Zašto plava boja prevladava na društvenim mrežama?
- 12. prosinca 2012.
- #društvene mreže — #facebook — #Mark Zuckerberg — #plava boja — #twitter
Vjerojatno većina nas ne obraća pozornost na boje koje prevladavaju na društvenim mrežama. Ono što je zanimljivo jest da, ako malo bolje promotrimo, možemo uočiti kako većina društvenih mreža kao primarnu boju koristi plavu. Na plavu boju nailazimo na Facebooku, Twitteru, LinkedInu, Foursquareu... Postavlja se pitanje postoji li određen razlog dominacije plave boje ili se ipak radi o slučajnosti?
Piše
Iva Vodanović
Možda se plava boja ne koristi na svim društvenim mrežama, ali na onima popularnijima koje imaju najviše korisnika upravo je plava boja ta koja dominira. Za točne razloge zašto baš plava boja trebalo bi pitati tvorce tih društvenim mreža, a mi možemo pretpostavljati. Doduše, Mark Zuckerberg jednom je imao prilike odgovoriti na ovo pitanje i kazao je kako je razlog plave boje na Facebooku taj što je on najbolje vidi. Crvenu i zelenu boju Zuckerberg uopće ne raspoznaje zato što je daltonist, te najbolje raspoznaje plavu.
Facebook često mijenja izgled, a crvene ili zelene tonove ondje očito nikada nećemo vidjeti. Za ostale društvene mreže razlog korištenja plave boje ne znamo, ali možemo pretpostavljati. Ima li plava boja nekakvo posebno značenje? Postoji li određeni učinak ove boje na čovjeka? Velika je vjerojatnost da se ne radi o pukoj slučajnosti, već da je izgradnja vizualnoga identiteta u kojemu plava boja prevladava – strateški dobro isplanirana.
Prilikom razvoja brenda vizualni identitet je vrlo važan, a činjenica da je komunikacija najvažniji faktor društvenih mreža govori nam kako očito postoji nekakva veza između plave boje i komunikacije. Ako ćemo razmotriti ovo pitanje sa psihološke strane, otkrit ćemo da psihologija tumači kako se upravo plava boja veže uz komunikaciju. Čovjek može pouzdano identificirati i imenovati tek šest boja, a pritom postoji snažan psihološki učinak pojedine boje, koji omogućuje izravnu komunikaciju. Plava boja na čovjeka djeluje umirujuće i potiče sposobnost komunikacije, a svrha društvenih mreža upravo je komunikacija. Osim toga, činjenica da ova boja djeluje relaksirajuće također nije za zanemariti. Upravo suprotno, jer ako nešto na nas djeluje umirujuće, tada postajemo sporiji i opušteniji. U tom slučaju duže se zadržavamo na pojedinim društvenim mrežama, orijentiramo se isključivo na sadržaj i interakcije koje obavljamo na stranici, a duže zadržavanje na mreži povećava našu aktivnost na njoj, i to je ono čemu teže sve društvene mreže.
Kako bi društvena mreža postala popularna i probila se na sam vrh ljestvice popularnosti, komunikacija na njoj mora biti itekako razvijena i samim time broj korisnika mora biti velik. Očito je da plava boja u tome pomaže. Ona svakako nije jedina zaslužna za razvoj komunikacije, ali očito ima velik utjecaj na njezino poticanje. Za plavu boju također se kaže kako ona definira kvalitetu i uspjeh odnosa. Dakako, svaki brend teži prema ostvarivanju kvalitete koju će javnost prepoznati, a odnos koji se pritom ostvaruje s korisnikom svakako mora biti uspješan.
U svijetu tehnologije plava boja povezuje se sa znanjem i intelektom. Facebook, Twitter i LinkedIn nalaze se među najpopularnijim društvenim mrežama, s iznimno velikim brojem korisnika, a činjenica da sve tri mreže koriste plavu boju kao primarnu – vjerojatno nije slučajnost. Također je dobro pogledati i druge aspekte plave boje s obzirom na to da se ona nalazi među najomiljenijim bojama. Čak i u dizajnerskome smislu, prilikom ”igre na sigurno” uglavnom se koristi plava boja. Naravno da uvijek postoji i ona druga opcija, jer svaka društvena mreža ima svoju priču o plavoj boji. Poput Marka Zuckerberga i njegove nemogućnosti raspoznavanja ostalih boja.