Pravila Instagrama zbunila su korisnike i narušila povjerenje
- 7. siječnja 2013.
- #društvene mreže — #facebook — #fotografija — #instagram — #Instaport — #korisnici — #povjerenje — #pravila
Nakon što je Facebook kupio Instagram, gotovo je došlo do promjena koje se tiču zaštite privatnosti korisnika na ovoj društvenoj mreži. Radi se o dijelu koji se odnosi na pravo korištenja sadržaja objavljenog na Instagramu, pa je tako najprije najavljeno kako će od 16. siječnja biti omogućeno dijeljenje korisničkog sadržaja i informacija s kompanijama koje su dio grupe kojoj pripada i Instagram, da bi potom Instagram ovu odluku ipak povukao
Piše
Iva Vodanović
Naravno, ovakva odluka o promjeni poslovanja razljutila je korisnike Instagrama, a posebice one koji nemaju i ne žele imati nikakve veze s Facebookom. U medijima je ova vijest glasno odjeknula, a osim što su strani mediji popratili nastale promjene, ni domaći nisu zakazali pa smo tako mogli na više portala čitati o ovoj važnoj novosti. Međutim, što bi ovakva promjena konkretno značila za korisnike Instagrama?
Prema prvoj verziji novih pravila korištenja, objavljene fotografije i podaci mogli bi se prodavati oglašivačima tako da vlasnici tih fotografija ne znaju ništa o tome, a kamoli da imaju nekakvu financijsku korist od toga. Premda je objavljena na internetu, ”privatna” kolekcija fotografija koju pojedinac ima tako bi postala komercijalna baza fotografija koju Instagram može koristiti za svoju dobit. Osim revolta korisnika koji je izazvan ovom viješću, nije izostalo ni veliko čuđenje. No, ako se prisjetimo da je Zuckerberg odlučio platiti Instagram milijardu dolara, ne čudi što sada poseže za raznim opcijama kako bi uloženi novac vratio. Ipak, nekako se čini da je ovakva odluka zapravo prvi korak prema samouništenju ove društvene mreže. Naime, prva verzija izmijenjenih pravila korištenja Instagrama ukazala je na to da, ako se odlučite da svoj profil ipak nećete ugasiti prije 16. siječnja već ćete nastaviti s objavljivanjem raznih fotografija, one mogu postati dio oglašavanja neke kompanije ili brenda.
Instagram bi mogao vaše privatne fotografije prodati nekoj marketinškoj agenciji i time ne biste više samo vi polagali pravo na korištenje tih fotografija. U tome slučaju čak i ako biste pristali na ovakvo ”poslovanje” s Instagramom koje vam ne donosi ništa (pa čak ni spoznaju da se vaše fotografije negdje u marketinškom svijetu možda već koriste), nekakva ”virtualna autorska prava” između tvrtke i korisnika djelovala bi samo u jednome smjeru – naravno, ne u vašemu.
Korisnici su pokazali svoje negodovanje i počeli brisati svoje profile. Internetom je potom odjeknula vijest: ako se naknadno predomislite i svoj profil obrišete nakon 16. siječnja, nećete spriječiti da Instagram upotrijebi vaše fotografije. Vaš profil bio bi deaktiviran, no objavljene fotografije ostale bi u njihovoj odnosno Facebookovoj bazi podataka i bile bi na raspolaganju za prodaju. U roku od 24 sata internet su poharala razna negodovanja korisnika, a uzevši u obzir da je već tada velik broj korisnika počeo s gašenjem svojih profila, Instagram je već sljedeći dan objavio ispriku svojim korisnicima u kojoj je navedeno kako ipak neće koristiti fotografije svojih vjernih korisnika u svrhu prodaje ili ih koristiti prilikom oglašavanja.
Ako ništa drugo, Instagram je itekako zbunio velik broj svojih korisnika. Osim onih koji su ostali zbunjeni ovakvim raspletom situacije, postoje i korisnici koji su jednostavno ljuti na Instagram i iz tog razloga su, bez obzira na ovu novu vijest (koja je zapravo dobra za korisnike, barem za sada), ipak odlučili deaktivirati svoje profile. Naime, u objavi koju je Instagram objavio sljedeći dan stoji kako se ispričavaju zbog nastale situacije i nespretno sročene objave koja je izašla u javnost. Naveli su kako su nova pravila bila pomalo zbunjujuće napisana i da su iz tog razloga odlučili povući ono što su napisali, te se ispričali korisnicima radi nastale pomutnje. Međutim, svatko tko je imao prilike pročitati prvu verziju izmijenjenih pravila korištenja, mogao je vidjeti da je bilo vrlo jasno napisano kako bi Instagram imao pravo korištenja i prodaje vaših fotografija.
U svakom slučaju, pohvalna je njihova reakcija jer su pokazali da su slušali i čuli svoje korisnike! Premda je potencijalna šteta naizgled izbjegnuta, povjerenje u Instagram itekako je narušeno. Tako određen broj korisnika ipak gasi svoje profile, iako je Instagram u konačnoj verziji pravila korištenja izjavio kako neće polagati prava na fotografije koje korisnici objavljuju. S obzirom na to da dio korisnika i dalje razmišlja o ukidanju svojih profila na Instagramu, taj dio korisnika susreće se s još jednim problemom – kako sačuvati niz fotografija prije negoli ugase svoje profile?
I za ovu situaciju rješenje postoji, a ono se krije u aplikaciji Instaport! Ova internetska aplikacija omogućuje obuhvaćanje svih vaših objavljenih fotografija i njihovo preuzimanje ili prebacivanje na neki drugi cloud servis. Za razliku od Instagrama (koji zbunjuje svoje korisnike), konkurencija nastoji privući što veći broj korisnika. Tako je Twitter nedavno nadogradio svoju mobilnu aplikaciju i korisnicima omogućio uređivanje fotografija s pomoću fotografskih filtara. U svakom slučaju, Instagram je ovim potezima ostao bez dijela korisnika, a konkurencija je očito ojačala te je donedavnim korisnicima Instagrama ponudila alternativu.