Kako je to biti hrvatski youtuber
- 12. studenoga 2016.
- #hrvatski youtuberi — #YouTube

Kao najbolja video platforma, YouTube je profilirao mnoge zvijezde i zvjezdice iz svojih redova na svjetsku scenu. O mnogima smo mogli čitati na portalima i u medijima, uglavnom se pitajući tko su oni i zašto su popularni. Nakon toga bismo ih krenuli guglati i shvatili bismo da je ta “zvijezda” itekako popularna u svojoj zajednici te da ima znatan broj pregleda i pretplata. Amerika je doista pionir u mnogim stvarima u odnosu na ostatak svijeta, a to je slučaj i s YouTubeom. Mnoge američke YouTube zvijezde izgradile su zavidne karijere te se uz video sadržaje počele baviti pisanjem knjiga, snimanjem filmova i drugim popratnim aktivnostima koje donose još više slave i novca.
Stanje na hrvatskoj YouTube sceni nemoguće je uspoređivati s Amerikom, međutim postoje autori koji se trude stvoriti šaljive sadržaje koji će osim za zabavu, u budućnosti, možda poslužiti i kao izvor zarade. Koliko smo daleko od toga te kakvo je stvarno stanje stvari kod nas pokušali smo doznati u razgovoru s nekima od hrvatskih youtubera.
Luka Goreta, koji svojim videima nasmijava svojih 2.849 pretplatnika, ali i mnoge druge koji naiđu na njegov kanal, počeo je u travnju 2011. godine. “Prvih nekoliko videa stavio sam na Facebook, a ne YouTube… Zbog nekih internih stvari htio sam da to vide samo ljudi koje posebno označim i zbog kojih me neće biti sram. Reakcije su bile dovoljno ok da se odlučim prebaciti na YouTube i usput zaboravim na to da me je sram”, duhovito nam komentira Luka.
Sličnu priču imaju i 2Kitice, koji kažu: “Odabrali smo YouTube kao platformu za izbacivanje naših uradaka jer smo ih htjeli učiniti javnima i omogućiti svim ljudima da nas vrijeđaju, a ne samo prijateljima. Šalimo se naravno, htjeli smo pokazati što smo napravili, a YouTube je najpopularnija i najpristupačnija stranica za gledanje videa na svijetu.”
2Kitice, kanal koji je nastao 2014. godine, čine dva prijatelja koji, kako kažu, vole smišljati i objavljivati smicalice. Kao studenti Pravnog fakulteta trebao im je outlet za beskrajne studentske obveze te su se upustili u avanturu kreiranja smiješnog sadržaja za prijatelje i sve koji su htjeli gledati: “Mučila nas je suhoparna i bezdušna materija koju smo morali utrpati u glavu za ispite pa nam se ovakav vid kreativnog izražavanja činio kao savršen ispušni ventil”. Od ideje do realizacije videa nekad im treba par dana te se ponekad taj proces može odužiti na nekoliko mjeseci. Kao jedan od razloga zašto neke ideje ne ugledaju svjetlo dana, navode zauzetost obvezama ili im jednostavno zamisao nije bila dovoljno zanimljiva kako bi je realizirali.
Goreta za svoj proces stvaranja videa kaže: “Na snimanje kao snimanje ode uvjerljivo najmanje vremena u usporedbi s ostalim. Materijale snimim sam ili mi netko pomogne. Nakon toga slijedi montiranje, gdje u nekim slučajevima prvo složim soundtrack kao podlogu da si otprilike odredim trajanje i olakšam stvari.”
Što se tiče trendova na YouTubeu ni Luka ni 2Kitice ne prate trendove te nemaju visoko mišljenje o sadržajima koji stvaraju kreatori sadržaja samo kako bi prikupili što veći broj pregleda i pretplatnika. “Dobro mi je kad se netko igra s formatima i radi zanimljiv sadržaj kakav god on bio (ako je kraći – još bolje), s druge strane loše mi je sve oko fake prankova, društvenih eksperimenata i challengea. To mi je nešto između smetlišta i grobnice na YouTubeu. Ali to prolazi kod mlađe publike i to je u redu. Uvijek je bilo štancanja videa, kvantitete nauštrb kvalitete, ajmo brojke, ajmo subscriberi. Nekad je to žalosno, nekad nije. YouTube je prevelika platforma da bih gledao stvari koje ne želim pa tko želi neka izvoli. U tome i leži cijeli izazov. To je najveći challenge. I prank“, objašnjava Luka.
2Kitice to objašnjavaju kako u kontekstu pregleda opstaju mnogi kanali iako sadržaj koji proizvode nije kvalitetan te je, kako oni kažu, “bljutav i bezidejan”. Iako 2Kitice ne prate strane YouTubere, s nekim hrvatskim tvorcima video sadržaja upoznali su se upravo preko ove platforme: “Od domaćih youtubera pratimo naše prijatelje od kojih smo neke upoznali upravo zahvaljujući ovoj čarobnoj stranici. Tako valja izdvojiti Luku Goretu (s kojim smo i snimili nekoliko videa), Luku Tokića, Vida Juračića i Plutons Productions. Strane youtubere ne pratimo, uzore najčešće nalazimo u filmovima i serijama koje nam se dopadnu. Veliki smo fanovi redatelja Richarda Linklatera pa ako se kojim slučajem ovaj razgovor nađe i ispred njegovih očiju ovim putem mu šaljemo srdačan pozdrav.”
Za kraj smo ih pitali što misle o hrvatskoj YouTube sceni u budućnosti. 2Kitice ističu kako će ipak neki hrvatski Youtuberi moći živjeti od proizvodnje sadržaja. Luka ima detaljniju viziju: “Predviđam i razne neugodnosti nekome tko se oslovi kao hrvatski youtuber jer je i dalje teško zamisliti da netko ovdje živi od YouTube keša i ima takvu posjetnicu u novčaniku. Očekujem više rizika u stvaranju sadržaja i više intime koje će ljudi iznositi u videima. Očekujem da će generacija koja dolazi i koja je odrasla u najranijoj dobi s ovom čudesnom tehnologijom imati super skillset i da će osvajati filmske festivale s 18 godina. Očekujem da će brendovi obratiti još veću pažnju na ovaj segment tržišta u vidu sponzorstava, a ‘hrvatskim youtuberima’ (ljudima koji žive u Hrvatskoj i bave se stvarima, između ostalog i YouTubeom) želim da iskoriste platformu na najbolji mogući način i da im se otvore (poslovne) prilike za koje nisu ni znali da će im se otvoriti.”