Top 5 SF ideja koje su zaživjele u stvarnosti

SF filmovi i knjige vrve maštovitim prikazima bliže ili dalje budućnosti, a mašta u nekim slučajevima može postati i stvarnost.

SF filmovi i knjige vrve maštovitim prikazima bliže ili dalje budućnosti, a mašta u nekim slučajevima može postati i stvarnost. Premda žanrovski autori češće koriste futurističke svjetove kao alegoriju na ono što ih okružuje, bez namjere da točno predvide budućnost, ponekad se dogodi da njihove vizije uistinu zažive u stvarnosti. Razlog tome je što pojedini pisci i scenaristi dobro promišljaju svijet oko sebe, pa ne čudi ako im se dogodi poneki pogodak u ”predviđanjima”. S druge strane, znanstvenici, izumitelji i inovatori nerijetko su i veliki ljubitelji SF-a, koji ih često inspirira u njihovu radu, pa se pritom događa situacija da stvarnost imitira fikciju. Slijedi nekoliko primjera tehnoloških ideja iz SF-a koje su se (na ovaj ili onaj način) obistinile.

5. Videoigre

Videoigre su danas dosegnule uistinu napredne razine, bilo da govorimo o grafici, mogućnostima interakcije ili složenosti samih priča, što dakako možemo zahvaliti ubrzanom razvoju i sveprisutnosti računalne tehnologije. Međutim, koncept videoigara pojavio se u SF-u daleko prije nego što su računala i konzole ušli u gotovo svaki dom. Primjerice, Arthur C. Clarke u svom klasičnom romanu Grad i zvijezde iz 1956. godine opisuje neku vrstu prividne stvarnosti koja ljudima u budućnosti omogućuje da aktivno sudjeluju u pustolovinama koje se odvijaju u izmišljenim svjetovima. Doduše, virtualni su svjetovi iz Clarkeova romana uvjerljivi i detaljni do te razine da djeluju potpunosti stvarno, a na takve igre ćemo ipak još malo morati pričekati. Inače, prve videoigre pojavile su se upravo pedesetih godina prošloga stoljeća, ali, naravno, bile su sasvim jednostavne i u grafičkom pogledu vrlo primitivne.

4. Internet

Počeci interneta sežu još u šezdesete godine 20. stoljeća, ali ideja o ”mreži svih mreža” u literaturi je postojala godinama, pa čak i desetljećima ranije. Mark Twain je još krajem 19. stoljeća napisao priču From the London Times u kojoj je opisao globalnu informacijsku mrežu izgrađenu na telefonskom sustavu (i to u vrijeme kada telefoni još nisu bili česti), koja poprilično podsjeća na današnji internet. Poznati žanrovski pisac Murray Leinster otišao je korak dalje pa je u priči A Logic Named Joe iz 1946. godine zamislio budućnost u kojoj su osobna računala sveprisutna i umrežena te omogućavaju ljudima pristup servisnim informacijama i multimedijalnom sadržaju. Priča je toliko proročanska da se čak dotiče i  gubitka privatnosti uslijed sveopće kompjutorizacije, a poigrava se i motivima umjetne inteligencije i tehnološkog singulariteta, što su teme koje će postati uistinu aktualne tek godinama poslije.

3. Mobitel

Sigurno ste primijetili kako u starim Zvjezdanim stazama kapetan Kirk i njegova posada često koriste komunikatore koji neodoljivo podsjećaju na mobitele. Točnije, podsjećaju na preklopne mobitele koji su bili vrlo popularni prije desetak godina. Ako ste pažljivije gledali seriju, možda ste čak primijetili i kako Uhura na svom uhu nosi uređaj koji ima sličnu funkciju kao naglavne Bluetooth slušalice. Tek da podsjetimo, Zvjezdane staze su se na malim ekranima prvi put pojavile 1966. godine.

2. Naočale za proširenu stvarnost

Premda Googleove razvikane naočale još nisu ušle u masovnu upotrebu, ono što zasigurno možemo reći jest da djeluju kao da su proizašle iz nekog cyberpunk-romana. Primjerice, u kultnom Neuromanceru Williama Gibsona jedan od likova nosi kirurški ugrađene naočale koje u vidnom polju pokazuju informacije i ”proširuju stvarnost”, a sličan gadget pokretač je radnje u još jednom Gibsonovu romanu, Svjetlost prividne stvarnosti. Kultni pisac inače je nedavno bio u prilici isprobati Googleove naočale, napisavši poslije na Twitteru kako je to bilo vrlo zanimljivo iskustvo.

1. Tablet

Apple je u travnju 2010. predstavio iPad i tablet računala su uskoro postala dio svakodnevice. Vratimo se malo u dalju prošlost, točnije u 1968. godinu. U Clarkeovoj Odiseji u svemiru opisan je tanki elektronički uređaj pod nazivom ”newspad”, čija je glavna namjena čitanje vijesti, odnosno digitalnih novina. Ako pak pažljivije gledate Kubrickov istoimeni film, primijetit ćete kako astronauti u jednoj sceni ispred sebe imaju nešto što jako podsjeća na tablet računalo. Preteče iPada i srodnih uređaja poslije su viđene i u raznim izdancima Zvjezdanih staza, ali i filmovima poput Potpunog sjećanja ili Specijalnog izvještaja.


Propustili ste