Kako preživjeti let zrakoplovom
- 9. svibnja 2013.
- #jurica savjetuje — #preživjeti let zrakoplovom
Let zrakoplovom, odnosno plovidba nebom oduvijek je privlačila brojne ljude pružajući brz i ugodan put do udaljenih odredišta uz konotaciju luksuza. Tako je i bilo dijelom prošloga stoljeća – davno prije čarter-kompanija i niskobudžetnih avioprijevoznika. Jurica u prvome dijelu teksta savjetuje kako se što bezbolnije ukrcati na zrakoplov
Piše
Jurica Grosinger
Klasni se sustav danas u zrakoplovima osjeća više nego ikada, a ugodni i tek ponekad turbulentni let može se činiti takvim i za idealnih uvjeta na nebu. Kompanije u želji za što isplativijim letovima smanjuju količinu usluga koje pružaju, posebice u ekonomskoj klasi: smanjio se iznos dozvoljene kilaže koju možete ponijeti sa sobom, obroci su često sve manji.
Usluge koje su nekada ulazile u cijenu karte sada se kod većine naplaćuju, a samo je pitanje dana kada će se sve naplaćivati odvojeno. Priča o uvođenju stajaćih mjesta, što je svojedobno bilo predstavljeno kao (bizarna) ideja jednog niskobudžetnog prijevoznika, čini se sve bliže realizaciji pa se pitam kada ćemo doslovce morati plaćati i reciklirani zrak kabine.
Ako ne letite o trošku firme ili nemate šaku punu skupljenih milja nekog programa nagrađivanja putnika, vrlo je vjerojatno da ćete letjeti ekonomskom klasom i to unutar najjeftinijeg mogućeg razreda karata. Ili možda imate zdravi bubreg za prodati kako biste imali više mjesta za noge ili, pak, bili odvojeni od napornih nepoznatih suputnika i djece koja vrište i slatkim malim nožicama lupaju po sjedalu na kojem sjedite.
Let može biti podnošljiv i ugodan, pa čak i kada letite usred praznične sezone kada su kabine dupkom pune. Okej, tijekom sezone možda nećete moći uz velik osmijeh i skrušenost zamoliti osoblje tijekom ukrcaja ili stjuardesu da vas prebaci na drugo mjesto ili čak u višu kategoriju. Samo pratite ono što ću vam, po mom, ali i iskustvu nekih prijatelja koje sam upitao, reći u sljedećih nekoliko paragrafa.
Kako bi putovanje počelo sa što manje stresa, investirajte u malu prijenosnu tj. ručnu vagu – digitalnu ili analognu, nije važno dok je kalibrirana. Svaki gram je bitan, a ovako ćete znati što sve smijete prije puta spakirati te koliko suvenira na povratku utrpati. Imajte na umu da trenutačno većina aviokompanija dozvoljava jedan komad prtljage za check-in težine 23 kilograma, a u novije vrijeme se i torbe/ruksaci koje nosite sa sobom u kabinu također važu: uglavnom ne bi smjeli prelaziti više od osam kilograma i moraju pratiti određene dimenzije koje zavise o vrsti zrakoplova tj. regulativi same tvrtke. Također, koliko god putovao i koliko god vaga koristio kako bih provjerio težinu prtljage, vaga na check-in šalteru uvijek pokaže kilu do dvije više (ta nemojte kazati da i oni muljaju!?), pa i na to pripazite jer se svaki kilogram viška papreno naplaćuje.
Tijekom kontrolnog pregleda pratite upute sigurnosnog osoblja i svih natpisa. Nemojte čekati posljednji trenutak, kukajući kako red sporo ide i kako ćete ili zakasniti na avion ili da vaš život u tom trenu nema smisla. Budite proaktivni i mislite unaprijed – izbacite sve iz džepova, od maramice do ključeva, te stavite sve u jaknu ili kaput, a može i u vrećicu jer će ionako sve proći kroz skener, a vi nećete aktivirati sigurnosni alarm.
Skinite i metalni remen bez bojazni da ćete gologuzi prošetati aerodromom tih nekoliko metara. Ionako smo okruženi prozirnim plastičnim vrećicama koje ovako imaju dodatnu namjenu Uostalom, tako ćete i zaštititi vaše stvari od prljavih plastičnih kontejnera u kojima su stajale stvari tisuća ljudi prije vas. Upravo zato uvijek u ruksaku imam smotanu takvu malu vrećicu. Kada su vaše stvari izašle iz skenera, pomaknite se u stranu i brzo ih uzmite da ne stvarate gužvu iza sebe. Tada obujte cipele i sve vratite na svoje mjesto.
Nema ništa gorega od ljudi koji svojim prnjama zauzmu cijeli pretinac iznad sjedala. Neki izgledaju kao da prolaze seobu naroda… Dakle, u kabinu se po novim pravilnicima smije nositi jedna torba/ruksak određenih gabarita te kaput, kišobran i fotoaparat. Torbe se u pretinac ne stavljaju horizontalno jer biste tako zauzeli tuđi prostor – stavljajte ih polegnute okomito u odnosu na pretinac. Manju torbu uvijek držite ispod svog sjedala.
Grozno nekulturni su i oni koji će upravo prilikom ukrcaja vaditi knjigu, oblačiti vestu (u kabini zna biti hladno) ili tražiti nešto u torbi, te tako stvarati gužvu pa i kašnjenje zrakoplova – to se sve radi dok čekate na ukrcaj kada se ionako nema što raditi, osim njuškati po skupom djutiću. Ubacite torbu u pretinac i promptno se zavalite u sjedalo.
Znate kako kabinsko osoblje uvijek upozorava da tijekom polijetanja i slijetanja treba isključiti elektroničke uređaje? Poslušajte ih. Oni prate i prenose dobivene naredbe pa im zato ne prigovarajte kako vaš najnoviji gadget ne može ništa kontrolnim uređajima zrakoplova. Uostalom, ponekad i može uzrokovati smetnje ako letite starijim modelima zrakoplova ili imate neki stariji uređaj druge frekvencije, koja bi doista mogla ometati upravljanje. Tih desetak, petnaest minuta života zasigurno vam nisu od velikoga značaja, a za koju godinu na većini letova modernih zrakoplova naprednih kompanija trebala bi se sasvim ukinuti ta regulativa. Malo strpljenja… 🙂
Sasvim je u redu spustiti vaše sjedalo, no i tu postoje pravila koja slijede u drugome dijelu teksta Kako preživjeti let zrakoplovom.