TOP 7: Facebookovi propali servisi
- 4. ožujka 2014.
- #facebook — #facebook deals — #facebook mail — #facebook usluge
Facebook nudi mnogo korisnih usluga i opcija, ali u deset godina njegova postojanja nakupilo se mnogo onih koje nisu privukle pozornost korisnika ili zaživjele u pravom smislu. Međutim, to nije ništa čudno niti je karakteristično samo za Facebook (primjerice, i Googleu se to povremeno događa). Donosimo nekoliko primjera Facebookovih ''proizvoda'' koji su najavljivani uz veliku pompu i očekivanja da bi na kraju potonuli u zaborav ili doživjeli ukidanje.
Piše
Tomislav Hrastovčak
7. Beacon
Facebook je još 2007. godine lansirao kontroverzni servis Beacon koji je pratio što korisnici kupuju u internetskim trgovinama, a njihove kupovne aktivnosti pojavljivale su se u obliku statusa na news feedu. Svrha Beacona bila je, naravno, prikupljanje informacija o korisničkim preferencijama koje bi mogle koristiti oglašivačima. Međutim, Beacon je pratio kupovne navike korisnika i kada nisu bili prijavljeni na svoj Facebook račun, što je podiglo popriličnu buru. Šefu Facebooka Marku Zuckerbergu na kraju nije preostalo ništa drugo nego da ukine servis.
6. Credits
Facebook je svojedobno kreirao vlastitu virtualnu valutu za korištenje u online igrama poput Zyngina FarmVillea, pri čemu je jedan dolar vrijedio 10 creditsa. Facebookov cilj bio je razviti platformu za online transakcije koja bi konkurirala servisima poput PayPala. Projekt, međutim, nije zaživio u pravom smislu, dijelom zbog toga što su razne igre imale svoje virtualne valute, a i popularnost Zynginih proizvoda s vremenom je počela opadati. Creditsi su ukinuti krajem 2012. godine.
5. Questions
Po uzoru na popularni servis Quora, Facebook je uveo opciju za postavljanje pitanja i kreiranje anketa. Korisnici su tako mogli objavljivati javne statuse u obliku pitanja, a slična mogućnost postojala je i za administratore stranica. No opciju je malo tko koristio, pa je na kraju ostala dostupna jedino u grupama i eventsima.
4. Deals
Deals predstavlja još jedan Facebookov pokušaj ”kopiranja”, ovoga puta Groupona i sličnih servisa. Ta testna usluga omogućavala je odabranim tvrtkama da na lokalnoj razini ponude razne popuste i pogodnosti, a bazirala se na check-inu, odnosno bila je namijenjena prvenstveno mobilnim korisnicima Facebooka. Pokrenuta početkom 2011. godine, usluga je uspjela preživjeti samo četiri mjeseca. Ipak, Facebook trenutačno nudi sličnu opciju pod nazivom Offers.
3. Lite
Lite je bio ”ogoljena” inačica Facebooka namijenjena korisnicima sa slabijom internetskom vezom ili sporijim računalima. Lite je dolazio s osnovnim opcijama i minimalističkim sučeljem kako bi se stranica brže učitavala i bila pogodnija za korištenje na manjim rezolucijama zaslona. Predstavljen u jesen 2009. godine, Lite je ukinut u travnju 2010. bez posebnog objašnjenja.
2. Home
Uz popriličnu pompu Zuckerberg je prošle godine predstavio Home, mobilnu aplikaciju za Android koja korisnicima omogućuje da već na početnom zaslonu pametnih telefona imaju pristup raznim Facebookovim opcijama, uz vizualno atraktivno sučelje. Home još uvijek postoji, ali ima osrednju ocjenu na Google Playu i danas ga gotovo nitko više i ne spominje.
1. E-mail
Krajem 2010. godine Zuckerberg je ambiciozno najavio novu uslugu elektroničke pošte s domenom @facebook.com, nakon čega su korisnici u jedan inbox mogli primati Facebook poruke, elektroničku poštu i SMS-ove. Zuckerbergov potez tada je čak potaknuo nagađanja kako bi sve to moglo ugroziti postojeće e-mail servise. Tri godine i nekoliko mjeseci poslije Facebook ukida e-mail adrese, nakon što se pokazalo da korisnici nisu bili spremni odreći se Gmaila, Yahoo Maila i sličnih uhodanih servisa.