznije u Zagrebu. Poslovni model Ubera bio bi nezamisliv bez mobilnog interneta i smartphonea, a bit će zanimljivo pratiti daljnji razvoj ove vrste usluge prijevoza te na koji će način ekonomija dijeljenja utjecati na ponašanje potrošača u bliskoj budućnosti.

Dizajner aplikacija

Kada je Steve Jobs prije nepunih 10 godina predstavio iPhone, niti najoptimističniji se nisu usudili prognozirati kako se radi o uređaju koji će pokrenuti stvaranje industrija vrijednih stotine milijardi dolara godišnje. Jedna od njih je i proizvodnja mobilnih aplikacija. S obzirom na to da je bez pametnih telefona teško zamisliti moderan život, radna mjesta poput dizajnera i programera aplikacija izuzetno su tražena i pomama za njima sasvim sigurno neće jenjavati još godinama.

Big data analitičar

Korisnici interneta, mobilnih uređaja i društvenih mreža za sobom ostavljaju brojne digitalne tragove koji za kompanije predstavljaju zlatni rudnik spoznaja o pojedinim skupinama potrošača ili o kupcu na individualnoj razini. Tu na scenu stupaju big data analitičari koji iz ogromne količine podataka uspijevaju izvući korisne informacije koje mogu biti od velike koristiti prilikom donošenja važnih poslovnih i tržišnih odluka.


Propustili ste