Izgubljeni filmovi
- 14. svibnja 2014.
- #Alfred Hitchcock — #Bela Lugosi — #D. W. Griffith — #izgubljeni filmovi — #Martin Scorsese — #Pancho Villa — #Raoul Walsh
Veliki Martin Scorsese osnivač je Svjetske filmske zaklade koja je posvećena očuvanju filma i prevenciji propadanja filmskog materijala, a prema njihovim podacima ”polovica američkih filmova snimljenih prije 1950. te više od 90 posto filmova snimljenih prije 1929. godine zauvijek je izgubljena”. A među tim naslovima nalazi se i mnoštvo klasika kojima bi se filmofili i povjesničari itekako veselili.
The Life of General Villa (1914.)
Ovaj je naslov svakako pravi raritet u filmskoj povijesti, pa je njegov gubitak doista neprocjenjiv. Naime, producent D. W. Griffith i redatelj Raoul Walsh (koji će poslije postati jedan od najuglednijih holivudskih filmaša) otputovali su u Meksiko kako bi snimili zbivanja tijekom Meksičke revolucije, a na sudjelovanje su nagovorili i legendarnog revolucionara Pancha Villu, koji je pred kamerama glumio samoga sebe. Villa je na suradnju pristao jer su mu trebale financije za nastavak revolucije, pa je potpisao ugovor na 25 tisuća dolara predujma i 50 posto utrška. Navodno je zauzvrat u bitke kretao tek kada bi dobio dozvolu redatelja zadovoljnog količinom svjetla na bojnom polju, a neke je bitke čak i ponavljao kako bi ih bolje snimili. Film je na kraju izgubljen, a Hollywood se svega prisjetio u ekranizaciji s Antonijom Banderasom.
The Mountain Eagle (1927.)
Na ljestvici najtraženijih filmova Britanskog filmskog instituta (BFI) prvo mjesto drži nijema melodrama snimljena 1927. godine, upamćena kao drugi film u karijeri Alfreda Hitchcocka. Filmska traka izgubljena je još za njegova života, a sam je redatelj u razgovoru s kolegom Françoisom Truffautom opisao film kao ”grozan”, uz napomenu da mu nije nimalo žao zbog izgubljenih vrpci. Nije bio zadovoljan ni glavnom glumicom Nitom Naldi (”njezini su nokti bili smiješno dugački, a glumila je rudarevu kćer”) premda su neki njegovi suvremenici film ocijenili pozitivno.
London After Midnight (1927.)
Redatelj Tod Browning najpoznatiji je po kultnom uratku Freaks (1932.), Draculi s Belom Lugosijem, ali i po brojnim suradnjama s legendarnim glumcem Lonom Chaneyjem, koji je pak imao nesreću da je vjerojatno neslavni rekorder po broju izgubljenih filmova. Jedan od njih je i ovaj film što ga je Browning režirao prema vlastitoj priči, a čija je posljednja kopija izgorjela 1967. u požaru koji je opustošio riznicu MGM-a. Kako je film prikazivan u čak 11 zemalja prije negoli je uništen, stručnjaci se nadaju da bi negdje mogla postojati barem jedna njegova kopija.
The Patriot (1928.)
Biografska drama o životu ruskoga cara Pavla I. nominirana za pet Oscara, među kojima i za najboljeg glumca (Lewis Stone) i redatelja (Ernest Lubitsch), na kraju se morala zadovoljiti samo Oscarom za najbolji scenarij. To je ujedno bio jedini nijemi film te godine nominiran u kategoriji najboljeg filma i posljednji nijemi film s tom nominacijom tijekom svih tih desetljeća (sve do nedavnoga Umjetnika). Danas ga se smatra najhvaljenijim izgubljenim filmom.
Bezhin lug (1938.)
Film ruskoga klasika Sergeja Ejzenštejna govori o mladom zadrugaru čiji otac pokušava sabotirati godišnji urod zbog neslaganja s vlašću, zbog čega se njih dvojica sukobljavaju, što će dovesti do dječakova ubojstva i nemira. Bezhin lug temeljen je na životu Pavlika Morozova, koji je prijavio svoju obitelj za izdaju nakon čega su ga ubili upravo članovi obitelji, što su vlasti iskoristile da od Morozova naprave junaka. Prema jednoj varijanti film je uništen u bombardiranjima tijekom Drugog svjetskog rata, dok drugi izvori navode da su ga uništile ruske vlasti jer su smatrale da se radi o alegoriji o Staljinu. To je dovelo i do Ejzenštejnove javne isprike te uhićenja nekih njegovih suradnika, premda će sam redatelj opet postati miljenik sustava nakon filma Aleksandar Nevski. Šezdesetih su godina pronađene neke snimke te se pristupilo rekonstrukciji filma, ali on nikada nije završen i prikazan u originalnoj verziji.