YABA – kvaliteta važnija od marketinga

Na tržište uskoro izlazi novi internetski servis domaćih autora pod nazivom YABA. Radi se o internetskoj platformi na kojoj svatko može ocijeniti svakoga tko proizvodi neki proizvod ili pruža neku uslugu na tržištu, i to ne samo poslovne subjekte – već i sva tijela državne uprave s kojima su ljudi u doticaju

O čemu se konkretno radi? 

YABA je zamišljena kao društvena mreža nove generacije namijenjena ljudima svih dobi i interesa koji žele dati svoje mišljenje i saznati tuđe o svemu što bi ih moglo zanimati na tržištu.

Cijeli naš sustav je zamišljen kao potpuno interaktivan i proaktivan, s ciljem poticanja ljudi da svojom interakcijom daju doprinos konačnoj misiji YABE – a to je demokratizacija i digitalizacija tržišta. S vremenom ćemo omogućiti potpunu integraciju s postojećim društvenim mrežama, tako da će primjerice biti omogućeno automatsko prenošenje informacija s YABE na Facebook ili obrnuto.

Po čemu se vaš servis razlikuje od ostalih servisa ovoga tipa?

Po tome što ciljamo na sljedeći korak u evoluciji takvih sustava. Nama rejtingsustav nije konačan cilj, već osnova za razvoj daljnjih ideja i dostizanje konačnoga cilja koji želimo postićidigitalna revolucija tržišnog funkcioniranja, na lokalnoj, regionalnoj i globalnoj razini.

Koji ste cilj imali na umu prilikom osnivanja servisa ove vrste?

Cilj i misija YABE je da utječe na status quo na tržištu, koji sve više preteže na stranu korporativnih sustava. Takvi sustavi zbog svoje financijske snage mogu na prodaju svojih proizvoda uvelike utjecati dobrim marketinškim strategijama, stavljajući u drugi plan ono što je potrošaču najvažnije – kvalitetu samoga proizvoda ili usluge. Na YABI se dobar glas ne može kupiti. Nema bannera i sponzoriranih članaka. Ne prodajemo prvo mjesto na pretraživanju. Pozicija na rang-listi ovisi isključivo o rejtingu koji o nekome stvore sami korisnici. Želimo da kvaliteta ponovno postane primarni element odabira nečijeg proizvoda ili usluge. Usto želimo da državne i lokalne vlasti vide gdje stoje loše i koji su stvarni problemi u njihovim sustavima, umjesto da samo ponavljaju mantre kako su krivi poduzetnici za ovo ili ono. Mi sami u YABA timu već imamo stotine primjera dobrih i loših proizvoda, odnosno dobrih ili loših usluga, pa tako vjerujemo da ima puno ljudi koji bi bili spremni to podijeliti s javnošću.

Na koji ste način povezani/planirate biti povezani s korisnicima – imate li neku CM strategiju, oglašavate li svoj servis odnosno imate li to u planu? 

Za sada smo orijentirani na društvene mreže. YABA ima svoje profile na Facebooku i Twitteru, a uskoro ćemo pokrenuti profile i na drugim društvenim mrežama. Cilj nam je ljude privući svojom idejom, misijom i u konačnici kvalitetom našega sajta. Osim internetske kampanje, imamo u planu i neke druge neklasične oblike oglašavanja za koje će se sigurno saznati kada bude vrijeme. Meni je žao što o nekim stvarima još ne govorimo, ali moramo biti malo hush-hush da ne pokvarimo iznenađenje i da ne dajemo na pladnju neke dobre ideje našoj konkurenciji. Ono što je važno jest da se sama YABA namjerava voditi onim što propagira, a to je da je kvaliteta važnija od marketinga. Svakako nam nije u planu objavljivati “klasične” oglase u medijima, sponzorirane priče i slično.

Tko sudjeluje u projektu (čime se članovi tima inače bave, je li im rad na internetu “primarna okupacija” ili samo hobi, a studiraju/bave se nečim sasvim drugim)? Kako ste se našli i došli na ideju za takav projekt?

Ideja je potekla od Marka. On je jedne polupijane noći u Lisabonu želio znati koja je od 70 vrsta tune iz konzerve u jednome baru najbolja jer ovako ima previše izbora, a informacije o svakoj od opcija teško je naći. Ideja je tijekom vremena rasla i razvijala se kako su se u projekt uključivali novi ljudi.

Na YABI radi tim od desetak ljudi. Idejni vođa i začetnik projekta je naš neformalni CEO Marko, koji je u ovaj projekt krenuo sa svojim partnerima iz CBO Media Grupe, Borisom i Željkom, te svojim bratom Lukom. Tu je naravno od samoga početka i Markova djevojka Martina, naša draga direktorica koja vodi tvrtku i brine se da svi mi koji radimo na samome projektu ne moramo uopće razmišljati o pitanjima računovodstva, rente, opreme i drugih važnih stvari. Naknadno se u projekt uključila i moja malenkost u ulozi produkt dizajnera i UX guidea. Kao developeri na projektu rade Matej i Tomislav, a kao matematičar i rođeni projektni menadžer uključio se i Denis, koji je preuzeo nadzor nad čitavim tehničkim dijelom projekta. Osim tih ljudi na projektu sudjeluje i Klara koja je po struci novinarka, te student ekonomije Tin. Trenutačno smo u fazi zapošljavanja developera jer je opseg projekta jako velik i već sada sami teško stižemo sve odraditi. Većina ljudi koji rade na projektu trenutačno nisu plaćeni odnosno imaju tzv. stock-option varijantu. U timu su pravnici, event manageri, studenti, programeri… Ima nas svakakvih, i to je upravo i bit ovakvoga projekta jer omogućava da pred sobom imamo vrlo široku sliku svega što je potrebno napraviti da bi sajt stvarno postao ono što želimo da postane.

Kako je nastalo (zašto ste odabrali) ime Yaba? Ima li neko posebno značenje?

YABA je metaamfetamin koji se prodaje na Tajlandu i sličnim zemljama – što nismo znali prilikom odabira imena. J Ime smo odabrali jer je simpa, kratko, zvučno i univerzalno na svim svjetskim jezicima. Za nas je YABA jednostavno YABA, a značenje tom imenu želimo svojim radom dati mi sami.

U kojem je stadiju trenutačno projekt?

Projekt je sada u fazi javnoga testiranja rejtinga sustava. Otklanjaju se neki funkcionalni nedostaci koji su naknadno utvrđeni, osluškujemo vox populi i trudimo se u prvih šest mjeseci što je više moguće dotjerati sajt i privući korisnike.

Koji su vam planovi (kratkoročni/dugoročni)?

Kako smo već napomenuli, u sljedećih 6 do 9 mjeseci planiramo da će YABA izaći iz testnog moda i prebaciti se u javnu betu. Osim toga, kratkoročni cilj nam je internacionalizacija YABE, kao i razvoj mobilne verzije. Paralelno se stvara jedan novi digitalni svijet koji će se zvati YABA Business, o kojemu ćemo više pričati tek kada ćemo biti pred njegovim launchom. Možemo samo reći da svakim novim razvojnim korakom namjeravamo sve više ulaziti u nepoznate vode, odnosno u objedinjavanje nekih postojećih internetskih funkcija na malo drugačiji način. Sadašnji plan razvoja zaokružen je na sljedeće 2 do 3 godine, a brzina razvoja će naravno ovisiti o količini investicija i prihoda same platforme.

Kada se očekuje “puna verzija” servisa?

Sve ovisi o tome što bi se smatralo punom verzijom servisa. S jedne strane puna verzija onoga što je trenutačno u testu očekuje se u narednih godinu dana, a ostali dijelovi odnosno čitavi novi sustavi i podsustavi će se postupno uvoditi tijekom 2 do 3 godine. Ponavljam, brzina razvoja ovisi o financijama.


Propustili ste