Bike parkovi

Parkovi za bicikliste u susjednoj su Sloveniji već uobičajen dio turističke ponude, dok su kod nas tek u nastajanju. Istražili smo kakva je ponuda u njihovim i našim parkovima prije nekoliko godina, a sada smo probali ažurirati tekst novitetima. Ako nam je nešto promaklo, slobodno dodajte u komentarima. Internet je bio štur.. Bike park je […]

Parkovi za bicikliste u susjednoj su Sloveniji već uobičajen dio turističke ponude, dok su kod nas tek u nastajanju. Istražili smo kakva je ponuda u njihovim i našim parkovima prije nekoliko godina, a sada smo probali ažurirati tekst novitetima. Ako nam je nešto promaklo, slobodno dodajte u komentarima. Internet je bio štur..

Bike park je san svih pravih biciklista – bilo onih koji se bave laganom vožnjom kroz prirodu ili pak skaču s nekoliko metara visokih zidova. Taj “biciklistički raj” mjesto je s uređenim stazama, zabavnim elementima za svladavanje i organiziranim povratkom natrag na vrh brda. U takvom parku biciklist nema potrebe paziti na pješake, planinare ni automobile, kao niti misliti o tome hoće li ga glave stajati nepripremljena staza. Tu se izoštravaju osjetila, ćule uši i bruse vještine, a krv u žilama biva zamijenjena velikim količinama adrenalina. Ono što automotodrom znači za pilote Formule 1, to biciklistički parkovi predstavljaju MTB vozačima.

Hrvatska nema nijedan bike park, dok je našim sjevernim susjedima takva vrsta turističke ponude već duže u promidžbenim katalozima. Slovenija ima nekoliko biciklističkih parkova, od kojih su se dva, po uzoru na spajanje austrijskih MTB parkova u jedinstvenu regiju, prošle godine umrežila. Upravo je taj slovenski entuzijazam za razvoj turističke ponude doveo do činjenice da većina hrvatskih bikera, poput skijaša, odlazi u Alpe utažiti žeđ za adrenalinom.

Kod nas je priča nešto drukčija. Nije da inicijativa ne postoji, nego problem leži u tromosti cijelog sistema. Međutim, svjetlo na kraju tunela lagano se nazire i pojavilo se nekoliko obećavajućih projekata koji bi jednog dana mogli postati pravi hrvatski biciklistički parkovi.

Osim projekta na Psunju, tu je i planirani bike park u Pazinu, u Premanturi, nedaleko od Pule, također već postoji nešto slično parku, a održavaju ga volonteri iz kluba “Adrenalina”. Na zagrebačkoj Medvednici također postoji nešto što bi se moglo nazvati uređenom stazom, no to je i dalje, nažalost, miljama daleko od bike parka.

Sve u svemu, biciklistički parkovi, na kojima susjedne zemlje već godinama jako dobro zarađuju, u Hrvatskoj još nisu sasvim dobro prihvaćeni kao potencijalna turistička djelatnost. Naglasak se još uvijek često stavlja na uređivanje planinarskih staza te skijališta, dok se biciklistička populacija zanemaruje. Nadamo se samo da će se Hrvati probuditi i ugledati se malo na svoje susjede. Neki već jesu.

1. Bike park PSUNJ

Iako je brdsko-biciklistička scena u Hrvatskoj u velikom usponu, u zemlji postoji samo jedno mjesto koje bi u bliskoj budućnosti moglo postati prava “bikerska meka“. Dečki iz pakračkog Biciklističkog kluba Titan prije nekoliko godina započeli su hvalevrijedan projekt gradnje bike parka Psunj, koji je ubrzo postao omiljen izvor adrenalina za sve hrvatske bikere. Smješten oko 120 kilometara od Zagreba, ovaj park ima nekoliko staza: freeride, downhill, 4X i jedan XC singletrack, a u planu je daljnji razvoj postojećih i novih staza.
Jedna od postojećih staza je atraktivna i lako vožljiva “Konjska staza” koja je gotovo idealno trasirana tako da nema velikih oscilacija “po visini”, a u procesu su radovi na stazi na brdu Kalvarija iznad Pakraca te se gradi i izuzetno atraktivna Free ride staza koja ide preko izvala stoljetnih hrastova, nazvana “Anaconda“.
Najveći nedostatak budućeg parka je vučnica, na čijoj nabavi BK Titan radi paralelno s izgradnjom i uređenjem staza.
Jedna od najznačajnijih točaka je brdo Omanovac, na 655 metara nadmorske visine, gdje počinje većina staza, a na kojem se nalazi istoimeni planinarski dom u kojem postoji mogućnost smještaja posjetitelja bike parka.
www.bk-titan.hr

2. Fun bike park Kranjska gora

bike parkovi

Slovenci zbilja znaju što rade kada su u pitanju biciklistički parkovi. Osim relativne blizine, hrvatskim bikerima slovenski parkovi nude i mnoštvo zabavnih i atraktivnih staza, kao i vrlo dobru organizaciju boravka.
Osim skijališta, vrlo popularnog među Hrvatima, Kranjska gora nudi i jako dobar bike park. Ova planinska destinacija, udaljena od Zagreba 220 kilometara, nudi cijeli spektar zanimljivih staza duž visinske razlike od 350 metara. Težina staza varira od manje zahtjevnih za vozače početnike do vrlo teških za iskusnije bikere.

Također, po stazama je raspoređeno i 60 različitih elemenata poput nagnutih zavoja, skokova, wallrideova (vožnji po drvenim zidovima) i svih drugih koje bi moderan MTB park trebao imati. Uživati mogu i početnici na biciklu jer svaki od navedenih elemenata ima zaobilazni put.
Staze su tako raspoređene da vozači mogu kombinirati više dijelova različitih staza te do dna svaki put stići drugim putem. Do vrha vodi sedežnica sa četiri mjesta, a budući da prolazi iznad parka – bikerima omogućuje i pregled staza iz posve drukčije perspektive.
Cijena jedne vožnje u Kranjskoj gori stajat će vas svega 7 eura, u što je uključen i prijevoz žičarom, dok ćete za cjelodnevnu jurnjavu stazom morati izdvojiti 20 eura. Također, moguće je kupiti i sezonsku kartu koja iznosi 199 eura.
U parku je moguće unajmiti i bicikle za vožnju, i to po cijeni od 30 do 390 eura (poludnevni odnosno dvotjedni najam), te osnovnu zaštitnu opremu, kacigu, rukavice, zaštitu za laktove i noge.
Sve većem broju posjetitelja park osigurava i tečajeve koji traju do tri dana, a na kojima polaznici uz licenciranog instruktora uče razne tehnike brdsko-biciklističke vožnje.
www.bikepark.si

3. Bike park Pohorje

Još jedno popularno okupljalište bikera u ovom dijelu Europe. Ovaj bike park, udaljen od Zagreba 113 kilometara ili svega sat i nešto vožnje, u rujnu ove godine ugostit će iXS European Downhill Cup #6.
Staze svojim uređenjem pružaju više različitih ruta do cilja, a cijelom su duljinom postavljene drvene konstrukcije koje omogućuju skokove i do šest metara uvis. Ipak, staze su dovoljno sigurne za početnike, ali i zabavne i dovoljno zahtjevne za iskusnije vozače.
Cijena dnevne ulaznice ovisi o starosti i danima te tijekom glavne sezone (travanj-listopad) iznosi između 13 i 27 eura, dok sezonske iznose između 160 i 340 eura, a povoljnije su u pretprodaji (do početka svibnja) te za članove kluba.
Brdski bicikli mogu se unajmiti po cijeni od 50 eura za cijeli dan (odrasli), a moguće je unajmiti i zaštitnu opremu. Bike park Pohorje također nudi biciklistički kamp čiji program uključuje učenje tehnika vožnje na svim nivoima.
http://www.bikeparkpohorje.si/

4. Mountainbike park Javornik

bike parkovi 3

Vozačima u bike parku Javornik na raspolaganju stoji čak šest različitih ruta za spuštanje s vrha, od strmog downhilla preko panoramske XC staze koja prolazi većim dijelom parka do kratke slopestyle staze za one najiskusnije.
Javornik, udaljen od Zagreba 160 kilometara, nudi i vrlo atraktivnu “zelenu stazu”, koja je cijelom svojom duljinom široka i čista, a konfiguracijom terena predstavlja pravi užitak i za bicikliste početnike i za naprednije vozače.
Uz spomenute staze, tu je i kratka staza za fourcross utrkivanje, dugačka “crvena” za relativno zahtjevnu freeride vožnju, te “žuta”, namijenjena iskusnim spustašima. Oni koji više vole skokove i izvođenje trikova u zraku svoj će “zen” pronaći u dirt stazi.
Facebook

5. MTB park Kanin


Jedini bike park u Sloveniji koji je otvoren cijele godine, a samo za lošeg vremena zatvara staze. Smješten je na niskoj nadmorskoj visini, pa blaža klima i toplije zime omogućuju adrenalinske vožnje biciklom i tijekom zimske sezone.
Udaljen od Zagreba dvjestotinjak kilometara, park je otvoren 2003. godine i od tada se pokazao kao vrlo zanimljiva destinacija za zahtjevne bikere. Staze su podijeljene u tri sekcije različite težine, a početnicima je omogućeno zaobilaženje svih naprednih elemenata na stazi. Gornji i srednji dio parka namijenjeni su svima, a uključuju nekoliko north-shore konstrukcija poput ljestava, skokova i mostova, te par brzih i tehničkih dijelova.
Za potpun doživljaj potrebno je popeti se “vlastitim pogonom” uz brijeg, do mjesta koje je polazišna točka za prelazak cjelokupne dužine staze. Znakovima parka označeni su više ili manje zahtjevni dijelovi staze dugačke više od četiri kilometra, s visinskom razlikom od 600 metara.
Nažalost site više ne radi


Tekst je pisao Goran Vugrinec.


Propustili ste