Want i collect – noviteti Facebooka namijenjeni prodaji
- 31. listopada 2012.
- #društvene mreže — #facebook
Trenutačno je u tijeku testna faza opcija want i collect koje su već zaživjele na pojedinim Facebook profilima. Naime, Facebook je postao itekako svjestan da se ovaj servis s vremenom sve više koristi za promociju raznih tvrtki, pojedinaca i njihovih proizvoda, te stoga ne čudi što su odlučili uvesti pokoji novitet i pritom omogućiti prodaju putem samoga Facebooka
Piše
Iva Vodanović

Vjerujem da mnogi neće ostati ravnodušni na ove novitete i čini se kako Facebook dobro prati što se zbiva na njihovu servisu, pa je na neki način logičan slijed zbivanja okretanje Facebooka od obične zabave i popunjavanja slobodnoga vremena do ozbiljnoga reklamiranja. Dakako, iz same promocije slijedi i prodaja tj. kupovina.
Postavlja se pitanje kako će ovi noviteti funkcionirati? Stvar je zapravo vrlo jednostavna, uz dobro nam poznati ”like” stajat će i opcije ”want” i ”collect”. Ako vam se nešto svidi u tolikoj mjeri da to i poželite, osim poznatog nam lajkanja moći ćete kliknuti i na opciju ”want” te pritom složiti svojevrsnu listu želja koje bi bile vidljive ne samo vašim Facebook prijateljima, već i njihovim prijateljima.
Facebook je ove opcije pustio u testnu fazu, a ”collect” se ne razlikuje mnogo od opcije ”want”. Koristeći opciju ”collect”, također možete okupiti željene proizvode u galeriju takvih proizvoda, samo što bi proizvodi prikupljeni na ovakav način bili vidljivi samo vašim prijateljima. S obzirom na to da su opcije sada u testnoj fazi, mogli bismo pretpostaviti da će zaživjeti jedna od njih – ona koja će se pokazati učinkovitijom.
Čak bi i lajkanje moglo promijeniti način svoga djelovanja jer ako zaživi posebna verzija gumba ”like”, klikom na njega ne bismo samo označili da nam se pojedini proizvod sviđa, već bismo i njega mogli uvrstiti na našu listu želja i ta bi radnja bila vidljiva korisnicima iz naše proširene mreže. Još samo nedostaje onaj famozni ”dislike” koji bi itekako mogao pomoći. Klikom na ”dislike” Facebook bi prikupljao podatke kao i dosad, samo što bi ovoga puta ciljana publika za pojedine oglase i proizvode bila nešto bolje probrana, a mogućnost potencijalne kupnje veća. Ipak, uvođenje opcije ”dislike” još uvijek nije u planu.
U svakom slučaju, Facebook se sve više okreće prema prodaji! Doduše, prodaja još neće biti izravna jer odabirom ovih opcija Facebook preusmjerava korisnika na stranicu proizvođača, na kojoj može obaviti kupnju onoga što je poželio. Trenutačno svaku od ovih opcija vidi svega trećina korisnika i Facebook je još u fazi kada promatra što se zbiva, odnosno na koju od opcija korisnici obraćaju više pažnje i koja je općenito prihvaćena. Ovaj skup opcija nazivaju ”collections”, a vidljivi su samo fanovima stranica kreiranih na Facebooku.
A ako proizvođač želi svoj proizvod prodati u što većoj količini, poželjet će imati i veći broj fanova. Facebook inače naplaćuje oglašavanje takvih stranica kako bi proizvođač prikupio sve veći broj fanova/lajkova za svoju stranicu. Izgleda da će im ”collections” poboljšati prodaju takvih oglasa jer će s ovim opcijama proizvođači poželjeti imati još veći broj fanova nego što imaju sada. Facebook bi ovim potezom mogao smanjiti posjećenost još jedne društvene mreže koja je poprilično raširena među korisnicima interneta – radi se o Pinterestu.
Ako korisnici Facebooka mogu prikupljati željene proizvode (u nekakvu galeriju – kolaž tih proizvoda) i te radnje dijeliti sa svojim prijateljima koji su isto na ovoj globalnoj društvenoj mreži, možda će im se želja za posjećivanjem Pinteresta s vremenom smanjiti. Ne vjerujem da bi se ona mogla smanjiti za iskusne korisnike Pinteresta, ali vrlo lako je moguće da bi se to moglo dogoditi onim korisnicima koji su još uvijek novi na Pinterestu ili onima koji tek razmišljaju o kreiranju svog profila na toj mreži. Novčanu korist od ovih noviteta Facebook neće imati, barem ne na početku – tako kažu. Korištenje opcija neće se naplaćivati te neće imati pravo na proviziju/postotak od svake izvršene transakcije ovim putem. Čelnici Facebooka dobro su prepoznali u kojem smjeru ide njihova mreža te da ima sve više korisnika koji koriste njihove stranice radi samopromocije, jer putem društvenih mreža mogu stvoriti odličnu interakciju s kupcima i dobivati feedback iz prve ruke, na svakodnevnoj bazi. Stoga ne čudi što su odlučili uvesti novitete ovakvog tipa i time zatvoriti krug koji se sastoji od promocije proizvoda, interakcije s kupcima i u konačnici – same prodaje.