Infografike s početka 20. stoljeća
- 19. prosinca 2012.
- #dizajn — #infografika — #infografike — #oglasavanje — #reklame
Želimo li nekakvu kompleksnu informaciju ili podatak prikazati na brz i jasan način, infografike su odličan izbor. Kako su se mediji razvijali posljednjih desetak i više godina, tako su se i infografike mijenjale, razvijale. Zanimljivo je obratiti pozornost na njihov početak, kako su nastale i izgledale u prošlosti, prije pojave interneta
Piše
Iva Vodanović
Premda će mnogi pomisliti kako su infografike suvremen izum, to nije točno. S ovakvim načinom vizualizacije podataka ljudi su se susretali još davno, mnogo prije pojave računala i interneta općenito. Danas se susrećemo s raznim infografikama, mnoge od njih vrlo su zabavne, simpatične i korisne. Uzmemo li u obzir da je sadržaj vrlo važan prilikom promocije nečega, ne čudi činjenica što se danas infografike sve češće koriste u raznim reklamama, dio su sadržaja nečije internetske stranice, bloga ili društvene mreže. Kako se razvija content marketing i njegova popularnost raste, tako se i infografike razvijaju i popularnost im se povećava. Međutim, kada je sve započelo te može li se točno odrediti kada su se infografike prvi put pojavile?
Njihov početak ne može se točno odrediti, mnogi će njihovo pojavljivanje svrstati još u razdoblje drugoga stoljeća (Egipćani su koristili nešto slično), ali ono što je (možda) još zanimljivije jest početak njihova korištenja u marketinške svrhe. Prije otprilike stotinjak godina, infografike su polako počele oživljavati u marketinškom svijetu. Uzmemo li u obzir da tada internet nije ni postojao i ljudi nisu koristili računala, zanimljivo je obratiti pozornost na to kako su se infografike tada koristile. Početak se dogodio u Engleskoj tridesetih godina prošloga stoljeća – kada je Harry Beck izradio prvu kartu londonskoga gradskog prijevoza. Karta je prikazivala samo linije koje su označavale pravce gibanja i postaje.
Premda naizgled banalan, ovaj slučaj prikazuje vrlo velik napredak i razvoj u svijetu vizualizacije podataka jer su granice upotrebe raznih vizualnih dijagrama pomaknute – one su sada ušle u svakodnevicu. Ovakav trend prikazivanja podataka razvijao se najprije u prometu. Izravnu korist ovih ”prvih” infografika imali su prvenstveno putnici i turisti s obzirom na to da su one tada postale poprilično rasprostranjene u prikazivanju gradskoga prijevoza. Osim kao pomoć pri orijentaciji bilo kojeg putnika koji se tada zatekao u Londonu, infografike su bile okrenute i prema reklami. Naime, osim što je bilo potrebno jednostavno pojasniti koja je ruta idealna za nekoga, gradski prijevoznik htio se pobrinuti da putnici uoče koliko zapravo stoji održavanje gradskog prometnog sustava, a time je izravno ukazao na to kako se troši novac građana.
Plakati koji su tada pratili život londonskoga gradskog prijevoza vrlo su zanimljivi, a građani su ih voljeli jer su bili korisni, jasni i zabavni. Umjetnici i dizajneri toga doba koji su stajali iza ovakvih infografika, svojim djelima zapravo su pokušali nagovoriti građane da što više koriste javni gradski prijevoz. Nije toliko važno je li učinak bio dobar, već što zahvaljujući tadašnjem boomu infografika u svakodnevnom životu, infografike danas postaju obavezan dio svijeta medija i marketinga. Danas živimo u doba interneta koji naprosto obožava infografike.
One se kreiraju za razne teme koje obilježavaju današnji svijet, a infografike na koje često možemo naići u principu su zabavne te na duhovit način nastoje prikazati određenu temu. Svijet medija daleko je razvijeniji nego što je bio prije stotinjak godina i kada se osvrnemo na naš napredak, veseli spoznaja da praktički ne možemo zamisliti kako će infografike izgledati stotinjak godina od danas (ako prežive, naravno). Nekadašnje popularne infografike koje su ljudi mogli viđati po autobusnim postajama i podzemnim željeznicama, danas su zamijenjene onim modernijima – stvorenima s pomoću raznih računalnih alata koji omogućavaju daleko jednostavnije vizualno prikazivanje nečega mnogo kompleksnijeg od obične rute gradskoga autobusa, i malobrojne ostavljaju ravnodušnima.