Retro SF filmski plakati
- 6. svibnja 2014.
- #filmski plakati — #najbolji SF — #sf — #SF filmovi
Unatoč bombastičnim foršpanima, teaserima, internetu i viralnim kampanjama, filmski plakat do današnjih je dana opstao kao jedan od ključnih oblika filmske promocije. Koriste se od samih početaka sedme umjetnosti, a često su ih radili vrhunski ilustratori, na čiji spomen danas rastu zazubice mnogim kolekcionarima filmskih memorabilija. Nažalost, filmski plakati danas se uglavnom ''štancaju'' u Photoshopu i malo je teže pronaći neki za koji se može reći da je – umjetnost. Zato ćemo vas vratiti u prošlost i podsjetiti na nekoliko izvrsnih plakata, s naglaskom na one filmove koji uvijek bude skrivenog geeka u nama.

Piše
Tomislav Hrastovčak

Metropolis (1927.)
Nijemi klasik Metropolis u režiji Fritza Langa bio je prvi dugometražni SF spektakl i najskuplji film svoga vremena, a autor filmskog plakata Heinz Schulz-Neudamm vjerojatno nije nikada ni sanjao da će njegov rad jednoga dana postati iznimno vrijedan. Do danas su preživjela samo četiri primjerka originalnog plakata Metropolisa, odnosno prvog na kojemu se pojavljuje slavna robotica, a na kolekcionarskoj aukciji 2005. godine jedan od njih postigao je rekordnu cijenu od 690 tisuća dolara! Krajem 2012. godine ponovno se našao na dražbi u sklopu kolekcije devet raritetnih plakata drugih filmova, koji su zajedno prodani za ukupno 1,2 milijuna dolara.
Zabranjeni planet (1956.)
Zahvaljujući skupoj produkciji i priči prožetoj filozofskim tonovima Zabranjeni planet najavio je ozbiljniji tretman SF žanra u Hollywoodu i dijelom poslužio kao inspiracija za kultne TV serijale Zvjezdane staze i Izgubljeni u svemiru. Zanimljivo, originalni plakat iz današnje perspektive djeluje kao da reklamira neki eksploatacijski pulp-uradak kakvih je tada bilo na gomile, a čak i slavni robot Robby na njemu izgleda poprilično prijeteće, što je sasvim u suprotnosti s njegovim likom iz filma. Plakat je tako odraz jednog zanimljivog vremena, a njegov autor, nažalost, nije poznat.
Barbarella (1968.)
Boris Vallejo nesumnjivo je poznat svim ljubiteljima fantastike s obzirom na to da je oslikao naslovnice brojnih žanrovskih knjiga, uključujući i one o Conanu Barbarinu. U svojoj karijeri potpisao je i mnoge filmske plakate, a najpoznatiji je onaj za kultnu Barbarellu na kojemu je savršeno ovjekovječio Jane Fondu kao ”kraljicu galaksije”.
Ratovi zvijezda (1977.)
Može li izbor filmskih plakata proći bez Ratova zvijezda? Teško. Prvi plakat za Ratove zvijezda (još iz vremena dok se nisu zvali ”Nova nada”) izradio je Tom Jung, veteran zanata koji je ilustrirao plakate za epske klasike kao što je Dr. Živago, ali i B-filmove poput Plana 9 iz svemira. Doduše, moramo priznati da na originalnom plakatu Luke Skywalker i princeza Leia izgledaju malo drugačije nego u filmu, a i nismo sasvim sigurni je li ovo na slici uistinu svjetlosna sablja. S druge strane, Darth Vader je prepoznatljiv, kao i uvijek.
Alien (1979.)
Plakat za Aliena Ridleya Scotta sasvim je sigurno jedan od najprepoznatljivijih u filmskoj povijesti, zahvaljujući savršenoj kompoziciji, zloslutnom jajetu i slavnom sloganu: “U svemiru nitko ne čuje vaš vrisak”. Publici onoga vremena nije otkrivao gotovo ništa o filmu, ali joj je jasno slao poruku da ih u kinu čeka nešto od čega će imati noćne more. Njegov autor Bill Gold inače je godinama ranije ilustrirao plakate za sasvim drukčije filmove kao što su npr. Casablanca, Tramvaj zvan čežnja ili Moja draga lady.
Stvor (1982.)
Drew Struzan vjerojatno je najomiljeniji suvremeni ilustrator filmskih plakata, a njegov rad praktički dokumentira modernu povijest Hollywooda. U njegovu portfoliju nalaze se tako plakati za Ramba, E.T.-ja, Policijsku akademiju, trilogiju Povratak u budućnost, filmove o Indiani Jonesu, Gooniese, reizdanja Ratova zvijezda (i prequel trilogiju), Hellboya, serijal o Harryju Potteru… Posebno je zanimljiv njegov rad za Carpenterov kultni SF horor Stvor, koji na jednostavan i efektivan način dočarava užase izvanzemaljskog terora, a specifičan je po tome što, za razliku od većine Struzanovih plakata, ne prikazuje lica glumaca.
Jurski park (1993.)
Kada bi vam netko postavio pitanje koji je najpoznatiji filmski plakat devedesetih, vjerojatno bi vam prvo na pamet pao Jurski park. Zanimljivo, ikonički logotip s plakata baziran je na dizajnu naslovnice prvog izdanja istoimenog romana Michaela Crichtona, objavljenog tri godine prije samoga filma. Za minimalističku ilustraciju kostura T-Rexa zaslužan je ugledni grafički dizajner Chip Kidd, a njegovo vizualno rješenje poslije je poslužilo kao temelj za brendiranje Spielbergova spektakla.