Mobilni novčanik – novi svijet financijskih transakcija
- 2. rujna 2015.
- #mobiteli

Hoće li mobilni novčanik uskoro ubiti gotovinu? Kakav će biti utjecaj mobilnoga plaćanja na gotovinu i kartično plaćanje danas te kakav će biti u budućnosti? Zamislite samo da više ne morate uza se nositi sve one kreditne, debitne, loyalty i druge kartice ili gotovinu, a sve što vam je potrebno za obavljanje financijskih transakcija, tj. plaćanje računa, kupnju odjeće ili namirnica, je vaš mobilni uređaj. Umjesto plastike, papira i kovanica, jedna aplikacija koja vas prepoznaje dovoljna je za obavljanje svih plaćanja. Može li jednostavnije? No, unatoč velikom hypeu koji je mobilno plaćanje podiglo, možemo primijetiti da je u Hrvatskoj ono još uvijek vrlo slabo zastupljeno.
S obzirom na trenutačno stanje, određeni rast koji postiže mobilno plaćanje veoma je spor te obuhvaća mali broj korisnika koji ga prihvaćaju i poduzeća koja ga uvode. Kao razlog može se navesti nepovjerenje prema tom obliku plaćanja te njegovoj sigurnosti i pouzdanosti, ali isto tako i tehnološko rješenje koje korisnicima još uvijek ne pruža ono što oni očekuju. Zbog svega toga postavlja se pitanje koji su ključni pomaci koji bi napredak mobilnih novčanika učinili mnogo privlačnijim današnjemu potrošaču.
Povezanost svih računa, jednostavnost korištenja, jednostavna primjena i upravljanje kuponima, voucherima te posebnim ponudama, praćenje tržišne analitike, jeftinije transakcije, kao i velik potencijal kod usluga temeljenih na lokaciji (location based services) – tek su neke od prednosti koje mobilni novčanik pruža. Međutim, potrošači za sada još uvijek nemaju pravi, cjelovit pogled na mobilne aplikacije koje su dostupne. Promatra ih se isključivo kao brži način plaćanja, što je realno omogućeno i kartičnim plaćanjem. No, mobilni novčanik potrebno je promatrati iz druge perspektive jer on potrošačima može pružiti mnogo više. Nikome danas nije problem uza se nositi debitnu ili kreditnu karticu, no što je sa svim loyalty karticama, darovnim karticama, kuponima, bonovima i računima koje potrošači skupljaju nakon obavljene kupnje? Kupci ih ne vole nositi jer ih ima previše.
Njihovom integracijom u mobilni novčanik, tj. samo jednu aplikaciju u zamjenu za sve one papire i plastiku, moglo bi se promijeniti trenutačno stanje njegove prihvaćenosti. Umjesto potrage za pravom karticom dok ostali kupci nervozno čekaju u redu, sve što je potrebno za plaćanje namirnica, odjeće ili ručka je iskoristiti svoj mobilni uređaj. No, osim integracije navedenog, kako bi se potaknulo korištenje mobilnog novčanika, korisnicima mobilnih novčanika mogu se ponuditi i opcije uštede posebnim ponudama ili nesmetanim pristupom kuponima namijenjenim isključivo njima. Potrošačima će se zasigurno svidjeti mogućnost uštede novca i bolja kontrola potrošnje, a na taj način otvara se i mogućnost boljeg povezivanja kupaca s prodavačem.
Osim uštede novca, mobilni novčanik zbog povezivanja svih računa i brzine obavljanja transakcija, omogućuje i uštedu vremena, čega danas sve manje imamo na raspolaganju. Jednako tako, vrlo je važno razvijati sigurnost i pouzdanost mobilnih novčanika – potrošačima je to izrazito važno – posebice u današnjemu svijetu hakera i elektroničkoga ratovanja, kupci će dva puta promisliti prije nego što obave plaćanje svojim mobitelom.
Dakle, umjesto samo kao rješenje za brže plaćanje, mobilni novčanik trebalo bi promatrati iz perspektive aplikacije koja poboljšava način kupnje, trošenja, uštede i povezivanja s omiljenim trgovinama i brandovima. Na taj način potrošačima se pruža cjelovito rješenje koje im donosi mnoge prednosti, a uz podizanje percepcije o sigurnosti transakcija i plaćanja mobilnim uređajem, mobilni bi novčanik vjerodostojno mogao zamijeniti klasičan, fizički novčanik.