Twitter na prekretnici

Ono o čemu se već duže vrijeme nagađalo, u rujnu je konačno potvrđeno: Twitter se priprema za burzu! Društvena mreža koja danas broji više od 200 milijuna aktivnih korisnika mjesečno kreće tako stopama konkurentskog Facebooka, koji je vatreno krštenje na tržištu kapitala imao u proljeće prošle godine.

Nakon inicijalne javne ponude dionica (IPO), koja bi se navodno trebala održati sredinom studenoga, Twitter će se naći pred velikim izazovom jer će morati opravdati očekivanja dioničara i dokazati se kao kompanija s održivim poslovnim modelom, što je prilično znakovito jer trenutačno posluje s gubitkom, unatoč rastu prihoda i oglašivačkom ekosustavu. Izlistavanje na burzi također znači i da će tvrtka morati objavljivati svoje poslovne rezultate, a o njima će ovisiti i samo kretanje cijene dionice. Fama oko dolaska Twittera na burzu već se zahuktala u medijima i investitorskim krugovima, što i ne čudi jer su društvene mreže u današnje vrijeme jedna od najčešćih i najzanimljivijih tema.

Uoči pohoda na Njujoršku burzu Twitter slovi kao globalni društveni fenomen koji je nepovratno utjecao na komunikaciju, medije, marketing, ali i celebrity-kulturu. Vjerojatno ni njegov glavni pokretač Jack Dorsey nije slutio što će iz svega nastati kada je 21. ožujka 2006. objavio prvi tvit u povijesti, i to još kada Twitter nije imao samoglasnike pa se pomalo pomodno zvao Twttr (navodno po uzoru na Flickr). Bilo je to u vrijeme kada je Facebook bio tek novotarija, a ružnjikavi MySpace žario i palio društveno-mrežnim nebom. Međutim, Twitter je bio malo drugačiji, na neki način generički i jednostavan, a opet složen servis koji je prvotno bio zamišljen kao svojevrsna SMS platforma, pa otuda i ograničenje na 140 znakova u poruci.

Ovaj ”mikroblogerski servis” ubrzo se pokazao kao učinkovito sredstvo za komunikaciju u stvarnome vremenu, pogotovo putem mobilnih uređaja, premda novim korisnicima u pravilu treba ponešto vremena da usvoje njegov žargon i opcije (hashtag, mention, retweet…). Međutim, pitanje je bi li Twitter postao toliko popularan da ga nisu počele koristiti mnoge slavne osobe, poput Ashtona Kutchera, Demi Moore ili Britney Spears. Odjednom, život i rad poznatih više se nije nužno pratio posredstvom medija, nego su se zanimljivije informacije mogle saznati iz prve ruke, dok su slavne osobe istodobno dobile priliku za bliskiji kontakt sa svojim obožavateljima.

Prednosti Twittera prepoznali su i sami mediji koji su počeli kreirati svoje službene profile te koristiti servis za širenje vijesti, pogotovo onih izvanrednih, ali i kao bogat izvor informacija i tema, pa danas više nije nimalo neobično da se u tekstovima citira nečiji tvit. Twitter također redovito koriste kompanije i brendovi, i to ponajprije za promociju, plasiranje obavijesti te komunikaciju s potrošačima.

S obzirom na to da omogućuje brzo kolanje informacija, Twitter je odigrao veliku ulogu u brojnim društveno-političkim događajima, poput američkih predsjedničkih izbora, Arapskog proljeća, prosvjeda na Wall Streetu ili afere Wikileaks. Istodobno, izrodila se zanimljiva veza između Twittera i televizije jer njegove korisnike očito jako zabavljaju rasprave o serijama i TV emisijama, i to nerijetko za vrijeme njihova emitiranja. Zahvaljujući tome nedavno je čak uveden poseban televizijski rejting koji se temelji upravo na komentarima i interakciji korisnika Twittera.

Twitter je tako postao užurbano mjesto na kojemu svoje mišljenje iznose ”obični ljudi”, ali i javne osobe. Također je vrlo zahvalan za povezivanje ljudi sličnih interesa, bilo u privatnom ili poslovnom smislu. Tvitovi mogu biti beznačajni i bezazleni, ali mogu stvarati i povijest. Twitter je istodobno ”elitan” i ”masovan”. Twitter je digitalno globalno selo!

Hoće li dolazak na tržište kapitala nešto suštinski promijeniti? Što trka za profitom znači za same korisnike? Hoće li Twitter postati hirovit kao Facebook te stalno nešto mijenjati i testirati? Hoće li timeline zagušiti promotivne poruke? Što se zapravo krije iza Twitterove nedavne akvizicije mobilne oglašivačke platforme MoPub, vrijedne čak 350 milijuna dolara?

Upitnika ima poprilično. Ali jedno je sigurno – Twitter se nalazi na prekretnici i u vezi s njime slijede vrlo zanimljivi događaji… O kojima će se nesumnjivo mnogo tvitati.

Nekoliko zanimljivih brojki koje je Twitter objavio uoči IPO-a:

  • Prihod Twittera u 2012. iznosi 316,9 milijuna dolara, što je skok od 198 posto u odnosu na prethodnu godinu.

  • Gubitak u 2012. iznosi 79,4 milijuna dolara, što je smanjenje od 38 posto na godišnjoj razini.

  • U prvom polugodištu 2013. gubitak je već dosegnuo 69,3 milijuna dolara i veći je 41 posto u odnosu na isto lanjsko razdoblje.

  • Oglašavanje Twitteru donosi više od 80 posto prihoda.

  • Twitter ima oko 2 000 zaposlenika.

  • Od osnutka servisa do danas ukupno je objavljeno više od 300 milijarda tvitova.

  • Twitter broji više od 215 milijuna aktivnih korisnika mjesečno i više od 100 milijuna dnevno.

  • Korisnici objave oko 500 milijuna tvitova svakoga dana.

cta-planb-3


Propustili ste