Prudhomme: Rebetiko (Loša trava)
- 30. rujna 2013.
- #Fibra — #Prudhomme — #Rebetiko — #Saša Čobanov — #strip
Totalitarizam je totalitarizam. Bio on crn, crven, smeđ ili željezni. Bio on radikalno brutalan ili onaj s ”ljudskim licem”. Simboliziran mrtvačkim lubanjama, stiliziranim križevima i stiliziranim slovima ili petokrakama i šestokrakama. Nebitno, sve na kraju dođe na isto. Nema neke značajne razlike, stvoren on u krvavim laboratorijima masovnih ubojica ili tek u vizijama onih koji kroz prizmu diktature žele isključivo zadržati svoje pozicije moći. Ideološki načelno i u teoriji, suprotstavljeni polovi na kraju se zavrte oko svoje osi i postanu u suštini i u praksi jednaki. Za onoga koji zaglavi na koncu je apsolutno svejedno stradao on od crvenih, crnih ili sivih. Masovna grobnica, konclogor, metak, sjekira ili uže idoli su svih ideologija. No uvertira gotovo svakom krvavom krešendu fašističkih sistema bilo je sustavno ubijanje svijesti, apsolutna indoktrinacija podčinjenih lišavanjem nezavisnoga razmišljanja i kritičke pozicije. I jasno da su na udaru prvi bili intelektualci, umjetnici, književnici, slikari, glazbenici. Svi oni i sva njihova djela koja jesu ili koja su u perverznim umovima gospodara smrti mogla sublimirati one poruke koje su bile opasne po režim. Ideja je bila zatiranje kolektivne svijesti i stvaranje jednog novog poretka koji počinje upravo s njima.
Činjenica da su glavni ideolozi zločinačkih pokreta u najvećoj većini bili intelektualci, dakle ljudi koji su i sami na više ili manje uspješan način kanalizirali svoje vizije u nešto kreativno i umjetnički, donekle buni. No samo donekle. Jer su upravo oni i mogli biti svjesni da je informacija moć, a znanje oružje te da je najlakše vladati i manipulirati masom ako joj se uskrati spoznaja i zabrani slobodna misao. A spaljivanje novina i knjiga, zabranjivanje gledanja, slušanja, pisanja i čitanja uvijek je predstavljalo samo uvod u fizički obračun s ljudima koji se usuđuju misliti i govoriti drukčije od onoga kako nekome odgovara.
Jedna noć u studenome, poput ove noćašnje, prije sedamdesetak godina, rasparala je povijest. Poput sječiva oštroga noža zarila se duboko u trbuh, u najmekše tkivo civilizacijskih odnosa, narušivši svojom brutalnošću poredak među ljudima i svjetovima desetljećima unaprijed, predodredivši sudbinu čovječanstva tako neumoljivo da mu je i dandanas na savjesti golema mrlja zbog progona i uništenja cijeloga jednoga naroda. Kristalna noć, Kristallnacht ili Night of Broken Glass zauvijek se duboko urezala u svijest i savjest cijeloga ljudskoga poretka. Ta noć označila je službeni početak najvećeg krvavog pira u ljudskoj povijesti, a poganski rituali i plameni krakovi koji su bili teatralna kulisa klanja po ulicama i trgovima Reicha bili su izazvani spaljivanjem knjiga, svih onih nepoćudnih, svih onih čija krvna zrnca, pogrešno podrijetlo i ”dekadentan” politički i ideološki svjetonazor nisu bili po volji Führeru i Novom svjetskom poretku.
Zatim imamo i najkrvaviju epizodu novije argentinske povijesti – vojnu huntu generala Videle. General Luciano Mendez, odgovoran za najveće javno spaljivanje knjiga izvršeno 29. travnja 1976. godine, izjavio je: ”Na isti način na koji smo vatrom uništili subverzivnu dokumentaciju koja šteti intelektu i našem kršćanskom biću bit će uništeni i neprijatelji argentinske duše.” Pročitavši izjavu generala Iberica Sainta Jainea, guvernera provincije Buenos Aires u kojoj javno, bez ikakvih eufemizama kaže: ”Prvo ćemo ubiti subverzivne, pa onda njihove simpatizere, a na kraju sve one koji su ravnodušni” zgrozila me gotovo identičnost mantre fašizma, koja je bila službena politika u NDH. Izjava Mile Budaka, književnika i jednoga od vodećih ljudi Pavelićeva režima, kako trećinu Srba treba preseliti, trećinu pokrstiti, a trećinu pobiti u svojoj jezovitosti neodoljivo podsjeća na ovu Sainta Jainea i nije slučajno da je sudbina mnogih drugih ”subverzivnih” elemenata bila identična sudbini Augusta Cesarca, Otokara Keršovanija, Ognjena Price ili Božidara Adžije.
Takvih slučajeva u novijoj, modernoj povijesti bilo je bezbroj. No koliko god istina bila bolna i neželjena, ovakvih smo primjera imali i u našem dvorištu i to nedavno, i to u vrijeme kada smo dobili ”demokraciju” i svoju državu. Splitski Feral Tribune, satirički list koji je kroz diskurs groteske i zajebancije jedini onomad, u tim olovnim goebbelsovskim vremenima gurao teme koje nije smio, pričao o pričama koje se nisu smjele ispričati, progovarao i pisao o stvarima o kojima se šutjelo, o zbivanjima koja su grozila. Ali eto, te su užase radili ”naši dečki” ”njima”, pa je valjda to bilo u redu. Jebiga, rat je, što ćete. Pakračka poljana, obitelj Zec, Lora, razne garaže i kilometri selotejpa na stranicama Ferala prestajali su biti iluzija, laž i mitomansko pretjerivanje onih drugih, postajali su istina koja peče, koja stvara nelagodu, a samim time je uperena protiv hrvatskoga bića. ”Feral je sramota za Split”, izjavio je Franjo Tuđman i dao zeleno svjetlo za ”splitsku kristalnu noć”, za javno spaljivanje Ferala na splitskoj Rivi. Na istoj onoj na kojoj mu je nedavno podignut spomenik.
Strip-album Rebetiko (Loša trava) priča je također o fašizmu, o iracionalnim strahovima, mržnji i kompleksima desničara, ali onih grčkih. U ta zla vremena prošloga stoljeća ni Grčka nije bila lišena vladavine, odnosno diktature luđaka koji je imao na svojoj strani samo golu silu, a protiv sebe kukavičluk i strah većine. General Ioannis Metaxas početkom kolovoza 1936. proglasio je ratni zakon, suspendirao parlament i uveo diktaturu u Grčku. U redu, možda je ta vladavina terora generala Metaxasa prošla gotovo neopaženo u široj percepciji jer se odvijala u isto vrijeme kada je građanski rat uništavao Španjolsku, kada su u punom jeku bili pogromi Židova, Roma i svih ostalih nearijevaca i politički zastranjenih u Njemačkoj, kada su talijanske trupe spaljivale etiopska plemena, odnosno kada je planet Zemlja odbrojavao sekunde do početka najvećeg krvavog pira u svojoj povijesti. No to Metaxasa ni u kojoj mjeri ne abolira. On možda nije gradio silne komplekse konclogora niti je prvi zaključio kako je Ciklon B genijalan i jako iskoristiv izum, ali mržnja kojom je vladao Grčkom bez sumnje mu daje istaknutu poziciju u katalogu najvećih zločinaca 20. stoljeća. Metaxas je osobito gajio jaku mržnju prema svemu turskom i svečano se zakleo da će Grčku očistiti od pogubnih utjecaja turskih žohara.
A rebetiko je bio među prvima na udaru. Ta vrsta bluesa s turskim korijenima. Nastao je u Grčkoj dvadesetih godina prošloga stoljeća, razvijao se u mračnim četvrtima, zloglasnim favelama, kaznionicama, pušionicama hašiša u lukama Atene, Pireja i Soluna, na marginama i rubovima.
Rebetesi, braća po nesreći i zloj izgnaničkoj sudbini, živjeli su siromašno, ali nesputano, živjeli su ono o čemu su pjevali i po tome je rebetiko prije svega način života pa tek onda vrsta glazbe. Rebetesi, premda siromašni, u stalnoj su potrazi za ljubavlju, zabavom i uzbuđenjima. Oni su junaci, sposobni da hipnotičkim zvucima svojih pjesama ujedine Istok i Zapad. Njihov odmetnički i očajnički životni stil u potpunosti je sukladan s kasnijim rock’n’roll arhetipovima. Ipak, oni su i mnogo više od toga. Sex Pistolsi su točno 40 godina poslije pjevali o kraljici i njezinu fašizmu. Jesu. Istina. I neke je cenzure isto tako bilo. No God Save the Queen nije postala himna punk-pokreta zato što su je punk-gerilci potajno slušali u svojim garažama, sobičcima, zemunicama ili tavanima. U ponosnom strahu da će najebati zbog toga. Ta je pjesma postala simbol svekolike borbe protiv diktatorskih establišmenta jer su je ljudi mogli čuti, vidjeti na koncertima, o njoj čitati i o njoj pričati. Rebetiko je bio zabranjen. A ipak se svirao. Jer je za Stavrosa i drugove bio mnogo više od same glazbe. On je bio mnogo više i od života. Nije bio platforma za tinejdžersko ispucavanje i eksperimentiranje s trendovima nakon čega slijedi nužno otrežnjenje, skidanje bedževa, ziherica, šišanje irokeze ili duge kose te oblačenje konfekcijskog odijela kao simbola prelaska u korporacijski žrvanj. Rebetiko je bio nešto što nije ni za prodaju ni za izdaju. “Ploče će postati naši kipovi…”, kaže jedan od rebetesa u zoru drugoga dana, “… naši ljesovi. Koje će prodavati. Povrće je za prodaju. Tko može prodavati note? Vjetar nije na prodaju… on nestaje.”
Cijelu priču Prudhomme smješta u samo jedan dan i jednu noć: 24 sata hašišarskih i glazbenih seansa, sukoba s policijom i gangsterima i ljubavnih drama. To je divlji, nesputan način života koji nije moguće oponašati, a Prudhomme je vrlo uvjerljivo oživio duh jednoga davnoga vremena i koliko je to uopće moguće crtežom postići, oživio je glazbu i ples rebetesa.
E da, kladim se da niste znali da je jedna od najslavnijih scena novije filmske povijesti protkana notama rebetika. U kultnome Paklenom šundu, u onoj legendarnoj sceni Uma Thurman i John Travolta plešu na glazbenu temu pod nazivom Misirlou. A Misirlou je originalni rebetiko. U ovome slučaju nabrijan surf-gitarama i tarantinovskim šarmom, ali rebetiko. Eto.
Izdavač: Fibra