Do!ts: grupna kupovina i print on demand spašavaju tisak?
- 14. studenoga 2012.
- #do!ts — #novi mediji — #novinarstvo

Misliš da je print od demand budućnost magazina u Hrvatskoj?
Jedna od verzije budućnosti, definitivno. Vjerujem da nišni magazini mogu preživjeti po ovom modelu. A to što vjerujem upravo pokušavamo i dokazati do!ts magazinom. Mislim da je prošlo vrijeme kad ljudi kupuju ‘nasumično’ pa onda što ih zapadne – zapadne. Paralelno, mediji sve više uviđaju da sustav prodaje oglasa i nešto tekstova koji ih okružuju više ne funkcionira. Stvaranje nišne zajednice oko jedne ili više tema, kvalitetna izvedba i emocije koje idu uz to, vjerujem, mogu rezultirati time da ljudi imaju svoj magazin, koji će rado naručiti online i sačekati da im dođe na adresu. U vrijeme kad se veliki mediji gase (uglavnom politički magazini), rastu oni specijalizirani. Mislim da to uviđaju i velike medijske kuće, jer danas imamo više nišnih magazina nego ikad (od hrane do uređenja doma i sl.)
Osim što je on demand Dots prodajete i kroz model grupne kupovine. Koliko primjeraka trebate prodati da bi otišli u tisak?
Da bi postigli (isplativu) cijenu od 35 kn, za koliko prodajemo magazin, moramo sakupiti par tisuća narudžbi. Izdanje je limitirano, što znači da ćemo u jednom trenutku, nadam se, morati reći – gotove su narudžbe. Ambiciozno, da, ali odlučili smo vjerovati svojim čitateljima koji nas već godinu dana podržavaju i priželjkuju tiskano izdanje. Do!ts je specifičan, gotovo polovicu sadržaja čine isključivo ‘uradi sam’ kreativni vodiči. Tu su koraci izrade, opisani tekstom i fotografijom. Puno ljudi nam je slalo svoje radove koje su napravili temeljem naših vodiča. Tiskano izdanje im je praktičnije za staviti na radni stol, listati ga, inspirirati se, pa čak i nešto izrezati iz magazina. Obzirom da nam nije bilo isplativo (niti moguće) tiskati, primjerice, 10.000 primjeraka i poslati ih na distribuciju kroz kioske, odlučili smo da idemo na ‘grupnu kupovinu’, jer ovo to je u svojoj srži – određena količina se mora prodati, kako bi svi dobili svoj primjerak, odnosno kako bi ‘ponuda uspjela’.
Zašto niste išli na iPad izdanje ili na web portal?
iPad izdanje i web portal su u planu. I ne samo na RH jeziku. I ne samo iPad, već i druge platforme. Zašto to nije u ovom trenutku? Više je razloga. Prvo, napravili smo detaljno istraživanje naše publike. Znamo da su to žene starije od 25 godina, znamo da su to uglavnom kućanice i znamo da im je print draži od tehnologije. Posebice od iPada i sličnih uređaja, koji im nisu na raspolaganju. Naravno, želimo ciljati na širu publiku, pa ćemo zato kroz neko vrijeme ponuditi i te opcije. Sve ovisi, čitava budućnost do!ts magazina, o sljedećih par dana i broju narudžbi. Kad ‘zarolamo’, onda ćemo razvijati sve opcije. Treba imati na umu i to da magazin radi nekoliko kreativaca, a nas troje urednika radimo ga uglavnom noću, obzirom da smo preko dana na drugim poslovima. Nadamo se da će do!ts i to promijeniti.
Imate izvrsne online brojke s besplatnim izdanjem.
Da, oko 200.000 unique čitatelja u prosjeku po broju (a bilo ih je tri), više od 2 mil. impresija. Drugo izdanje (valentinovo ove godine) pročitalo je više od pola milijuna čitatelja. Od kojih je više od 60 posto prelistalo svih 150 stranica. To nas je i motiviralo da ponudimo tiskano izdanje, između ostalog.
Imate li neku procjenu koliko bi točno ljudi moglo kupiti tiskano izdanje i na čemu se ta procjena temelji?
S procjenom se ne želimo zaletjeti, no kako smo imali ogroman broj čitatelja besplatnog izdanja, te kako smo u međuvremenu izdali specijal knjižicu uz Večernji list koja je u par dana prodana u 12.000 primjeraka, vjerujemo da možemo doći do pozitivne nule i krenuti u pripremu sljedećeg broja. Drugim riječima, vjerujemo da će barem dvije tisuće ljudi naručiti, odnosno kupiti ovo prvo izdanje. U prvih par sati otišlo je par stotina primjeraka!
Kako vidiš budućnost tiska u nas i u svijetu?
Vrlo jasno, zapravo. News mediji su na portalima (web i mobilni), u tisku žive isključivo analitičarski, kvalitetni mediji, nišni magazini i – tabloidi, što će uvijek biti slučaj. Tu su i nove platforme (ipad, kindle i sl.) s kojima će klinci odrastati i koji neće ni znati za drugo. Tisak neće izumrijeti. Ono što će nestati su mediji koji prodaju oglase i nešto ‘istine’. Za sve ostale, u ovom ili onom formatu, naći će se mjesta. Kriza novinarstva, nije toliko ekonomska koliko kvalitativna kriza. Ljudi i dalje čitaju, samo treba biti iskren prema njima.
Do!ts možete naručiti na www.dots.com.hr