Boje u marketingu

Zašto je Facebook plave boje? Vid je najrazvijenije osjetilo kod ljudi, stoga ne čudi da se naše mišljenje o nekom proizvodu formira gotovo 90% na osnovi njegove boje.

U slučaju Facebooka, razlog za odabir plave boje bio je prilično jednostavan. New Yorker je objavio da je Mark Zuckerberg za svoj projekt odabrao plavu boju jer tu boju najbolje vidi – Zuckerberg je, naime, djelomično slijep na boje, ne vidi crvenu i zelenu. Ne baš znanstveno objašnjenje, zar ne? Unatoč ovoj koincidenciji, ustanovljena su mnoga ‘’pravila’’ prema kojima se može odrediti kako boja produkta utječe na odluku kupca.

Možete li prepoznati brend samo po boji?

Za početak, mali test. Pokušajte prepoznati o kojem se brendu radi u sljedećih pet primjera.

slika_boje_1

Izvor: Medium

Ovaj odličan primjer kako čak i boja gumba igra veliku ulogu u brendingu djelo je Marca Hemeona. Koliko ste primjera uspjeli pogoditi? (Odgovori na kraju teksta!)

Koje osjećaje izazivaju pojedine boje?

Prilikom definiranja vizualnog identiteta brenda ključna odluka leži u odabiru dojma koji brend želi ostaviti na potencijalne klijente. Poznato je da su boje usko povezane s emocijama pa tako o odabiru palete boja uvelike ovisi koje će emocije vaš brend potaknuti kod korisnika. Primjerice, crna boja ostavlja dojam snage, preciznosti, profesionalnosti, kredibiliteta, pa se stoga često koristi u djelatnostima financijskog sektora, modnoj industriji, graditeljstvu, naftnoj industriji, trgovini.

Zelena djeluje prirodno, organski, svježe, ekološki, umirujuće, zbog čega je koriste u turizmu, medicini, ekologiji, ali i u znanosti, obrazovanju i ljudskim resursima. Plava je također umirujuća, djeluje čisto i profesionalno, ostavlja dojam fokusiranosti, asocira na ‘’biznis’’. Plava se koristi u područjima djelatnosti kao što su državna uprava, visoke tehnologije, pravo, informacijske tehnologije, stomatologija, medicina, znanost.

Pogledamo li boje koje koriste veliki brendovi, brzo uočavamo koje kompanije koriste jednake boje i na čemu se temeljio njihov izbor.

slika_boje_2

Izvor: The Logo Company

Nadalje, analiza KISSmetricsa pokazala je kako boje izravno utječu na našu odluku da kupimo određeni proizvod. Tako se žuta, jer je ‘’optimistična, mladolika’’, često koristi da privuče pozornost ljudi koji “samo razgledavaju”. Energična crvena ubrzava otkucaje srca, stvara dojam uznemirenosti. Pogađate, crvena je ‘’boja rasprodaja’’.

Plava ulijeva povjerenje i osjećaj sigurnosti pa ćete je često vidjeti u – bankama. Zelenu boju naše oči najlakše procesuiraju, povezujemo je s bogatstvom i često se koristi u prostorima šoping-centara predviđenima za kratki predah od kupovine i opuštanje. Narančasta je agresivna, koristi se za call-to-action (“Subscribe! Buy! Sell!”). Ružičasta je ženstvena i romantična, u marketingu se koristi za promidžbu proizvoda namijenjenih ženama i djevojčicama. Crna djeluje uglađeno i moćno, koristi se za promidžbu luksuznih proizvoda. Ljubičasta umiruje, česta je boja na proizvodima za ljepotu i onima protiv starenja.

Unaprijedite svoj marketing boljom upotrebom boja

Ako kreirate aplikacije, sljedeće informacije vam mogu pomoći pri odabiru boja za njihovo sučelje. Istraživanje KISSmetricsa pokazalo je da žene vole plavu, ljubičastu i zelenu, a ne vole narančastu, smeđu i sivu. Ako je pak vaša aplikacija više namijenjena muškarcima, odaberite plavu, zelenu ili crnu, a izbjegavajte smeđu, narančastu i ljubičastu.

U još jednom zanimljivom istraživanju koje je proveo Performable (sada HubSpot) dokazana je važnost pažljivog odabira boja. Eksperiment se bazirao na jednostavnoj hipotezi odabira boje gumba na web-stranici i promatranju rezultata odabira jedne (crvene), odnosno druge boje (zelene). Voditelji istraživanja pretpostavili su da će gumb zelene boje ostvariti bolje rezultate (da će na njega kliknuti više ljudi) jer zelena najčešće označava “točno”, “naprijed”, kao što je to slučaj u prometnoj signalizaciji. Suprotno tome, crvena simbolizira opasnost, krv, uzbuđenje, lako je uočljiva pa u prometu označava “stop”, stoga su istraživači očekivali da će crveni gumb polučiti manji uspjeh od zelenoga. Pokus je izgledao ovako:

slika_boje_3

Izvor: Performable/HubSpot

Na iznenađenje istraživača, crveni gumb ostvario je 21% bolje rezultate od zelenoga.

Zašto su hiperlinkovi plave boje?

Za kraj, jedna zanimljivost. Tim Berners-Lee, jedan od osnivača World Wide Weba napravio je hiperlinkove plavima. Razlog tome je taj što je Mosaic, jedan od prvih web-preglednika, prikazivao web-stranice tako da je pozadina bila sive, a tekst crne boje. Da bi se isticali i razlikovali od ostatka teksta, ali i zadržali čitljivost i dostatan kontrast na sivoj pozadini, Berners-Lee je za prikaz hiperlinkova odabrao plavu boju.

slika_boje_4

Odgovori: 1. Google, 2. Facebook, 3. Yahoo, 4. Instagram, 5. Flickr


Propustili ste