Community management u Hrvatskoj

Online community menadžment zanimanje je koje pokriva različita područja: od odnosa s javnošću do marketinga, ali nije isključivo samo jedno od toga. Premda postoji već nekoliko godina, ovo zanimanje još uvijek nije jasno regulirano. Čest je slučaj da osoba koja je zadužena za vođenje profila na društvenim mrežama usput obavlja i ostale poslove, a još uvijek je prisutna i negativna percepcija javnosti koja na ovo zanimanje gleda kao na ''igranje na Facebooku''. Community menadžment uključuje širok spektar zaduženja: od analize trenutačnog stanja, postavljanja strategije nastupa na društvenim mrežama, uporabe kreativnosti do mjerenja rezultata

Community menadžment je zanimanje o kojemu se zainteresirani zasad mogu informirati i educirati uglavnom putem interneta. Ako pak želite pročitati literaturu iz ovog područja, tada ćete je morati naručiti na stranom jeziku, najčešće na engleskom, jer u hrvatskom izdanju ona ne postoji. Također, dok svako medijsko zanimanje ima svoja udruženja, community menadžment to nema. Novinari imaju Hrvatsko novinarsko društvo, stručnjaci za odnose s javnošću Hrvatsku udrugu za odnose s javnošću, a CM-om se bavi svatko tko stigne bez jasno definiranih pravila struke.

U Engleskoj djeluje Vijeće za društvene medije koje vodi DMA (Direct Marketing Association). Ova udruga promovira uporabu društvenih medija kao dinamičnog i izravnog marketinškog i promocijskog kanala, te svojim članovima ukazuje na sve prednosti i načine komuniciranja na društvenim mrežama. Čak je i PRSA, američka organizacija za odnose s javnošću, u svoje programe uključila i edukaciju o društvenim mrežama. Među njima je i WOMMA, neprofitna organizacija koja je posvećena word-of-mouth marketingu, a u posljednje vrijeme okrenuta je i praksama na društvenim mrežama. Na globalnoj razini djeluje GSMMA (Global Social Media Managers Association), zajednica koja spaja profesionalce koji zajedno mogu učiti i proširiti svoje veze.

U Hrvatskoj udruge poput navedenih ne postoje premda se početkom 2012. godine pojavila inicijativa koja je djelovala obećavajuće. Ilija Brajković, Vinko Mojtić, Željko Riha, Davor Runje i Barbara Slade najavili su pokretanje Hrvatske udruge stručnjaka za komunikaciju na društvenim mrežama (DRMA) te okupili sve zainteresirane u osnivačku skupštinu. Kao neki od ciljeva i djelatnosti ove udruge navedeni su: unapređenje i zaštita struke, promicanje kvalitete komuniciranja na društvenim mrežama u tvrtkama, ustanovama, neprofitnim organizacijama i drugdje; poticanje zakonodavne djelatnosti kojom se uređuje pozicija stručnjaka za komunikaciju na društvenim mrežama; postavljanje i poštivanje standarda struke u najširem okruženju; organiziranje seminara i edukacija; izdavanje knjiga i časopisa iz područja svoje djelatnosti; ostvarivanje suradnje s višim i visokim edukativnim ustanovama.

Nakon svega najavljenog od DRMA-e nije bilo ništa. Nakon gotovo godinu dana od stanke, kontaktirali smo jednog od pokretača, Željka Rihu, da nam objasni gdje je zapelo i hoće li DRMA konačno ugledati svjetlo dana:

Stanje community menadžmenta u Hrvatskoj je i dalje dosta loše, premda bih rekao da je puno bolje nego što je bilo prije dvije godine, no u odnosu na razvijenije ekonomije i dalje je loše. Najveći uzrok tom stanju je percepcija community menadžera od strane javnosti, posebice manjih i srednjih tvrtki koje i dalje smatraju da takav posao može odraditi bilo tko i da za njega treba puno manje vremena nego što to u pravilu bude. DRMA je upravo na takvim pretpostavkama i rođena kao ideja. Povezati se s kolegama iz PR-a i marketinga te okupiti community menadžere, odnosno po hrvatski: stručnjake za komunikaciju na društvenim mrežama, i širiti svijest o ovom novom zanimanju. DRMA je u početnim koracima zapela, većinom mojom krivicom, a i rekao bih zbog nedostatka vremena i procedura oko osnivanja Udruge. Kolege jednostavno imaju puno posla i zbog toga mi je drago, pa tako planiramo završiti osnivanje i napokon započeti s radom.

Nakon nekoliko godina prisutnosti community menadžmenta u Hrvatskoj stanje je bolje, ali još uvijek se mogu primijetiti loše prakse: od nepoznavanja pravila samih društvenih mreža, osnova te tona i načina komuniciranja pa do mišljenja kako ovaj posao može obavljati bilo tko. Sve ovo degradira struku, a nimalo ne pomaže ni inertnost CM-ova koji ne poduzimaju sve što bi mogli da ova struka napokon dobije zasluženo mjesto.

Postojanje zajednice koja će okupiti iskusne i manje iskusne CM-ove potrebno je zbog uspostavljanja jasnih pravila i regulacije struke u kojoj još uvijek vladaju nejasnoće. Udruga DRMA imala je dobre namjere te se nadamo kako će ovoga puta zbilja nešto biti od njezina pokretanja, jer kazaljke pokazuju da je krajnje vrijeme za to.

cta-planb-3


Honorarna suradnica u Planb.hr i Jasno i glasno

Propustili ste