Fantastična četvorka – od kultnog stripa do promašenih filmova

Bez Fantastične četvorke svijet stripa i koncept superjunaka danas bi vjerojatno izgledao poprilično drugačije.

Ako redovito pratite aktualna zbivanja iz filmskog svijeta, sasvim vam sigurno nije promaknuo iznimno negativan publicitet recentnog reboota Fantastične četvorke. Nova ekranizacija kultnoga Marvelova stripa trebala je biti jedan od vodećih hitova ovoga ljeta, ali dogodilo se sasvim suprotno – fanovi su gnjevni, kritičari nemilosrdni, a film je imao i iznimno razočaravajuće otvaranje u američkim kinima.

Već danima se analizira i raspravlja što je zapravo krenulo krivim putem, a razočaranje ljubitelja devete umjetnosti i pop-kulture poprilično je razumljivo uzme li se u obzir činjenica da je Fantastična četvorka povijesno jedan od najvažnijih stripova superjunačkog žanra.

Cijela priča počinje davne 1961. godine kada se izdavačka kuća Marvel našla u financijskim problemima pa su joj trebali neki novi junaci koji će privući čitateljsku publiku i oduprijeti se oštroj konkurenciji DC-ja koji je u to vrijeme žario i palio svojim superherojskim ansamblom Justice League of America.

Legendarni stripaši Stan Lee i Jack Kirby uhvatili su se ukoštac s velikim zadatkom i osmislili četvoro junaka novog doba i njihove antagoniste. Tako se rodila Fantastična četvorka koju čine elastični Reed Richards (Mr. Fantastic), „zapaljivi” Johnny Storm (Human Torch), njegova sestra Sue Storm (Invisible Woman, tj. „nevidljiva žena”) te čudovišni Ben Grimm (Thing) koji doslovno izgleda kao da je odvaljen od stijene. Svoje neobične moći dobili su nakon što su na svemirskom putovanju bili izloženi kozmičkim zrakama, a njihov je najveći neprijatelj superzlikovac Dr. Doom koji je navodno poslije čak poslužio kao uzor za Dartha Vadera u Ratovima zvijezda.

Četvero živopisnih junaka u stripovima je prolazilo kroz brojne nevjerojatne avanture, često u svemirskim prostranstvima ili drugim dimenzijama, a od konkurentskih superheroja razlikovali su se po tome što su zapravo funkcionirali kao mala, gotovo disfukcionalna obitelj, što je unosilo zanimljivu dinamiku u njihov odnos i dijaloge. No, možda najvažnije, Fantastična četvorka najavila je zlatno doba za Marvel i otvorila put za brojne slične junake poput Spider-Mana, Hulka ili X-Mena, čiji kulturološki značaj uistinu ne treba posebno opisivati.

Drugim riječima, bez Fantastične četvorke svijet stripa i koncept superjunaka danas bi vjerojatno izgledao poprilično drugačije. Ironično, novi su likovi s vremenom pogurali Četvorku u drugi plan, a krajem prošle godine Marvel je čak najavio kako će strip-serijal obustaviti na neko vrijeme, očito zbog pada interesa čitalačke publike.

U međuvremenu je Fantastična četvorka u nekoliko navrata zaživjela i u filmskom obliku, premda u svim slučajevima s vrlo upitnim uspjehom. Prva filmska verzija snimljena je 1994. godine pod paskom kultnog Rogera Cormana, ali riječ je o niskobudžetnom trash uratku koji u konačnici nikad nije bio službeno prikazivan u kinima. Smatra se da je „sklepan” kako bi producenti mogli zadržati prava na likove za neke buduće ekranizacije (pri čemu je obično uvjet da film bude snimljen u određenom vremenskom roku).

Prvi „pravi” film u kinima se pojavio 2005. godine, u vrijeme kada se snažno zahuktao trend stripovskih ekranizacija, a u njemu su se, među ostalima, pojavila poznata glumačka imena kao što su Jessica Alba i Chris Evans. Uradak u režiji Tima Storyja i produkciji 20th Century Foxa uglavnom je naišao na neodobravanje kritičara, ali film je ipak postao solidan hit pa je nakon dvije godine snimljen i nastavak u kojemu je „gostovao” još jedan poznati Marvelov junak, Silver Surfer. Međutim, generalni konsenzus bio je da je riječ o lakonotnim i osrednjim filmovima koji uglavnom ciljaju na mlađu publiku, što nije bilo nimalo u modi u doba Christophera Nolana i njegove revizionističke vizije Batmana.

U skladu s modernom holivudskom praksom, Fox je u relativno kratkom roku krenuo s planovima za reboot franšize. Za novu ekranizaciju u konačnici je angažiran mladi redatelj Josh Trank koji se prethodno proslavio svojim debijem Kronike čija se priča također vrti oko superjunačkih motiva. Glavne uloge preuzeli su pak Miles Teller, Kate Mara, Michael B. Johnson i Jamie Bell, neobična ekipa glumaca koji su dotad uglavnom nastupali u manjim filmovima i nezavisnim produkcijama.

Autori su najavljivali ozbiljniji pristup i osvježenu viziju starih junaka, ali već je u samom marketingu filma bilo očito da nešto ne štima: naime, za razliku od većine visokobudžetnih blockbustera, prvi se foršpan pojavio tek šest mjeseci prije kolovoške premijere (usporedbe radi, prvi teaser za nove Ratove zvijezda koji dolaze u kina ovoga prosinca, objavljen je još krajem prošle godine).

Uskoro su krenula šuškanja o problemima na projektu i nadosnimavanju novih scena, dok su fanovi istovremeno bili sve skeptičniji prema novoj ekranizaciji, a svoju se sumnjičavost nisu ustručavali izraziti na internetskim forumima i društvenim mrežama. Negativan publicitet došao je do vrhunca kada je Fox uveo embargo na objavu kritika prije premijere, što je gotovo uvijek loš znak.

Međutim, prve su se recenzije ipak pojavile nekoliko dana prije otvaranja Fantastične četvorke u kinima i bile su redom loše, a najviše prigovora upućivalo se izostanku humora i zabavnog faktora te preubrzanoj zadnjoj trećini filma, što sugerira da je mnogo toga izbačeno u montaži. Da stvar bude gora, na Twitteru se oglasio i sam redatelj Josh Trank, poručivši da bi njegova verzija sigurno bolje prošla u očima kritičara. U prijevodu: redateljeva vizija očito nije bila po volji Foxu pa su uzeli stvar u svoje ruke i počeli „petljati” po snimljenome materijalu. Trank je ubrzo izbrisao tvit, ali (dodatna) šteta već je bila počinjena.

Film s budžetom od 120 milijuna dolara u američkim se kinima otvorio 7. kolovoza, s iznimno razočaravajućim utrškom od 25,6 milijuna dolara tijekom vikenda, što je gotovo upola manje od ranijih prognoza. Istovremeno, nova Fantastična četvorka ponijela je status dosad najlošije ocijenjene Marvelove ekranizacije na Rotten Tomatoesu (samo devet posto pozitivnih recenzija), a na IMDb-u trenutačno drži iznimno nisku i vrlo simboličnu ocjenu od 4.0.

Je li film ipak bio prevelik zalogaj za relativno neiskusnog redatelja? Što zapravo leži u pozadini priče o problemima na snimanju? Je li cijeli projekt rutinski realiziran samo kako Foxu ne bi istekla prava na likove? Filmski portali i forumi puni su nagađanja i teorija, dok se Foxovi računovođe istovremeno vjerojatno pripremaju na knjiženje velikoga gubitka. Jedno je sigurno: ljubitelji Fantastične četvorke još će dugo morati čekati da njihovi omiljeni junaci dobiju filmski tretman kakav zaslužuju.


Propustili ste