Nosiva tehnologija kao spoj dizajna i funkcionalnosti
Tehnologija koju možemo nositi poput odjevnoga predmeta ili modnoga dodatka zapravo i nije novost. Međutim, u posljednje vrijeme trend stvaranja ovakve tehnologije uzeo je pomalo drukčiji zamah od onoga što smo dosad navikli gledati ili koristiti, a da bi proizvod bio uspješno lansiran među potencijalne korisnike, potrebno je obratiti pozornost na određene čimbenike
Piše
Iva Vodanović
Tehnološki razvoj poprimio je sasvim novu dimenziju polako čineći nosivu tehnologiju našom svakodnevicom. Pod pojmom nosive tehnologije smatramo one proizvode koji su spoj odjevnih predmeta ili modnih dodataka i napredne elektronike koja je ugrađena u njih. Ovih dana vrlo je popularan Googleov novitet Google Glass, naočale koje su dosad isprobali samo pomno odabrani korisnici. Google njima uvodi potpuno drukčiju tehnologiju koja trenutačno ne djeluje kao nešto što će nam biti nužno. Ipak, mogućnosti ovih naočala uistinu su brojne i svatko tko želi biti u tijeku s razvojem tehnologije poželjet će ih imati – kao dodatak. Apple također ne zaostaje u ovom obliku razvoja, pa je tako ova kompanija svijetu najavila iWatch.
U svakom slučaju, noviteti koji u sve većem broju dolaze iz industrije nosive tehnologije moraju biti vrlo dobro osmišljeni kako bi se mogli prodati (pritom estetska komponenta nipošto ne smije biti zanemarena). U osmišljavanju proizvoda nikako se ne smije zanemariti ni ljudska komponenta jer ako izostane oprez, možemo biti na dobrom putu da postanemo svojevrsne inačice cyborga. Prekrivanje ljudskoga tijela raznim gadgetima međusobno nas može udaljiti, učiniti asocijalnima i općenito umanjiti osjećaj ljudskosti. Razvoj nosive tehnologije polako počinje doživljavati svoj procvat i prilikom osmišljavanja proizvoda treba biti oprezan. Nekoliko je čimbenika na koje se svakako mora obratiti posebna pozornost.
Proizvod mora biti ugodan oku
Sve ono što stavljamo na sebe u tom trenutku postaje dio nas. Na okolinu ne ostavljamo dojam samo svojim ponašanjem, nego i izgledom. Stoga ne čudi što se prilikom osmišljavanja proizvoda koji će postati dio nosive tehnologije mora itekako obratiti pozornost na njegov konačan izgled. Osim toga, potrebno je naći i određenu ravnotežu između izgleda proizvoda, njegove funkcionalnost i situacije kada ga se može upotrijebiti. Ako se pokaže da bi nam određeni proizvod mogao biti vrlo često od koristi, ali ga zbog dizajna nije moguće koristiti u bilo kojoj situaciji, upotreba će mu biti poprilično ograničena. Proizvođač ovakvo ograničenje treba znati premostiti.
Jedan od načina jest učiniti proizvod gotovo neprimjetnim ili sposobnim da se prilagodi bilo kojoj situaciji. Uz eksplozivan razvoj fleksibilnih, savitljivih materijala u svijetu tehnologije, veza između prilagodbe proizvoda i njegova dizajna više ne predstavlja velik problem. Dobar spoj savitljivosti materijala i dizajna jest prstenje za parove koje je zapravo – budilica! Meng Fandi osmislio ga je s namjerom da bespotrebno ne budimo partnera iritantnim zvukom klasične budilice, već prsten budi vibracijom. Prstenje je lijepoga dizajna i nije nužno staviti ga na prst neposredno prije spavanja, nego ga se može nositi i prilikom izlaska.
Svrha proizvoda mora biti praktična i definirana
Nosiva tehnologija sa sobom nosi i naprednu elektroniku. Kada već imamo elektronički napredan proizvod, imamo i veliku količinu podataka na raspolaganju. Danas ionako koristimo razne gadgete koji svakodnevno prikupljaju velik broj podataka, a ono što je potrebno jest učiniti nešto s tim podacima. Podaci se moraju nekako iskoristiti, inače imamo nedovršen proizvod. Ako podatke ne možemo iskoristiti, funkcionalnost proizvoda naprosto nije potpuna. Tako možemo imati proizvod koji bilježi naše kretanje, koji nosimo kao dio odjevnoga predmeta ili kao modni dodatak. Ako će taj proizvod samo bilježiti naše kretanje i prikupljati podatke bez njihove naknadne obrade, njegova funkcionalnost nije u potpunosti iskorištena i tada on nema praktičnu svrhu.
Razlozi zašto bi ovakav komad tehnologije nosili mogu biti razni, ali uzmimo kao primjer da nam je cilj što više kretati se i biti u pokretu. Tada bi bilo odlično da ovakav proizvod može poslati određene signale koje bi fizički osjetili svaki put kada kretanja nema nakon određenog vremena. U tom slučaju ovakav nosiv komad tehnologije ima svoju svrhu: on prikuplja podatke, obrađuje ih i daje nam povratne informacije. Proizvođač Misfit učinio je nešto slično – uređaj Shine ne daje povratne informacije putem signala koje fizički osjetimo, ali do detaljno obrađenih podataka o našem kretanju možemo doći vrlo jednostavnom sinkronizacijom s iPhoneom. Shine je vrlo malen i može ga se neprimjetno nositi u sklopu bilo kojeg odjevnog predmeta.
Učiniti proizvod perifernim
Dosad smo navikli da svojim djelovanjem stvaramo interakciju s tehnologijom koja nas okružuje. Sada već polako zalazimo u stadij kada je tehnologija ta koja potiče interakciju. Mogli bismo reći kako ljudsko tijelo polako postaje platforma za stvaranje ovakvih interakcija. Dosad smo u principu mi djelovali na razne gadgete kako bi nešto saznali. Primjerice, ako želimo doći do određenog cilja koristeći GPS aplikaciju na mobitelu i pritom pješačimo, taj isti mobitel moramo držati u ruci i povremeno pogledati u zaslon kako bi se uvjerili da idemo u pravome smjeru.
Nosiva tehnologija otišla je korak dalje, pa je tako Dominic Wilcox osmislio cipele s ugrađenim GPS-om. One nas mogu odvesti do željenoga cilja, a da ne skrećemo pogled, već se oslanjamo na naš periferan vid. Zahvaljujući ugrađenim LED lampicama, boja nas informira hodamo li pravim putem. Ovako nas ovaj tehnološki proizvod ne sputava, svrha mu je potpuna i gotovo je neprimjetan. Svakako zalazimo u novu eru razvoja tehnologije i ono što je važno jest da spoj dizajna, funkcionalnosti, ali i same primjene proizvoda mora postojati.