Moderne filmske bajke ili Alisa u zemlji digitalnih čudesa

U modernim vremenima bajke dobivaju revizionističko ruho.

U potrazi za fantasy temama, mnogi holivudski studiji posljednjih nekoliko godina svoje zaplete pronalaze u oživljavanju bajki i klasičnih priča koje smo gotovo svi čitali u djetinjstvu. S obzirom na izvrsnu opremljenost najnovijom tehnologijom i kreiranje fantastičnih vizualnih efekata, pravo je čudo što se suvremeni filmotvorci nisu i prije dosjetili prisvajanja djela braće Grimm i drugih dječjih književnih klasika. U njihovim verzijama ekranizirane bajke nisu namijenjene samo djeci, nego i odraslima, posebice zbog toga što mnogi redatelji originalnim djelima redovito pripisuju i svoje elemente pa narodne, priproste likove pretvaraju u nadmoćne superheroje i kompleksnije junake. Ostaje nam jedino zapitati se hoće li mlađi naraštaji svojim nasljednicima prije spavanja prepričavati originalne ili filmske revizionističke verzije bajki.

Alisa u zemlji čudesa (2010.)

Prije šest godina Tim Burton je prema istoimenoj popularnoj dječjoj knjizi Lewisa Carrolla, a u produkciji studija Walt Disney, snimio Alisu u zemlji čudesa. I ovdje je angažirao svoga glumačkog idola Johnnyja Deppa, sedmi put, kojemu je u toj 3D verziji pripala uloga Ludoga klobučara u kojoj je pak zbog količine šminke bio gotovo neprepoznatljiv. Jednako se tako dobro istaknula i Helena Bonham Carter kojoj, moramo priznati, fantasy filmovi sasvim dobro pristaju. Do izražaja najviše dolaze vizualni efekti, zbog čega se povremeno stječe dojam kao da ste sami upali u zečju rupu u kojoj listate šarenu slikovnicu.

Kako to obično biva, zbog izvrsnih financijskih rezultata, ove je godine snimljen i nastavak Alisa s onu stranu ogledala, pod redateljskom palicom Jamesa Bobina. Ovaj put Alisa se vraća u zemlju čuda deset godina nakon prvoga posjeta, a okosnicu glumačke ekipe čini ista postava kao i u prvome dijelu. Za razliku od prvoga dijela, veliki financijski uspjeh ovaj put je izostao.

Crvenkapica (2011.)

Ova verzija “Crvenkapice” prikazuje poznatu bajku braće Grimm na posve drukčiji način. Malena i naivna djevojčica pretvorena je u odraslu misterioznu djevojku, vuk je zapravo vukodlak, a lovac je negativac. Spominje se negdje i baka, no ona je u ovoj verziji sasvim nebitna. Sama Crvenkapica (koja zbog blijede puti više podsjeća na Snjeguljicu) razapeta je između dva muškarca, odluči pobjeći s jednim, međutim, uskoro tu uskače i treći za kojega se pretpostavlja da bi ipak mogao biti onaj pravi. Dakle, velik dio ovoga fantasy horor-trilera čini ljubavna priča, osim kada povremeno ulazimo u psihu samoga vukodlaka ili pak lovca. To zapravo i ne čudi previše jer je redateljica Catherine Hardwicke režirala i Sumrak. I to je vjerojatno ono zbog čega će vas ovaj film na prvu ili privući ili odbiti.

Snjeguljica i lovac (2012.)

Bajku “Snjeguljica i sedam patuljaka” također su zapisala braća Grimm, a istoimeni prvi američki dugometražni crtani film nastao je pod okriljem legendarnoga Walta Disneyja. Čini se kako je upravo Snjeguljica redateljima omiljen lik iz bajke s obzirom na to da je snimljeno čak nekoliko verzija priče: Snjeguljica i lovac u režiji Ruperta Sandersa, Ogledalce, ogledalce Tarsema Singha te crno-bijela Snjeguljica u režiji španjolskoga redatelja Pabla Bergera. Ako dobro poznajete originalnu priču, shvatit ćete da Sandersova moderna verzija baš i nema mnogo sličnosti s njom: Lovcu je naređeno da odvede Snjeguljicu u šumu gdje joj treba okončati život, no putem odlučuje postati njezin zaštitnik a ne ubojica te zajedničkim snagama kreću u borbu protiv Zle Kraljice.

Glavnu negativku utjelovila je Charlize Theron koja savršeno odgovara tom liku, a usuđujemo se reći da je svojom pojavom zasjenila Snjeguljicu koju tumači Kristen Stewart. Ono što u ovoj verziji može zaintrigirati publiku definitivno je mračan pristup klasičnoj bajci, a privlačan faktor je i bogata produkcija, s mnoštvom fantasy motiva, vilama, patuljcima, pa čak i trolom koji uvelike podsjeća na Tolkiena. Ipak, čini se kako je digitalno doba pridonijelo tome da se u filmu više pozornosti posvećuje vizualnim efektima, nego samoj radnji i pouci bajke.

Kako je ta mračna verzija bajke studiju Universal donijela svjetsku zaradu od 396 milijuna dolara, uopće nije bilo upitno hoće li se snimiti nastavak filma, iako ga, primjerice, originalna bajka nema. Redatelj Cedric Nicolas-Troyan, koji je u prvome dijelu nadgledao vizualne efekte, svoje tehničko umijeće još je jednom pokazao u ovogodišnjemu nastavku (tj. prequelu) Lovac i ledena kraljica.

Ivica i Marica: Lovci na vještice (2013.)

Ivicu i Maricu pamtimo kao uplašenu dječicu koju je želja za slatkišima odvela u nevolju, no norveški redatelj Tommy Wirkola pretvorio ih je u neustrašive lovce na vještice. Film zapravo prikazuje što se dogodilo sa slatkim Ivicom i Maricom 15 godina nakon bijega iz kuće medenjaka. Odrasli i prilično dobro naoružani, brat i sestra (Jeremy Renner i Gemma Arterton) odluče svoj život posvetiti lovu i ubijanju vještica. Ova nekad simpatična priča prije spavanja, u filmskoj ekranizaciji ispričana je na malo krvaviji i opasniji način, a vizualne raskoši, naravno, ne nedostaje.

Gospodarica zla (2014.)

Gospodarica zla fantastična je priča o glavnoj zlici iz Disneyjeva crtića Trnoružica snimljenoga 1959. godine. Priča je ispričana kroz perspektivu glavne negativke (koja to zapravo nije) u glumačkoj izvedbi Angeline Jolie, koja je ujedno i najupečatljiviji lik filma. Ono što se najviše zamjera redatelju Robertu Stormbergu je to što u obrtanju klasične bajke i njezinu pretvaranju u modernu alegoriju i nije baš najbolje uspio. Naime, tijekom cijeloga filma stječe se dojam da se uporno pokušava pomiriti originalna verzija priče s novom pa su tako, primjerice, na filmsko platno ubačeni i neki likovi iz izvornoga crtića koji su na kraju završili kao potpuno nebitni i neprimjetni. Očekivano, nedostatak zanimljivijih likova, “nadoknađen” je 3D tehnologijom, mnoštvom specijalnih efekata i kvalitetnom animacijom.

U šumi (2014.)

Kada se već ispucaju manje-više sve bajke na ekranu, filmašima preostaje ili ohladiti malo ili pak ići u drugu krajnost – objediniti junake bajki u jednu zajedničku priču. Upravo to učinio je redatelj Rob Marshall, poznat po adaptaciji broadwayske predstave Chicago. Na veliko platno prenio je kazališni mjuzikl U šumi premijerno izveden 1986. u San Diegu koji isprepliće radnju iz nekoliko bajki braće Grimm. Glavni likovi preuzeti su iz “Crvenkapice”, “Zlatokose”, “Pepeljuge” i drugih priča, a utjelovila ih je zavidna glumačka ekipa, uključujući Meryl Streep, Johnnyja Deppa, Annu Kendrick i Emily Blunt. Koliko su se dobro snašli u raspjevanomu izdanju, procijenite sami.

Pepeljuga (2015.)

Od prve zapisane priče iz 1634. do filmske verzije Kennetha Branagha iz 2015. godine, “Pepeljuga” je doživjela brojne adaptacije, no uz većinu sačuvanih elemenata u stilu braće Grimm. Tako ni ovaj film (začudo) ne nudi ništa novo, već se slijepo pridržava slijeda događaja kao što su smrt majke i oca, dominacija maćehe i njezinih kćeri, bal, princ s cipelicom i sretan završetak. Unatoč povremenim dramaturškim intervencijama, Branagh je klasično prepričao “Pepeljugu” pa bismo ovo doista i mogli nazvati filmom za mlađe naraštaje. Iz gotovo svake scene, a i same scenografije, prilično je jasno kako je film inspiriran umjetničkim stilovima baroka i rokokoa, što se ponajprije može primijetiti u vizualno dojmljivim kostimima.

Ljepotica i zvijer (2017.)

Disney je nedavno objavio prvi teaser za film Ljepotica i zvijer koji će u kina doći na proljeće 2017., a premijera je predviđena za 17. ožujka. Popularnu bajku originalno je napisala – Suzanne Barbot de Villeneuve, a film će se temeljiti na scenariju animiranoga klasika iz 1991. godine koji je zaradio više od 400 milijuna dolara i osvojio šest nominacija za Oscara. Sudeći prema traileru, očekuje nas tipičan, moderan fantasy u kojemu dominiraju glazbena tema, vizualni efekti i mračan dizajn scenografije. Film režira Bill Condon, redatelj posljednja dva filma Sumrak sage, Ljepoticu će utjeloviti Emma Watson, a pridružit će joj se Ewan McGregor i Emma Thompson.

Kako Disney u posljednje vrijeme pretvara poznate priče i animirane filmove u igrane filmske verzije koje ostvaruju velik uspjeh, sumnjamo da će se redatelji zaustaviti samo na tim filmovima. Ima još mnogo bajki za ispričati. Ili je bolje reći – za prepričati.


Propustili ste