Sedam popularnih laži o dizajnu

Čak i ako ne znate mnogo o grafičkom dizajnu, sigurno ste čuli klasične “Comic Sans najružniji je font ikada napravljen” ili “S Helveticom ne možeš pogriješiti”. U svijetu grafičkog dizajna te se rečenice čine nepobitnima jednako kao što je nebo plavo, a Shakespeare genijalac

Britanski dizajner Craig Ward u svojoj knjizi Popular Lies About Graphic Design pokušava demantirati gore spomenute, prema njegovu mišljenju, ofucane fraze, tvrdeći za Comic Sans da je “tipografski ekvivalent nedužnog čovjeka osuđenog na smrtnu kaznu”. Što se Helvetice tiče, Ward se slaže da je svakako sveprisutan font, ali ne smijemo sveprisutnost poistovjećivati s neutralnošću. Helvetica teško da se može uzeti za “malu crnu haljinu tipografije” jer je ona daleko od neutralnosti – to je autoritativan font sa specifičnim tonom. Ako želite neutralan font, radije potražite neki drugi.

Svojim tvrdnjama Ward želi potaknuti dizajnere da se odmaknu od ustaljenih formi i općeprihvaćenih “pravila” poput onih navedenih u uvodu, te ih ohrabriti da ispitaju druge kreativne mogućnosti.

Premda je knjiga pisana s grafičkim dizajnerima u vidu, sljedeće izjave lako se mogu primijeniti na bilo koji (startup) posao.

1. “Posao će biti bolje obavljen ako je rok duži”
Dakako da je pojam “dužine” roka relativan s obzirom na kompleksnost posla. Ali realno i općenito gledajući, za pojedini projekt često ne treba više od nekoliko tjedana. Ako je rok puno duži od toga, najvjerojatnije ćemo samo trošiti vrijeme forsirajući ideje koje ne funkcioniraju ili gubiti fokus. Isto tako, ako je puno kraći, osjećat ćemo prevelik pritisak koji može biti jednako neproduktivan.

2. “Nema budžeta, ali je odlična prilika!”
Ako tijekom svoje karijere nikad ne dobijete ovakav prijedlog – ide vam izuzetno dobro ili izuzetno loše, ovisno o vašem mentalitetu. Ideja da provodite dane i dane svog vremena obavljajući posao za renomirane klijente koji vam ne plaćaju adekvatnu naknadu prilično je ponižavajuća, ali često i neizbježna. Osim ako ne postavite svoje standarde vrlo rano i držite ih se.

3. “Ne sudi knjigu prema koricama”
Ako je dizajner obavio svoj posao, to je upravo ono što biste trebali raditi.

4. “Računalo je samo alat”
Nije. Vi ste alat.

5. “Stay small/Ostanite mali”
Willy Wong: “Stay small je savjet kojeg sam se u počecima svoje karijere mnogo naslušao. Manji studiji i uzak krug klijenata znače bolju kontrolu, a time i veću kvalitetu posla. Zapravo, ako možeš, radi sâm, tako su mi govorili. Danas, ako znate svoj posao, imate dobre namjere i znate kako zaraditi, zašto tome ne pridodati i solidne menadžerske vještine i biti uspješni na višem nivou? Što je loše u tome da budete dio skupine, igrate u timu, formirate ligu, izgradite zajednicu? Nema svatko kapacitet za rukovođenje proizvodnog procesa, budžeta, poslovnih ciljeva i drugih ljudi, ali ako ga imate, zašto ga ne iskoristiti?”.

6. “Nemamo novca da vam platimo”
Stara priča u kojoj klijent tvrdi da je siromašan i prevesla vas za svaku kunu. Onda kasnije saznate da su platili milijune za neki drugi dio projekta.

7. “Ljudi žele kupiti vaše naljepnice, značke i majice”
Vjerojatno ne žele. Sorry.

Naravno, svatko ima pravo na svoje mišljenje, pogotovo u subjektivnim područjima poput dizajna. Kao što sam autor knjige kaže, ovo nisu činjenice niti savjeti, nego mišljenja. Nepoznavanje razlike između ova tri pojma ujedno je i razlog za mnoge od ovih problema.


Propustili ste