Do!ts: grupna kupovina i print on demand spašavaju tisak?

Magazin Do!ts izaći će prvi put u tiskanom izdanju kroz jedinstveni print on demand model vezan uz grupnu kupovinu. Je li ovo odgovor na sve manje naklade magazina, pitali smo Nebojšu Grbačića, jednog od urednika Do!tsa.

Misliš da je print od demand budućnost magazina u Hrvatskoj?
Jedna od verzije budućnosti, definitivno. Vjerujem da nišni magazini mogu preživjeti po ovom modelu. A to što vjerujem upravo pokušavamo i dokazati do!ts magazinom. Mislim da je prošlo vrijeme kad ljudi kupuju ‘nasumično’ pa onda što ih zapadne – zapadne. Paralelno, mediji sve više uviđaju da sustav prodaje oglasa i nešto tekstova koji ih okružuju više ne funkcionira. Stvaranje nišne zajednice oko jedne ili više tema, kvalitetna izvedba i emocije koje idu uz to, vjerujem, mogu rezultirati time da ljudi imaju svoj magazin, koji će rado naručiti online i sačekati da im dođe na adresu. U vrijeme kad se veliki mediji gase (uglavnom politički magazini), rastu oni specijalizirani. Mislim da to uviđaju i velike medijske kuće, jer danas imamo više nišnih magazina nego ikad (od hrane do uređenja doma i sl.)

Osim što je on demand Dots prodajete i kroz model grupne kupovine. Koliko primjeraka trebate prodati da bi otišli u tisak?
Da bi postigli (isplativu) cijenu od 35 kn, za koliko prodajemo magazin, moramo sakupiti par tisuća narudžbi. Izdanje je limitirano, što znači da ćemo u jednom trenutku, nadam se, morati reći – gotove su narudžbe. Ambiciozno, da, ali odlučili smo vjerovati svojim čitateljima koji nas već godinu dana podržavaju i priželjkuju tiskano izdanje. Do!ts je specifičan, gotovo polovicu sadržaja čine isključivo ‘uradi sam’ kreativni vodiči. Tu su koraci izrade, opisani tekstom i fotografijom. Puno ljudi nam je slalo svoje radove koje su napravili temeljem naših vodiča. Tiskano izdanje im je praktičnije za staviti na radni stol, listati ga, inspirirati se, pa čak i nešto izrezati iz magazina. Obzirom da nam nije bilo isplativo (niti moguće) tiskati, primjerice, 10.000 primjeraka i poslati ih na distribuciju kroz kioske, odlučili smo da idemo na ‘grupnu kupovinu’, jer ovo to je u svojoj srži – određena količina se mora prodati, kako bi svi dobili svoj primjerak, odnosno kako bi ‘ponuda uspjela’.

Zašto niste išli na iPad izdanje ili na web portal?
iPad izdanje i web portal su u planu. I ne samo na RH jeziku. I ne samo iPad, već i druge platforme. Zašto to nije u ovom trenutku? Više je razloga. Prvo, napravili smo detaljno istraživanje naše publike. Znamo da su to žene starije od 25 godina, znamo da su to uglavnom kućanice i znamo da im je print draži od tehnologije. Posebice od iPada i sličnih uređaja, koji im nisu na raspolaganju. Naravno, želimo ciljati na širu publiku, pa ćemo zato kroz neko vrijeme ponuditi i te opcije. Sve ovisi, čitava budućnost do!ts magazina, o sljedećih par dana i broju narudžbi. Kad ‘zarolamo’, onda ćemo razvijati sve opcije. Treba imati na umu i to da magazin radi nekoliko kreativaca, a nas troje urednika radimo ga uglavnom noću, obzirom da smo preko dana na drugim poslovima. Nadamo se da će do!ts i to promijeniti.

Imate izvrsne online brojke s besplatnim izdanjem.
Da, oko 200.000 unique čitatelja u prosjeku po broju (a bilo ih je tri), više od 2 mil. impresija. Drugo izdanje (valentinovo ove godine) pročitalo je više od pola milijuna čitatelja. Od kojih je više od 60 posto prelistalo svih 150 stranica. To nas je i motiviralo da ponudimo tiskano izdanje, između ostalog.

Imate li neku procjenu koliko bi točno ljudi moglo kupiti tiskano izdanje i na čemu se ta procjena temelji?
S procjenom se ne želimo zaletjeti, no kako smo imali ogroman broj čitatelja besplatnog izdanja, te kako smo u međuvremenu izdali specijal knjižicu uz Večernji list koja je u par dana prodana u 12.000 primjeraka, vjerujemo da možemo doći do pozitivne nule i krenuti u pripremu sljedećeg broja. Drugim riječima, vjerujemo da će barem dvije tisuće ljudi naručiti, odnosno kupiti ovo prvo izdanje. U prvih par sati otišlo je par stotina primjeraka!

Kako vidiš budućnost tiska u nas i u svijetu?
Vrlo jasno, zapravo. News mediji su na portalima (web i mobilni), u tisku žive isključivo analitičarski, kvalitetni mediji, nišni magazini i – tabloidi, što će uvijek biti slučaj. Tu su i nove platforme (ipad, kindle i sl.) s kojima će klinci odrastati i koji neće ni znati za drugo. Tisak neće izumrijeti. Ono što će nestati su mediji koji prodaju oglase i nešto ‘istine’. Za sve ostale, u ovom ili onom formatu, naći će se mjesta. Kriza novinarstva, nije toliko ekonomska koliko kvalitativna kriza. Ljudi i dalje čitaju, samo treba biti iskren prema njima.

Do!ts možete naručiti na www.dots.com.hr


Propustili ste