Jaime Lannister – junak i/ili zločinac
- 12. svibnja 2014.
- #Game Of Thrones — #George R.R. Martin — #Igra prijestolja — #Westeros

Samo tjedan dana nakon što je višemilijunsko internetsko kraljevstvo fanova Igre prijestolja trijumfalno proslavilo smrt najomraženijeg televizijskog kralja svih vremena, nemir se uvukao i podijelio dotad složnu zajednicu. Već u sljedećoj epizodi ljestvica okrutnosti podignuta je nekoliko stepenica više – nad odrom pokojnoga kralja Joffreya njegov otac grubo siluje uplakanu majku i sestru blizanku. Čin brutalnosti dosad nezamisliv za televizijsku seriju koja se emitira u udarnom terminu izazvao je opsežnu polemiku o spolnoj diskriminaciji i zlostavljanju žena, raspravu koja na internetu ne jenjava već treći tjedan dok istodobno gledanost serije strelovito raste i ruši sve rekorde.
Teatar okrutnosti
Ruku na srce, neki dijelovi fabule Igre prijestolja toliko su mračni da bi ih najbolje opjevao pokojni vinkovački panker Satan Panonski, u povijesti hrvatskog rocka zapamćen kao autor opscenih tekstova prožetih incestom, klanjem i nekrofilijom. Gledatelji serije već su navikli na fine mrtve kurve, ubijanje novorođenčadi, glave na kolcu postale su standardne dekoracije Kraljeva Grudobrana, a bizarne smrti (zna ih biti i do pet po epizodi) prestali su brojati.
Ni silovanja dosad nije manjkalo. U prvoj sezoni jednu od glavnih protagonistkinja, Daenerys Targaryen, siluje muž tijekom prve bračne noći (premda toga nema u knjizi). Brutalno siluju i njegovi podanici, divlji Dothrakiji u svojim osvajačkim pohodima, a ratni vihor 2. sezone donio je nova zvjerska silovanja diljem Westerosa. No zašto je upravo ova scena izazvala zgražanje širokih razmjera?
Zato što je zločin počinio Jaime Lannister, lik koji je u prošloj sezoni nakon bolne transformacije iz omraženog Kraljosjeka prerastao u lika kojega svi vole. Internet mu je oprostio incestuoznu vezu sa sestrom blizankom, ubojstvo Ludog Kralja, bacanje devetogodišnjeg Brandona Starka kroz prozor, ranjavanje oca mu Neda, poganu jezičinu i niz drugih gadosti. No silovanje sestre zločin je koji se NE prašta. Oglasili su se mnogi ogorčeni fanovi, analitičari, kritičari, dežurni moralisti, ali i brojne udruge za zaštitu ženskih prava. Britanska spisateljica Danielle Henderson, za Guardian je izjavila da prestaje pratiti seriju uz obrazloženje da joj je dosta toga što je ”trijumf muškaraca na račun žena postao glavni pokretač radnje u seriji”.
Igra prijestolja i emancipacija žena
Mislim da su takve reakcije pretjerane i da je situacija u seriji upravo suprotna. Jedan od glavnih pokretača fabule upravo je emancipacija žena putem desetak kompleksnih ženskih likova i na nekoliko razina. Nepobitna je činjenica da naša civilizacija često ima problema sa ženskim likovima u popularnoj kulturi. Nerijetko su one svedene na ”lutke od krvi bez trunke ideje”, priglupi sisati ukras glavnome junaku. No smatram da ženski likovi kakve je stvorio G. R. R. M. već dugo nisu izašli iz muškoga, pa čak ni ženskoga pera. Već dugo se nije vidjelo toliko ženske snage na ekranu, pogotovo u ”muškom žanru” kao što je fantasy.
Usporedimo li Martina s Tolkienom, možemo doći do zaključka da je otac žanra bio gej pisac. Premda je profesor Tolkien kreirao mape, mitologije, jezike i detaljnu povijest desetaka imaginarnih naroda, u njegovu svijetu žene kao da nisu dobrodošle. U kompletnoj trilogiji Gospodara prstenova postoje samo dva razrađena ženska lika. S druge strane, Martinove su junakinje snažne i hrabre žene, ratnice, vještice, revolucionarke… Nijedna od njih ne prihvaća svoju ulogu pokorne srednjovjekovne žene/majke/kraljice, nego se svim sredstvima bore protiv spolno neravnopravnog svijeta u kojemu žive.
Svaka velikaška obitelj Westerosa ima svoje snažne žene. U prvoj sezoni svjedočili smo kako zlostavljana djevojčica Daenerys Targaryen stasa u Majku zmajeva. Mlađahna Arya Stark također ne prihvaća svoju rodnu ulogu, nego iz sezone u sezonu postaje sve vještija s mačem, kao i Brienne od Tartha koja u boju pobjeđuje neke od ponajboljih muških kolega. Asha (u seriji Yara) Greyjoy usprkos spolu zauzima mjesto glavnog pretendenta na očevo prijestolje, baka Tyrell arhetipski je simbol ženske mudrosti i lukavosti, dok su u svijetu slobodnih ljudi iza Zida žene potpuno ravnopravne svojim muškim suborcima. Čak je i glavna negativka Cersei (sjajna Lena Headey) svojevrstan simbol ženske snage. Usprkos sustavnoj spolnoj diskriminaciji i zlostavljanju (najviše od oca Tywina i pokojnoga supruga kralja Roberta, najmanje od strane Jaimea) zahvaljujući svojoj snazi, inatu i intelektu postaje jedna od najmoćnijih figura u Igri prijestolja.
”Nije vam ovo Disneyland”
Martinov svijet namjerno je nepravedan ili kako je nedavno poručio ”Westeros nije srednjovjekovni Disneyland”.
“Silovanje i seksualno nasilje bili su dio svakog rata koji se ikada vodio, od drevnih Sumerana do danas. Izbaciti ih iz priče koja se koncentrira na rat i moć bilo bi fundamentalno lažno i neiskreno, i potkopalo bi jednu od tema knjiga. Onu da stvarni horori ljudskog postojanja ne dolaze od mračnih gospodara i Orkova, nego od nas samih. Mi smo čudovišta i mi smo junaci. Svatko od nas unutar sebe ima kapacitet za veliko dobro i veliko zlo. Zvjerstva u knjigama, seksualna i ona druga, potpuno su blijeda u usporedbi s onime što se može naći u bilo kojoj knjizi o povijesti. Scena je oduvijek trebala biti uznemirujuća, ali žao mi je ako je ljude uznemirila zbog pogrešnih razloga”, objavio je nedavno na svojem blogu George Martin.
Vratimo se na scenu. Mnogi pišu kako nije u skladu s onom iz knjige te da je seks u knjizi bio konsenzualan. Ta tvrdnja je prilično dvojbena. I u knjizi Cersei na seks pristaje nakon odbijanja, uz grubi pritisak s Jaimeove strane. Audiovizualnim sredstvima u seriji grubost iz knjige pretvorena je u okrutnost, a izgubljena je i veza s likom koja je u knjizi bila jača jer je sporno poglavlje napisano iz Jaimeove perspektive.
Character kill?
Fanovi s interneta smatraju da su autori serije ovom scenom ubili Jaimea. Milijuni donedavnih fanova okrenuli su se protiv njega, no mislim da će se Jaime izvući iz trenutne nepopularnosti. Pomalo je paradoksalno da lik koji je u prošloj sezoni branio partnericu Brienne od silovanja pod cijenu odsijecanja desne šake samo tako postane seksualni prijestupnik u sljedećoj.
Također, smatram da je dobro da je scena upravo ovako brutalno iznesena jer je potakla reakciju ogromnog broja ljudi, koja je pokazala da je današnja javnost itekako složna u osudi nasilja nad ženama. O tome više nitko ne šuti, a šutjelo se stoljećima. Nitko više ne zatvara oči pred činjenicom da je svaka treća žena na svijetu žrtva nekog oblika zlostavljanja, što dokazuje da usprkos svemu u društvu postoji nekakav osjećaj morala i odgovornosti. Zlostavljanje žena prestalo je biti društveno prihvatljivo ponašanje.
Za razliku od svojih ženskih kolegica koje pišu serijale bestselera u kojima su protagonistkinje prikazane kao slabe glupače koje žude za muškom dominacijom (Sumrak saga, 50 nijansi sive), George Martin ne ustručava se progovoriti o problemima i patnjama žena diljem svijeta. Premda to radi na način koji se ne može nazvati politički korektnim. Dobro da je tako. Politička korektnost novi je fašizam.
A što se Jaimea tiče, ispao je više junak nego zločinac. Da scena nije bila toliko gruba, ne bi potaknula tako široku raspravu. Ovako nas je sve silovao i pljusnuo nas posred lica te natjerao da razmišljamo o svijetu u kojem živimo, zločinu, ljubavi i moralu. A to i jest glavna zadaća dobrog dramskog teksta od Aristotelovih dana pa sve do danas.